ارزیابی: ترامپ برخلاف گزارش های پیشین، فردا سیاست خود درباره اورشلیم را اعلام نخواهد کرد

از گزارش هایی که در بیست و چهار ساعت اخیر از ایالات متحده می رسید چنین بر می آید که پرزیدنت ترامپ اتخاذ تصمیم برای انتقال سفارتخانه آمریکا از تل آویو به اورشلیم را به تعویق انداخته است.

در گزارش های پیشین گفته شده بود که رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد در نطق فردا (چهارشنبه) اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد و در عین حال انتقال سفارتخانه را به موعد مساعدتری موکول کند.

پرزیدنت ترامپ در نطق های انتخاباتی خود وعده داده بود که اگر پیروز شود، در اسرع وقت سفارت را به اورشلیم منتقل خواهد ساخت.

در روزهای اخیر عامه فلسطینیان و بسیاری از بلندپایگان کشورهای عرب خشم خود را نسبت به این موضوع بیان داشته و اخطار کرده بودند که اگر چنین شود، روند صلح اسرائیلی – فلسطینی فلج خواهد شد.

احتمال دارد که این گونه تهدیدها موجب شده که رهبر ایالات متحده تصمیم خود را به تعویق اندازد.

پرزیدنت رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز تهدید کرد که اگر ایالات متحده اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد، ترکیه دوباره با اسرائیل قطع رابطه خواهد کرد.

از هنگام به قدرت رسیدن حزب اسلام گرای اردوغان، مناسبات ترکیه با اسرائیل بسیار تیره شده است.

اسرائیل با پرداخت چندین میلیون دلار به عنوان خسارت به ترکیه، بابت ده نفر افرادی که در جریان کشتی ماوی مرمره هلاک شدند، کوشید روابط دوستانه دوباره برقرار گردد.

ولی با آن که سفیران دو کشور به پایتخت های متقابل بازگشتند، ولی مناسبات همچنان تیره باقی ماند.

«ممکن است واکنش های خشمگینانه اعراب و مسلمانان موجب تغییر موضع ترامپ شده باشد»

اعتراض در سطح کشورهای عرب، اسلامی و ممالک موسوم به “غیرمتعهد” نسبت به احتمال تغییر سیاست ایالات متحده در قبال اورشلیم، بی سابقه بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بسیاری از کشورهای عرب هشدار داده اند که انتقال سفارت به اورشلیم و به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت اسرائیل، به تلاش های صلح زیان جبران ناپذیری وارد خواهد کرد.

در حالی که اورشلیم سه هزار سال پیش توسط حضرت داود پادشاه اسرائیل ساخته شد، و جایگاه معبد مقدس یهود و نشان سیادت و استقلال این ملت بود، برخی مسلمانان و فلسطینیان و اعراب ادعا می کنند که این شهر مقدس هرگز به یهودیان تعلق نداشته است.

این ادعا در حالی مطرح می شود که بیت المقدس یهود یک هزار و ششصد سال پیش از آمدن اسلام ساخته شد و هنگامی که مسلمانان بر اورشلیم مسلط گردیدند، پس از چند صد سال، مسجد الاقصی را به روی خرابه های بیت المقدس یهود بنا کردند.

در قرآن مجید حتی یک بار نامی از اورشلیم برده نشده، و این در حالی که در تورات مقدس یهودیان، ده ها بار این نام ذکر گردیده و آن شهر مرکز یهودیت و جایگاه خانه خدا توصیف گردیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، احمد ابوالغیط دبیرکل جامعه عرب اعلام داشت که رهبران کشورهای عرب تصمیم دارند برای بررسی این موضوع به زودی در قاهره گرد هم آیند. ابوالغیط گفت که تصمیم ایالات متحده نه تنها با واکنش فلسطینیان روبرو خواهد شد، بلکه همه کشورهای عرب و ممالک اسلامی نیز نسبت به آن واکنش نشان خواهند داد.

صائب عریقات مسوول مذاکرات صلح با اسرائیل در حکومت خودگردان فلسطینی نیز خشم خود را از این جریان بیان داشت و گروه تروریستی حماس تهدید کرد که یک شورش همگانی “علیه کافران” به راه خواهد انداخت.

دولت عربستان سعودی نیز که یکی از هم پیمانان مهم ایالات متحده در منطقه است، نسبت به این جریان ابراز نگرانی کرد.