مقامات دیپلماتیک پیشین آمریکا به ترامپ توصیه کردند در انتقال سفارتخانه شتاب نکند

در حالی که اعتراض های عربی و فلسطینی ادامه دارد، در ایالات متحده نیز شماری از سیاستمداران پیشین به پرزیدنت ترامپ توصیه کرده اند که در اتخاذ تصمیم شتاب نکند.

در مقابل، مقامات ارشد آمریکایی نیز در این باره سکوت کرده و یا اجازه نیافته اند دیدگاه خود را در این زمینه بیان کنند.

وزیر دفاع اسرائیل، اویگدور لیبرمن امروز (سا شنبه) از رهبر ایالات متحده خواستار شد که تردیدها را کنار گذارد و تصمیم مثبت خود را اعلام دارد. او گفت: “اکنون یک فرصت طلایی پیش آمده است که رئیس جمهوری ایالات متحده باید از آن استفاده کند”.

سفارتخانه های همه کشورهای خارجی در تل آویو قرار دارد و تا کنون هیچ کشوری که با اسرائیل رابطه کامل سیاسی دارد، سفارت خود را به اورشلیم منتقل نکرده است.

کنگره ایالات متحده در سال ۱۹۹۵ قطعنامه ای را به تصویب رساند که در آن از دولت واشنگتن خواسته شده سفارت آمریکا را از تل آویو به اورشلیم منتقل کند. ولی همه روسای جمهوری ایالات متحده، هر سال با امضای فرمانی اجرای این تصمیم را به تعویق انداخته اند.

دو تن از مقامات ارشد دولت آمریکا که نخواستند نامشان برده شود، به خبرگزاری رویترز گفتند که گزارش ها در مورد انتقال سفارتخانه به اورشلیم، با ابراز مخالفت گروه بزرگی از مقامات وزارت خارجه آمریکا روبرو شده است.

بنا به این گزارش، مخالفان گفته اند که انتقال سفارت ممکن است آتش فتنه ای را در منطقه شعله ور سازد که خاموش کردن آن کار ساده ای نخواهد بود.

سفیر اسرائیل در ایالات متحده، رون درمر، به خبرنگاران گفت: انتقال سفارتخانه این پیام را به فلسطینی ها خواهد داد که بدانند اورشلیم پایتخت جاودان اسرائیل است و آن ها باید این واقعیت را بپذیرند.

فلسطینیان بارها اعلام کرده اند که قصد دارند بخش شرقی و باستانی اورشلیم را پایتخت رسمی کشور مستقل فلسطینی اعلام کنند.

اسرائیل این خواسته را قاطعانه رد می کند و حاضر به تقسیم خاک مقدس اروشلیم نیست – به ویژه آن که کتل همعراوی یا دیوار ندبه، که یگانه باز مانده بیت المقدس ویران شده است، در شرق اورشلیم قرار دارد.