پرزیدنت ترامپ امشب اورشلیم را بعنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد و دستور انتقال سفارت را صادر می کند

 

مقامات کاخ سفید گفتند که پرزیدنت دونالد ترامپ امروز (چهارشنبه) به طور رسمی اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد و اعلام می دارد که دستور انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم را صادر کرده، ولی اجرای این تصمیم برای مدت نامعلومی به تعویق می افتد. در همین حال رئیس جمهوری ایالات متحده برای نخستین بار اعلام خواهد کرد که خواهان راهکار “دو کشور برای دو ملت” است، که به مفهوم پذیرفتن حق برپایی کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل می باشد. در اسرائیل ابراز نگرانی شده که به دنبال سخنان پرزیدنت ترامپ ناآرامی های گسترده ای در نقاط فلسطینی نشین رخ دهد و نیروهای انتظامی خود را برای رویارویی با چنین احتمالی آماده کرده اند.

مسوولان کاخ سفید در همایش شب گذشته (سه شنبه) با خبرنگاران، به آن ها اطلاع دادند که پرزیدنت ترامپ ساعت یک بعدازظهر امروز به وقت واشنگتن (۵ر۹ شب به وقت تهران) تصمیمات خود را به طور رسمی اعلام خواهد کرد.

اکنون چند هفته است که مردم اسرائیل، کشورهای عرب، ممالک اسلامی و اروپا و آمریکا و خاوردور با بی صبری منتظر اعلام تصمیم رئیس جمهوری هستند.

مقامات آگاه آمریکایی می گویند که حتی پس از آن که پرزیدنت ترامپ اعلام کند که دستور انتقال سفارتخانه را داده است، انجام آن ممکن است سالیان دراز به درازا بکشد.

در اسرائیل، در حالی که مقامات دولتی سکوت اختیار کرده اند و می خواهند دیدگاه های خود را پس از اعلام پرزیدنت ترامپ بیان کنند، رهبر حزب کارگر اسرائیل گفت که به جای پرداختن به انتقال سفارتخانه بهتر است کوشش ها صرف پیشبرد صلح شود.

آگاهان می گویند در شرائط کنونی که یک دولت راستگرا در اسرائیل قدرت را به دست دارد، و همزمان اختلاف و نزاع بین گروه های فلسطینی همچنان بسیار عمیق است، هیچ احتمالی برای پیشبرد صلح وجود ندارد.

در گزارش های پیشین گفته شده بود که تلاش حکومت خودگردان فلسطینی برای آشتی با حماس به بن بست رسیده و حماس همچنان به پیروی از حکومت اسلامی ایران، راه مبارزه مسلحانه را علیه اسرائیل توصیه می کند.

مقامات کاخ سفید می گویند که سخنان امروز پرزیدنت ترامپ، “یک اقدام سیاسی” نیست، بلکه پذیرفتن و برسمیت شناختن “یک واقعیت تاریخی و وضعیت موجود” است.

آن ها توضیح دادند که تقریبا همه وزارتخانه ها و ادارات دولتی اسرائیل در اورشلیم قرار دارد و پارلمان این کشور و همچنین دفتر نخست وزیری و مقر ریاست جمهوری نیز در این شهر مستقر می باشد و نه در تل آویو.

مقامات آمریکایی گفتند که پرزیدنت ترامپ با همه طرف های ذینفع در این موضوع تماس گرفته و گفتگو کرده و به این نتیجه رسیده که تصمیم او کاملا درست است و در زمان مناسب اعلام می شود.

یک مقام آمریکایی گفت: «در تمام سال هایی که ایالات متحده از برسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل روی گردانیده، هیچ پیشرفتی در روند صلح به وجود نیامده است و به همین علت، پرزیدنت ترامپ واقعیت موجود را می پذیرد و آن را تائید می کند».

 

آمریکائیان گفتند که تصمیم پرزیدنت ترامپ در وضع موجود در “تپه معبد مقدس” تغییری نخواهد داد. منظور، جایگاه بیت المقدس ویران شده یهود است که اکنون مسجد الاقصی و همچنین مسجد قبه الصخره در آن جا قرار دارد.

مسلمانان در این مکان مقدس از حق آزادی مذهب به طور کامل برخوردار هستند و در عین حال به یهودیان نیز اجازه ورود به محوطه آن داده می شود. ولی یهودیان حق نماز گذاشتن در آن جا را ندارند و بدون اجاز وقف اسلامی، نمی توانند از مساجد نامبرده دیدن کنند.

مقامات آمریکایی تاکید کردند که هدف پرزیدنت ترامپ، تلاش واقعی برای پیشبرد صلح است و آن چه را امشب تصمیم دارد اعلام کند، به این تلاش لطمه ای نخواهد زد.

 

 

یک دیدگاه

  1. گروگان‌گیری در سفارت ایالات متحده آمریکا؛؛;; به رسمیت شناختن اورشلیم بعنوان پایتخت اسرائیل و بمراتب انتقال دادن سفارتخانه آمریکا از تل اویو به اورشلیم بمراتب شکست بزرگی برای رژیم ایران محسوب خواهد گردید.

    «اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید گفتاوردی از علی خامنه‌ای در یک سخنرانی دربارهٔ اسرائیل پس از توافق در برنامه هسته‌ای ایران است.»

Comments are closed.