کاسه صبر آمریکا لبریز شد و بالاخره شورای حقوق بشر سازمان ملل را ترک گفت

اقدام دولت ایالات متحده در خروج ار شورای حقوق بشر سازمان ملل، با ابراز خرسندی عمیق در اسرائیل روبرو شد. نخست وزیر بنیامین نتانیاهو با فرستادن پیام ویژه  برای پرزیدنت ترامپ این اقدام را گامی شایسته دانست که به سالیان دراز ظلم و تبعیض علیه اسرائیل توسط نهادی که ظاهرا باید از حقوق انسانی و حق حاکمیت کشورها دفاع کند، بیان داشت.

با آن که بیش از ۱۹۰ کشور در سازمان ملل عضویت دارند، بخش اعظم قطعنامه های شورای حقوق بشر علیه اقدامات دفاعی اسرائیل در برابر ترور فلسطینی بوده که مفهوم کامل “دیوار کوتاه” را تداعی می کند.

از هنگام بروی کار آمدن دولت پرزیدنت ترامپ، مقامات آمریکایی نسبت به عملکرد تبعیض آمیز این شورا بارها اعتراض کرده بودند. ولی آخرین قطعنامه ای که در شورا علیه اسرائیل به تصویب رسید، موجب تصمیم نهایی خروج گردید.

در این قطعنامه آمده است که اسرائیل حق نداشته به سوی ماموران حماس و آنانی که به فراخوانی سازمان های ترور هر هفته در حط نوار مرزی با اسرائیل گرد می آمدند و به تظاهرات خشونت بار دست می زدند تیراندازی کند.

به ادعای حماس که مورد تائید شورای حقوق بشر نیز قرار گرفته، آشوبگران همگی افراد غیرنظامیبودند که می خواستند علیه ادامه محاصره غزه اعتراض خود را بیان کنند. ولی فیلم ها و عکس هایی که توسط ارتش اسرائیل در رسانه های جهانی انتشار یافت، نشان می دهد که برخی از این افراد اسلحه کمری بسته بودند و شماری دیگر بطری های آتش زا در دست داشتند و یا به وسائل دیگر می کوشیدند سربازان اسرائیلی را هدف قرار دهند.

خود سران حماس تائید کردند که در یکی از روزهای اعتشاشات، از میان ۶۴ نفری که کشته شدند، ۵۰ تن از آنان ماموران حماس بوده اند.

این اغتشاشات که زیر نام “راه پیمایی عظیم بازگشت” برگزار شد و سران حماس گفته بودند که به صورت یک میلیون نفری به سوی اورشلیم به اره می افتند، سربازان اسرائیلی را ناچار می کرد برای دور ساختن اغتشاشگران از جدار مرزی به تیراندازی متوسل شوند و راه دیگری برای جلوگیری از آن توطئه وجود نداشت.

علاوه بر این، حماس و جهاد اسلامی آزادی فلسطین که برای انجام اغتشاشات میلیون ها دلار پول از حکومت ایران گرفته بودند، اکنون سالیان دراز است که به انواع اقدامات جنگی علیه اسرائیل دست زده و میزنند و نمونه آن شب گذشته و تجدید حملات موشکی و راکتی علیه نواحی مسکونی در داخل اسرائیل بود.

وزیر خارجه ایالات متحده مایک پمپئو، در یک کنفرانس مطبوعاتی که در کنار خانم نیکی هیلی سفیر ایالات متحده در سازمان ملل برگزار کرد، به یک طرفه بودن شورای حقوق بشر اعتراض کرد و خروج از آن را به عنوان اعتراض نسبت به وضع موجود مورد تاکید قرار داد. ولی پمپئو در عین حال تاکید کرد که خروج از شورا به مفهوم آن نیست که ایالات متحده از این پس توجهی به حقوق انسانی نخواهد داشت، بلکه به عکس، این تلاش آمریکا بیشتر خواهد شد.

خانم نیکی هیلی، ساختار کنونی شورای حقوق بشر را یک نهاد ریاکار نامید که انگیزه برخی کشورها منعفت طلبی است.

آشنایان امور می گویند که بیش از نیمی از کشورهای عضو این شورا، دارای حکومت های دیکتاتوری هستند و حقوق انسانی را در کشورهای خود پایمال می کنند. آن ها همچنین می گویند که این نهاد، آن گونه که باید، با جنایات و مظالم حکومت اسلامی ایران رویارویی نمی کند. این نهاد دارای ۴۷ عضو می باشد و ایالات متحده حدود سه سال و نیم پیش به آن پیوست.

یک دیدگاه

Comments are closed.