نخستین اسکادران از هواپیماهای جنگی از نوع اف – ۳۵ ارتش اسرائیل عملیاتی شد

یک سال پس از آن که نخستین اسکادران از هواپیمای شکاری – بمب افکن اف – ۳۵ از جانب ایالات متحده به اسرائیل تحویل گردید، امروز (چهارشنبه) رسما اعلام گردید که این هواپیماها عملیاتی شده و در اختیار ارتش اسرائیل قرار گرفته و اکنون می تواند به انجام ماموریت های جنگی بپردازد.

اف -۳۵ پیشرفته ترین نوع هواپیماهای رزمی ساخت ایالات متحده است که دولت آمریکا با فروش ۵۰ فروند آن به اسرائیل موافقت کرد.

شمار هواپیماهایی که تا کنون به اسرائیل تحویل داده شده ۹ فروند است. قرار است انتقال همه ۵۰ فروند در ظرف دو سال آینده عملی شود.

با دریافت هواپیماهای جدید، نه تنها خلبانان اسرائیلی می بایست به روی آن ها آموزش ببینند تا همه مهارت های لازم را به دست آورند، بلکه اسرائیل با کمک تکنولوژی بسیار پیشرفته خود، تغییراتی در تجهیزات الکترونی و دیگر بخش های هواپیما می دهد که منطبق بر نیازهای ویژه نیروی هوایی اسرائیل باشد.

با عملیاتی شدن این هواپیماها، اسرائیل پس از ایالات متحده تنها کشور جهان است که به این جنگنده – بمب افکن ها مجهز شده است.

فرمانده نیروی هوایی گفت: عملیاتی شدن هواپیماها در زمانی صورت می گیرد که نیروی هوایی اسرائیل در چندین جبهه درگیر است.

او در این باره توضیح بیشتری نداد. ولی آگاهان نظامی بر این باورند که اشاره او، از جمله به عملیات اخیر نیروی هوایی اسرائیل در انهدام تاسیسات نظامی وابسته به حکومت ایران در سوریه و بمباران کاروان ها اسلحه ارسالی ایران برای حزب الله لبنان بوده است.

اسرائیل همچنین رویدادهای جنگی در عراق و یمن را به دقت دنبال می کند و تحولات لبنان را نیز زیر نظر دارد.

نام اسرائیلی هواپیماهای اف -۳۵ متعلق به اسرائیل “ادیر” Adir انتخاب شده که به مفهوم “عظیم و پرهیبت” است.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «خرید این هواپیماها نشان دیگری از همکاری های گسترده و مهم و حساسی است که بین ایالات متحده و اسرائیل جریان دارد».