وزیر دفاع اسرائیل گفت: با ملت ایران نزاعی نداریم و خواهان جنگ نیستیم، ولی از منافع امنیتی قاطعانه دفاع می کنیم.

وزیر دفاع اسرائیل گفت که این کشور، در عین حال که قاطعانه از مصالح امنیتی خود دفاع خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که نیروهای قدس در سوریه مستقر گردند، خاطر نشان ساخت که ملت اسرائیل به سرزمین ایران به عنوان یک کشور دوست می نگرند و اسرائیل هیچ تمایلی به جنگ با ایران ندارد.

اویگدور لیبرمن این سخنان را در مصاحبه اختصای روز سه شنبه (سه روز پیش) با رادیو پیام اسرائل بیان داشت که بخش های نخست و دوم آن در روزهای گذشته به آگاهی کاربران رسید.

در بخش پایانی این گفتگوی اختصاصی، منشه امیر از وزیر دفاع پرسید آیا اسرائیل و ایران در مسیر جنگ با یکدیگر پیش می روند؟

این پرسش به علت آن مطرح شد که در برخی ارزیابی های کارشناسان نظامی گفته شده که اگر ارتش سوریه به عملیات نظامی در بلندی های گولان و در نزدیکی مرز اسرائیل دست بزند، ممکن است واحدهای سپاه قدس و حزب الله لبنان نیز در بین آن ها باشند و اسرائیل ناچار به واکنش نظامی گردد و مستقیما با نیروهای وابسته به ایران در گیر شود.

اویگدور لیبرمن در پاسخ به این پرسش گفت:

«من امید بسیار دارم که به سوی جنگ با ایران پیش نمی رویم. باور من آن است که هیچیک از فرماندهان در ارتش اسرائیل، خواهان جنگ نیست بلکه اقتصاد و تحکیم همکاری می خواهد. ولی در عین حال، ما به هیچ وجه با این امر کنار نخواهیم آمد که نیروی سپاه قدس در خاک سوریه مستقر گردند. اگر چنین شود، اسرائیل با قاطعانه ترین امکانات خود با آن رویارویی خواهد کرد».

پرسش بعدی آن بود که برخی مقامات حکومت ایران می گویند که سیاست سخنگیرانه پرزیدنت ترامپ علیه حکومت اسلامی ایران نتیجه تشویق های اسرائیل است. از دیدگاه شما تا چه حد این سخنان می تواند درست باشد؟

وزیر دفاع در پاسخ گفت:

«لزومی ندارد که ما تعیین کننده راه دیگران باشیم و چنین قدرتی را نیز نداریم و به باور من این ادعا بخشی از همان داستان هایی که رژیم ایران برای انحراف افکار مردم از واقعیات، علیه ایالات متحده عنوان می کند. ایالات متحده ابرقدرت جهانی است و دارای منافع جهانشُمول می باشد. آمریکائیان به خوبی می دانند که خطر از چه ناحیه ای متوجه شهروندان آمریکایی است. آن ها خوب می دانند که تهدید کنندگان چه کسانی هستند و دوستان و یاری رسان کیستند.  خود آمریکائیان می دانند که چه افرادی امنیت عربستان سعودی و امیرنشین های حوزه خلیج فارس را مورد تهدید قرار داده اند. ایالات متحده به راهنمایی دیگران نیازی ندارد و از توصیه های اسرائیل بی نیاز است. آمریکائیان به خوبی از ماهیت منافع خود آگاهی دارند و رفتار آن ها، در درجه اول، برحسب منافع آمریکایی می باشد».

منشه امیر در پایان این مصاحبه، به پرسش نخست خود بازگشت و گفت: «تا هنگامی به روی کارآمدن حکومت کنونی در ایران، همکاری های بسیار خوبی در همه زمینه ها بین دو کشور وجود داشت. انواع همکاری ها بود: از کشاورزی و آبیاری، تا پزشکی و دانشگاهی، از نظامی تا اطلاعاتی. آیا شما بر این باور هستید که چنین همکاری هایی بین دو کشور، روزی از سر گرفته شود؟

وزیر دفاع در پاسخ گفت:

«من بر این باورم که امکان همکاری های بسیار گسترده ای بین دو کشور وجود دارد. این همکاری می تواند در همه زمینه هایی باشد که شما در پرسش خود به آن ها اشاره کردید. یعنی کشاورزی، پزشکی، علمی و سبعا در زمینه مبارزه با کم آبی. در بسیاری رشته های دیگر نیز دو کشور می توانند با یکدیگر همکاری های سازنده ای داشته باشند. اسرائیل در همه زمینه هایی که شما به آن ها اشاره کردید، یک کشور پیشرفته محسوب می شود. در امور کامپیوتری نیز ما پیشرفت های زیادی دارم و همین طور امور سایبری. زمینه های خوبی برای همکاری های بسیار نزدیک بین دو کشور وجود دارد. ما دو ملت باستانی هستیم که پیشینه بسیار طولانی دوستی و همکاری داریم و این امید همچنان وجود دارد که روزی بتوانیم به این همکاری های سازنده بازگردیم».

وزیر دفاع اسرائیل در آخرین بخش از سخنان خود گفت:

«من یک بار دیگر ملت ایران را فرا می خوانم که سرنوشت خویش را به دست گیرد  و آینده خود را به دست نیروهای ویرانگری چون سپاه قدس، یا سپاه پاسداران نسپارد و از قید روحانیون متعصب و افراطی آزاد شود – زیرا این گونه افراد، جز ایجاد فاجعه و محنت ، و بالاتر از آن، مرگ و ویرانی، هدیه دیگری برای مردم ندارند».

متن کامل مصاحبه با وزیر دفاع اسرائیل، فردا (شنبه) در وبسایت رادیو پیام اسرائیل انتشار خواهد یافت.

اسرائیل موشک جدیدی را برای سامانه ضد موشکی “ختس – ۳” آزمایش کرد و بزودی آزمایش مشترک با ارتش آمریکا در آلاسکا

اسرائیل یک موشک پیشرفته و جدید را با موفقیت آزمایش کرد، ولی درباره آن اطلاعات زیادی انتشار نیافت. این آزمایش در چارچوب بهینه سازی سیستم صد موشکی “ختس -۳ (پیکان) صورت گرفت که هدف آن اصابت کردن به موشک دشمن و نابود ساختن آن در فضای خارجی، پیش از نزدیک شدن به خاک کشور بود.

سیستم ضد موشکی “ختس” به هدف مقابله با حملات موشکی دشمن، از سال ها پیش در اسرائیل طراحی و ساخته شده، ولی مهندسین اسرائیلی دائما برای بهینه سازی آن به تلاش ادامه می دهند.

ازمایش موشکی جدید در پایگاه هوا – فضا موسوم به “پالماخیم” برگزار شد و موشکی که به فشا پرتاب گردید توانست با سرعت به ارتفاع تعیین شده برسد و به هدف فرضی اصابت کند.

این آزمایش بدون فرستادن “موشک فرضی دشمن” به فضا انجام گرفت، زیرا فرصت کافی برای تولید چنین موشکی وجود نداشت. آزمایش بعدی باید در سرزمین آلاسکا در ایالات متحده انجام گیرد، که در آن جا موشک واقعی به فضا پرتاب خواهد شد تا میزان دقت سیستم ضد موشکی اسرائیل در حضور امیران ارتش آمریکا آزمایش شود.

در جهان سه سیستم عمده ضد موشکی قرار دارد که یکی متعلق به روسیه است و دیگری ساخت ایالات متحده می باشد و سومی را اطرائیل طراحی و تولید کرده است.

بخش عمده ای از هزینه تولید ضد موشک ختس توسط ایالات متحده تامین گردیده و اکنون آرتش آن کشور می تواند مشترکا از سیستم ضد موشکی اسرائیل بهره گیری کند.

استراتژی تهاجمی و دفاعی حکومت اسلامی ایران به روی قدرت موشکی قرار دارد – زیرا نیروی هوایی و نیروی دریایی رژیم بسیار ضعیف است و جنگ های آینده بیشتر روی نبردهای هوایی تکیه دارد و به نیروی زمینی در این گونه جنگ نیاز چندانی نیست.

در جریان بحران فزاینده بین ایالات متحده و حکومت ایران بر سر برجام، سپاه پاسداران تهدید کرده که قادر است به شیوه های مختلف و از جمله قدرت موشکی، تنگه هرمز را ببندد. ایالات متحده برای دفع این خطر، از جمله به توان ضد موشکی خود تکیه می کند.

 

یک دیدگاه

  1. جناب لیبرمن شما و جناب نتانیاهو همیشه لطف و محبت خود را شامل ملت فهیم ایران کرده اید و این حسن نیت شما به ملت ایران همیشه در خاطر و یاد میلیونها ایرانی خواهد ماند ، به امید روزی شر غده سرطانی جمهوری اسلامی از منطقه کم شود و باز هم دو ملت بزرگ ایران و اسرائیل در کنار هم روزگاری خوش سپری کنند

Comments are closed.