گزارش: «روسیه حاضر است حضور رژیم ایران در سوریه را قربانی مصالح خویش سازد»

سه روز پیش از دیدار دوباره بین نخست وزیر اسرائیل و رئیس جمهوری روسیه، یک روزنامه عربی نوشت که دولت مسکو به اسرائیل و ایالات متحده پیشنهاد کرده که اگر نیروهای آمریکایی خاک سوریه را ترک گویند، روسیه متقابلا برای اخراج نیروهای سپاه قدس ایران، حزب الله لبنان و مزدوران شیعۀ افغانی و عراقی از خاک سوریه اقدام خواهد کرد.

این خبر هنوز توسط کشورهای نامبرده مورد تائید یا تکذیب قرار نگرفته است، ولی از متن پیشنهاد چنین بر می آید که روسیه می خواهد تنها قدرت خارجی باشد که در سوریه می ماند، تا بتواند آن کشور را به پایگاه نظامی و سیاسی خود در خاورمیانه عربی و همچنین در سواحل دریای مدیترانه مبدل سازد.

الشرق الاَوسط این خبر را از قول منابع دیپلماتیک غربی انتشار داده است.

آشنایان امور در دو سال اخیر گفته اند که روسیه قصد دارد سوریه را به پایگاه سیاسی و نظامی اصلی خود در منطقه مبدل کند و از طریق آب های دریای مدیترانه، به تقویت حضور نظامی خود در برابر کشورهای غربی دست بزند.

در ایران نیز همیشه گفته شده که روسیه، هرگاه منافعش ایجاب کند، حاضر است مصالح حکومت اسلامی ایران را قربانی سازد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه این هفته رهسپار مسکو می شود تا یک بار دیگر با رهبر روسیه درباره حضور نیروهای نظامی حکومت ایران در سوریه گفتگو کند و به تفاهم های بیشتری با دولت روسیه در این زمینه دست یابد.

همچنین پرزیدنت دونالد ترامپ نیز به زودی با پرزیدنت پوتین دیدار دارد و مسلما بحران سوریه یکی از موضوع های اصلی می باشد.