سی ان ان: تیلرسون وزیر خارجه و ماتیس وزیر دفاع نیز از تصمیم ترامپ خرسند نیستند

کمتر از یک روز پس از آن که پرزیدنت ترامپ شناسایی رسمی خود را در مورد اورشلیم، و انتقال سفارتخانه، اعلام کرد، از واشنگتن خبر می رسد که اقدام رئیس جمهوری با برخی ابراز ناخرسندی ها نیز روبرو شده است. شبکه تلویزیونی سی ان ان خبر داد که یکی از افراد ناخرسند نسبت به این اقدام، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکاست که در شرائط کنونی، این اقدام را به سود ایالات متحده نمی داند. در هفته های اخیر گزارش هایی انتشار یافته بود دائر بر این که تیلرسون می خواهد از مقام وزیر امور خارجه کناره گیری کند و یا آن که پرزیدنت ترامپ قصد برکناری او را دارد.  به گفته سی ان ان، حتی وزیر دفاع جیمز ماتیس نیز از این اقدام خرسند نیست.

مقامات کاخ سفید در برابر این واکنش های می گویند: “البته این امر موجب ناخرسندی ها شده، ولی در دراز مدت یک اقدام مثبت است و سودمند خواهد افتاد”.

به گزارش سی ان ان، برخی مقامات کاخ سفید می گویند که اعلام این تصمیم پرزیدنت ترامپ، ممکن است روند مذاکرات صلح اسرائیلی – فلسطینی را به طور موقت مختل کند. ولی آشنایان امور می گویند که در هر حال، اکنون سالیان دراز است که گفتگوهای صلح عملا متوقف شده است.

از هنگام آغاز دوران کنونی نخست وزیری بنیامین نتانیاهو، محمود عباس با قرار دادن سه پیش شرط ، حاضر به بازگشت به دور میز مذاکرات صلح نشده است. او خواهان آن است که اسرائیل از پیش تعهد کند که به طور کامل به پشت مرزهای قبل از جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ عقب نشینی خواهد کرد و تعهد خواهد سپرد که شرق اورشلیم پایتخت فلسطینی ها اعلام گردد.

مقامات اسرائیلی گفته اند که با پذیرفتن این پیش شرط ها، دیگر چیزی برای مذاکره و معامله باقی نمی ماند.

به گفته آگاهان، در شرائط امروز نیز، به علت ادامه نزاع و درگیری بین دو گروه فتح و حماس، و به بن بست رسیدن روند آشتی بین حماس و حکومت خودگردان فلسطینی، بعید می نماید که فلسطینیان بتوانند مذاکرات جدی با اسرائیل به عمل آورند. مقامات دولت اورشلیم می گویند: رهبری که مورد قبول عامه فلسطینی ها باشد وجود ندارد و اگر فردا محمود عباس از رهبری کنار رود، جانشینان آن ممکن است منکر تعهدات او نسبت به اسرائیل شوند.

یک دیدگاه

  1. شروطی که محمود عباس برای آغاز مذاکرات گذاشته، باید از دل مذاکرات بیرون آید نه آنکه شرط آغاز آن باشد. وقتی این شروط را می گذارند دیگر چه مذاکره ای؟ نتیجه دلخواه خود را می خواهند از همان ابتدا به اسرائیل تحمیل کنند. نام این که دیگر مذاکره نیست.

Comments are closed.