لیبرمن: اعراب اسرائیلی به فلسطین منتقل شوند. وزیر خارجه لبنان: رهبران عرب بی عرضه هستند

وزیر دفاع اسرائیل به اغتشاشاتی که از جانب برخی اعراب اسرائیلی در ناحیه ای در شمال کشور به راه انداخته شد واکنش خشمگینانه ای بیان داشت و گفت: اگر آن ها از شهروندی اسرائیل ناخرسند هستند، می توانند به تشکیلات فلسطینی انتقال یابند تا هرگونه دلشان می خواهد از ترور عربی علیه اسرائیل جانبداری کنند. این سخنان اویگدور لیبرمن در واکنش به اقدامات اعتراضی گروهی از اعراب ناحیه “وادی عَرَه” در شمال اسرائیل بود که علیه تصمیمات پرزیدنت ترامپ در مورد اورشلیم، به تظاهرات پرداختند و یکی از جاده های مهم بین شهری را بستند.

در روزهای اخیر تظاهرات نسبتا آرامی از جانب گروه های زیادی از شهروندان عرب در شمال کشور و در نواحی بدوی نشین جنوب برگزار شد که به طور نسبی آرام بود. ولی اهالی شهرک های عرب نشین اطراف “وادی عَرَه” در کنار تظاهرات قانونی، به بستن جاده پرداختند و به خشونت روی آوردند.

نیروهای انتظامی دو جوان عرب اسرائیلی را بازداشت کردند که یکی از آن ها نوجوانی شانزده ساله است.

در گذشته نیز برخی اهالی “وادی عره” برای ابراز همبستگی با فلسطینیان و آرمان های آنان، به عملیات خشونت بار روی آورده، و در جاده مرکزی شمال کشور به سنگ پرانی پرداخته بودند.

روز گذشته یک اتوبوس در این جاده هدف سنگ پرانی قرار گرفت که سه تن از مسافران به طور سطحی زخمی شدند.

شمار اعراب شهروند اسرائیل بر یک میلیون و چهارصد هزار نفر بالغ می شود که حدود ۲۰ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند. آن ها از حقوق کامل شهروندی برخوردار هستند و پانزده نماینده در کنست (پارلمان اسرائیل) دارند. کنست دارای ۱۲۰ کرسی می باشد.

در عین حال، اعراب کشور می گویند که منابع مالی و رفاهی کشور به طور کامل به آن ها داده نمی شود و از تساوی حقوق کامل برخوردار نیستند.

وزیر دفاع اویگدور لیبرمن، در گذشته بارها پیشنهاد کرده بود که اعراب شمال اسرائیل به حکومت خودگردان فلسطینی منتقل شوند تا بتوانند به ابراز همبستگی با فلسطینیان ادامه دهند.

ولی اعراب اسرائیل از این پیشنهاد خشمگین شده و گفته اند که مایلند در کشور آزاد و دموکرات اسرائیل بمانند، اما در عین حال این حق طبیعی را دارند که با برادران فلسطینی خویش ابراز همبستگی کنند.

اعراب دروزی که اقلیتی را در میان کل اعراب کشور تشکیل می دهند، به اسرائیل بسیار وفادارند و در ارتش نیز خدمت می کنند و به درجات ارشد فرماندهی نیز می رسند.

اعراب اسرائیل پیشنهاد لیبرمن را برای انتقال به حکومت فلسطینی “نژاد پرستانه” توصیف کرده اند.

لیبرمن در مصاحبه رادیویی امروز (یک شنبه) گفت: درست است که این گونه اعراب دارای شناسنامه اسرائیلی هستند، ولی وفاداری آن ها به حکومت فلسطینی است و به اسرائیل وفادار نیستند.

این سخنان در حالی بیان می شود که بسیاری دیگر از سیاستمداران اسرائیلی بر این باورند که اعراب به اسرائیل وفادار هستند و در مجموع موارد نادری وجود داشته که اعراب اسرائیلی به ترور فلسطینی علیه کشور پیوسته اند.

اما در یک سال اخیر دست کم در سه مورد، اعراب اسرائیلی بودند که در عملیات تروریستی چند شهروند اسرائیلی و از جمله سه تن از افراد گارد مرزی اسرائیل را (که خود عرب دروزی بودند) به قتل رساندند.

وزیر دفاع از شهروندان اسرائیل خواست در نکوهش عملیات خشونت بار اهالی “وادی عره”، از فروشگاه های آن ها خرید نکنند و در رستوران های آن ها غذا نخورند و کاسبان آن شهرک ها را تحریم کنند. لیبرمن گفت: «این گونه افراد، در کشور اسرائیل جایی ندارند».

در واکنش به این سخنان، یکی از نمایندگان عرب پارلمان اسرائیل به نام یُوسُف جبارین گفت: «لیبرمن هیچ فرصتی را برای بدنام کردن اعراب کشور و نامشروع خواندن آن ها از دست نمی دهد».

جبارین که خود در ناحیه “وادی عره” زندگی می کند، افزوده گفت: «اعتراض اعراب اسرائیل به اظهارات ترامپ یک امر مشروع و قانونی است، و لیبرمن حق این گونه واکنش ها را ندارد».

لیبرمن جناح چپ سیاسی در اسرائیل را نیز مورد نکوهش قرار داد و گفت: «آن ها بیش از آن که به کشورشان وفادار باشند، به جانبداری از حکومت فلسطینی روی می آورند».

اشاره وزیر دفاع به بیانیه ای بود که حزب چپ گرای “مرتس” در انتقاد از تصمیم پرزیدنت ترامپ در رابطه با اورشلیم انتشار داد.

طبق گزارشی دیگر، وزیران خارجه کشورهای عضو جامعه عرب، در پایان نشست اضطراری شب گذشته (شنبه)، از پرزیدنت ترامپ خواستار گردیدند به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل را پس بگیرد.

در این بیانیه گفته شده که اظهارات رئیس جمهوری آمریکا نقض کننده قوانین بین المللی است.

وزیران خارجه عرب اعلام کردند که قصد دارند به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کنند.

در نشست شب گذشته، وزیر خارجه لبنان موضع بسیار تندی علیه پرزیدنت ترامپ ارائه داد و به کشورهای عرب پیشنهاد کرد ایالات متحده را مورد تحریم های اقتصادی قرار دهند.

وزیر خارجه لبنان همچنین کشورهای عرب را به عجز و ناتوانی متهم ساخت و گفت: «اورشلیم تاج افتخار ماست. اگر اورشلیم را کنار گذاریم، دیگر فرزندانمان به ما احترام نخواهند گذاشت». او افزوده گفت: «ما اعراب، به یک امت بیعرضه مبدل شده ایم. یا انقلاب کنیم و یا بمیریم».

یک دیدگاه

  1. در حال حاضر حماس به سلاح های مختلف مجهز است و با تسخیر و تصاحب کردن اورشلیم یا بیت المقدس هم مضاعفاً بطور مطلق به سلاح های مختلف مجهز خواهدشد؛؛;; سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران: زرادخانه تسلیحاتی رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک متعلق به فلسطینی‌هاست؛

    آیا فلسطین صلح را بر زرادخانه ترجیح خواهد داد؟

    لاریجانی در صحن علنی مجلس: اتحادیه عرب به اقدام عملی دست نزند در تاریخ به بی‌عُرضگی متهم میشود.

    وزیر خارجه لبنان: رهبران عرب بی عرضه هستند.

    اگر چنانچه اتحادیه عرب و لبنان به بی عرضه بودن القاب داده می شوند پس حملات مکرر تروریستی حماس هم از عدم عرضه داشتن نشأت گرفته است و بیت المقدس در همه احوال با حملات تروریستی مواجه خواهد شد؟

Comments are closed.