ترامپ وامدار کسی نیست و با لابی‌گری نیز میانه ای ندارد

گفتگویی را که در بالا می شنوید، مصاحبه‌ی شخصی به نام آقای «حبیب حسینی فرد» ساکن آلمان با رادیو فرداست. آقای حسینی فرد در این گفتگوی رادیویی که درتاریخ هفتم دسامبر ۲۰۱۷ در رابطه با «به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آقای ترامپ» انجام شده، اطلاعات نادرستی را به شنوندگان ارائه میدهد. ما با وجود عدم موافقت با نظرات ایشان، برای حفظ دموکراسی و نشر عقاید مختلف در این رسانه، این گفتگو را در اینجا بازپخش می کنیم و در عین حال لازم می دانیم که برای روشن شدن حقایق، به پاره ای از اطلاعات کاملا نادرستی که ایشان به شنوندگان ارائه میکند، پاسخ دهیم.

ایشان در بخشی از این گفتگو می‌گوید: “از آنجایی که دولت آقای ترامپ خیلی به لابی گری اهمیت میدهد، می‌بینیم که بسیاری از تصمیماتش درچارچوب آن قول و قرارهایی است که با این لابی‌های مختلفی که در انتخابات به او کمک کرده‌اند دارد انجام میشود”! ایشان در ادامه می‌افزاید: “به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل به کمکهای وسیعی که برخی از یهودیها در آمریکا در جریان انتخابات به آقای ترامپ کردند، آن آقای ادلسون آن یهودی میلیاردر معروف، کمکهای کمی نکرده به آقای ترامپ در جریان کارزار انتخاباتیش…”

حقیقت این است که بر خلاف ادعای آقای حسینی فرد، دونالد ترامپ همواره از منتقدان سرسخت لابی گری در آمریکا بوده و در جریان کارزارهای انتخاباتی‌اش “اصلاح لابی‌گری‌ها و رفیق گماری” را یکی از اصول پنج‌گانه اخلاقی خود برشمرد. وی پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، در راستای تحقق بخشی از وعده انتخاباتی‌اش، مقام‌های دولتی را پس از پایان خدمت، “برای همیشه” از لابی کردن به نفع دولت‌های خارجی منع کرد و یک منع پنج‌ساله جداگانه هم برای سایر لابی‌گری‌ها در نظر گرفت. مقام‌های دولت آمریکا این ممنوعیت را “تاریخی” توصیف کردند.

در مورد کمکهای مالی به کمپین آقای ترامپ به ویژه از سوی ثروتمندان یهودی در آمریکا نیز، واقعیت این است که یکی از افتخارات پرزیدنت ترامپ این بود که کمپین انتخاباتی‌اش کمترین کمک‌های مالی را از حامیان خود دریافت کرد و آقای ترامپ که خود بیش از ۱۰ میلیارد دلار ثروت دارد ۶۶ میلیون دلار از جیب خود در کمپینش گذاشت و در نهایت  با یک رکورد تاریخی، با  خرج کردن ِ کمتر از نیمی از آنچه که رقیبش خانم هیلاری کلینتون در جریان کارزار انتخاباتی‌اش جمع آوری و خرج کرده بود، توانست به پیروزی قاطع دست یابد. بنابراین آقای ترامپ وام دار و بدهکارهیچ کس نیست که اکنون بخواهد به خاطر کمکهای مالی دریافتی، تن به خواسته ها و دستورات کسی بدهد و این یک دروغ محض است.

پرزیدنت دونالد ترامپ تا کنون نشان داده که به عمل کردن به وعده‌های انتخاباتی‌اش بسیار پایبند است و به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت رسمی اسرائیل از سوی آقای ترامپ را نیز باید در همین راستا ارزیابی کرد و نه وامدار بودن ایشان به ثروتمندان یهودی و یا لابی های اسرائیلی در ایالات متحده.

برخی ازجزئیات دخل و خرج انتخاباتی دو رقیب را در اینجا ببینید.