ترامپ در سفر به خاورمیانه چه در چنته دارد؟

در همان حال که حکومت اسلامی سر مردم ایران را به انتخابات نمایشی گرم نگاه داشته و می کوشد به آنان تداعی کند که این انتخابات کاملا آزاد است و حق مردم در دادن رای به خوبی منظور شده است، در خاورمیانه و جهان دگرگونی های بسیار مهمی رخ می دهد که بی تردید بر آینده رژیم ایران نیز بازتابی بسیار گسترده خواهد داشت.

برنامه دیدار پرزیدنت ترامپ از خاورمیانه کم کم به صورت ملموس و جدی درمی آید و تاریخ آن هم تعیین شده و بی تردید باید مایه نگرانی حکومت اسلامی ایران باشد – که پایه گذار آن روح الله خمینی ادعا کرده گفته بود: «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند» و در طول چند دهه دیدیم که این ارزیابی خمینی، تا چه حد نادرست بود و آن کس که خود را رهبر می دانست، تا چه  حد از روابط  بین المللی ناآگاه مانده بود – همان گونه که از دگرگونی های فکری و اجتماعی و اقتصادی و روابط  بین المللی نیز کوچک ترین آگاهی نداشت و معلومات او تا سطح حوزه علمیه قم و تهران تا نجف (و شاید هم نوفل لوشاتو در فرانسه) محدود می شد.

*     *     *

سه تن از نخستین شخصیت های بین المللی که پرزیدنت ترامپ پیش از صدمین روز آغاز کار در کاخ سفید با آن ها دیدار کرد، رهبران اسرائیل، مصر و عربستان سعودی بودند – که شاید در کنار آن بتوان دیدار با محمود عباس، رییس حکومت خودگردان فلسطینی را نیز اضافه کرد.

اکنون پرزیدنت ترامپ نخستین سفر خارجی خود را از عربستان آغاز می کند و به اسرائیل می آید و سپس به دیدار رهبران کشورهای عضو (پیمان نظامی آتلانتیک شمالی – ناتو) در اروپا می رود و سری هم با واتیکان می زند تا به پاپ اعظم دیدار داشته باشد.

در مورد دیدارهای رییس جمهوری جدید ایالات متحده با رهبران اسرائیل و فلسطینی ها، هنوز بسیار زود است که بتوان پیش بینی کرد که تا چه حد خواهد توانست آن ها را به هم نزدیک کند و بر امید برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطینیان بیافزاید.

ولی تردیدی نیست که مهم ترین موضوع مورد بحث پرزیدنت ترامپ با سران عربستان و اسرائیل و همچنین سران کشورهای عضو پیمان ناتو خودسری ها و فتنه گری های حکومت اسلامی ایران در منطقه و جهان است – و این اعتقاد در میان سیاستمداران ارشد آمریکایی شکل می گیرد که رژیم ایران کانون فتنه و ترور است و سرکوب کردن داعش برای پایان بخشیدن به خونریزی و ترور در منطقه کافی نیست و اول باید سر مار را کوبید – و یا دست کم آن که به موازات مبارزه با داعش، نباید از نقش مخرب حکومت اسلامی ایران در منطقه غافل گردید.

از هنگام آغاز ریاست جمهوری پرزیدنت ترامپ جزییات بیشتری از ابعاد فتنه گری های رژیم ایران و یاری رسانی های مستقیم و غیرمستقیم پرزیدنت باراک اوباما به آن حکومت آشکار می شود.

اکنون شماری از اعضای پرقدرت کنگره آمریکا فاش می کنند که رژیم ایران با کمک آن یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول نقد که از دولت پرزیدنت اوباما دریافت کرد، برنامه های موشکی را دنبال می کند و همچنان پول در اختیار سازمان های ترور عربی و اسلامی و فلسطینی قرار داده و دامنه تلاش نظامی خود در عراق و سوریه و یمن و دیگر نقاط  را گسترش بخشیده است.

پرزیدنت ترامپ در کارزار انتخاباتی و پس از آن گفته بود که پرزیدنت اوباما خیلی به رژیم ایران و علی خامنه ای ارفاق کرده است – ولی دولت ترامپ ناز رژیم ایران را نخواهد کشید و با آن مدارا نخواهد کرد.

*     *     *

ظاهرا همه شرایط  برای ایجاد محوری از ایالات متحده، عربستان سعودی، اسرائیل، امیرنشین ها و احتمالا برخی کشورهای ناتو علیه رژیم ایران آماده است.

دولت ریاض از هنگام به روی کار آمدن ملک سلمان پادشاه جدید، علیه حکومت ایران شمشیر را از رو بسته و تعارفات را کنار گذاشته است.

عربستان می گوید که رژیم ایران می خواهد یک هلال شیعی در منطقه برپا کند.

رژیم ایران قاطعانه این ارزیابی را رد می کند و دولت ریاض را به دروغگویی متهم می سازد – و این در حالی که خود روح الله خمینی و جانشین اوعلی خامنه ای و رییس جمهوری پیشین محمود احمدی نژاد و بسیاری از آخوندهای پر نفوذ حکومتی، همیشه گفته و تکرار کرده اند که غایت رژیم ایران، اول مسلط ساختن شیعه در منطقه و سپس سراسر جهان اسلام و آنگاه سراسر عالم می باشد.

در چارچوب این امید و انتظار، حکومت ایران اکنون نزدیک به چهار دهه است که عربستان را هدف قرار داده و پادشاه آن کشور را در مقام “خادم حرمین شریفین” به کفر و استکبار متهم می سازد.

رژیم ایران به تحریکات سیاسی و تروریستی بسیاری علیه موجودیت نظام سیاسی سعودی در عربستان دست زده و بلواهای مناسک حج و موضوع های دیگر را  مطرح ساخته و “نیمه شیعیان” حوثی در یمن را به شورش کشانده تا از طریق یمن بتواند موجبات فروپاشی دولت سعودی را فراهم کند.

چرا عربستان نسبت به این توطئه ها هوشیاری نشان ندهد و دست به روی دست بگذارد؟

کاسه صبر دولت ریاض لبریز شده بود و اکنون خاندان سعود به یکی از جدی ترین دشمنان رژیم ایران مبدل شده – و از آن جا که عربستان پول دارد، نقش رهبری مسلمانان اهل تسنن را نیز ایفاء می کند.

*     *     *

پرزیدنت ترامپ هنوز به صراحت از لزوم تغییر رژیم در ایران سخنی نگفته، ولی خود را با عربستان و اسرائیل در این زمینه هم نوا و هم نگاه می داند و سفر او به منطقه و گفت و گوهای دوباره ای که با رهبران انجام خواهد داد، تدوین برنامه های او علیه حکومت اسلامی ایران را جدی تر می سازد.

اشاره ای به  انتقادهای انتخاباتی جناح حسن روحانی و شخص محمد جواد ظریف و اسحاق جهانگیری کنیم که گفتند حمله عوامل خشونت جوی رژیم به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد چگونه سگ هاری را از زنجیر آزاد کرد و به جان حکومت اسلامی ایران انداخت.

اما در تهران همچنان نعره می کشند و فریاد مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا سر می دهند.

*     *     *

فرماندهان سپاه و بسیج و دیگر نیروهای مسلح رژیم نیز همچنان نعره می کشند که هرگز از دشمنی با آمریکا دست برنخواهند داشت.

حکومت ایران همچنان از نابودی اسرائیل سخن می گوید و خاک اسرائیل را “سرزمین اسلامی” و فلسطینی معرفی می کند – ولی رژیم ایران اخیرا ضربه ای را از جانب حماس متحمل شده است:

این گروه آدمکش که در مرامنامه پیشین خود گفته بود که “دنیای اسلام در روز قیامت به رستگاری نخواهد رسید – مگر آن که اسرائیل نابود شود”، اکنون با تغییر اساسنامه خود ادعا می کند که به برپایی کشور فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه تن در خواهد داد – اما هرگز موجودیت اسرائیل را نخواهد پذیرفت و مبارزه مسلحانه را متوقف نخواهد ساخت.

البته این تغییرات یک نوع دگرگونی سطحی و تاکتیکی و مصلحتی است که ماهیت حماس را تغییر نمی دهد.

ولی همین واقعیت نیز که حماس ناچار به یک تغییر تاکتیکی شده، نشان می دهد که حتی از دیدگاه گروه های ترور فلسطینی – تا چه حد شرائط منطقه عوض شده و آنانی که از نابودی اسرائیل سخن می گویند تا چه حد از قافله عقب افتاده اند.

تغییر مرامنامه حماس، هر اندازه هم که سطحی و تاکتیکی و مصلحتی باشد، نشان آن است که حتی افراطی ترین گروه فلسطینی پی برده که امروز شعار “نابود باید گردد” در دنیا هیچ خریداری ندارد و آن کس که می خواهد به هدف های خود برسد، چاره ای جز تغییر مرامنامه و هدف های خود ندارد.

طبیعی است که رژیم ایران از این تغییر (حتی اگر ترفند و تاکتیک است) به خشم آمده و حماس را توبیخ کرده – گرچه اطلاع می رسد که کمک های مالی رژیم ایران به شاخه نظامی حماس همچنان ادامه دارد.

*     *     *

گفتیم این دگرگونی ها در حالی رخ می دهد که رژیم ایران خود را سخت درگیر کارزار انتخاباتی کرده است.

به خوبی احساس می شود که حکومت به هر ترفندی دست می زند تا ظاهرا ثابت کند این انتخابات واقعی و مردمی است.

ولی چه کسی در ایران گول آن را می خورد؟

کمترین جنبه مثبت مناظره های تلویزیونی و نطق های انتخاباتی نامزدهای شش گانه آن است که در مبارزه با یکدیگر به افشاگری های تکان دهنده ای درباره نابسامانی های رژیم پرداخته اند.

اگر سخنان نامزدها علیه یکدیگر را دسته بندی کنیم، می بینیم که هر یک گوشه ای از فساد مالی عمیق در بین سران حکومت را آشکار می سازد – که این، عمق رشوه خواری در حکومت را آشکار می کند و نشان می دهد که گسترش فساد مالی، حتی یک ریشه سالم در درخت موجودیت رژیم باقی نگذاشته و این درخت رو به خشک شدن می رود.

آیا این همان مدینه فاضله ای است که خمینی وعده آن را داده بود؟

خمینی شعار “حمایت از مستضعفین” داده بود و حالا محمد باقر قالیباف، ۳۸ سال پس از به روی کار آمدن رژیم، می گوید که ۹۶ درصد از مردم ایران فقیر مانده اند و ثروت کشور در دست آن ۴ درصد بقیه ی زالو صفت قبضه شده است.

آیا این سخن، حتی اگر کمی اغراق آمیز به نظر برسد، سند ورشکستگی رژیم نیست؟

لزومی ندارد به فاجعه اخیر معدنچیان اشاره کنیم – ولی این حادثه اسفبار هم نشان می دهد که در کنار دزدی های کلان سران حکومت، آن ها حتی بلد نیستند معدن به راه اندازند – حالا بهره برداری از حوزه های گاز و نفت در پارس جنوبی پیشکش شان!

*     *     *

پرزیدنت ترامپ به خاورمیانه می آید تا با شماری از رهبران دیدار کند و با مسائل منطقه آشنا شود و برنامه عملی را علیه رژیم ایران رقم بزند.

– و این باید موجب نگرانی عمیق حکومتِ در حال فروپاشی اسلامی ایران باشد.

منشه امیر
اورشلیم؛ شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه خورشیدی، ۶ مه ۲۰۱۷

یک دیدگاه

  1. ترامپ فقط حماقت در چنته دارد حالا که اورشلیم را پایتخت اعلام کرد بینهایت در گیرى وکشمکش وگرفتارى جدید براى اسراییل درست کرد ترامپ دارد نظیر جرج بوش که با اشغال عراق صدام دشمن ایران را با مالکى نوکر ایران جایگزین کرد هم اکنون هم تمام تحرکات امریکا در خاورمیانه شدیدا به نفع ایران واسلامگراهاست ومن نمیدانم در تمام دستگاه طول ودراز دیپلماسى امریکا کسى نمیفهمد . اینهمه اسلحه مدرن وسنگین امریکا در دست دولت عراق مطمنا همه توسط ایران ببهترین وجه مهندسى معکوس میشودکل کشور عراق به حیاط خلوت ایران تبدیل شد سه سال کردها به نفع امریکا با داعش جنگیدند حتى شهرهاى عرب نشین مثل رقه با دادن ششصد شهید پیشمرگ وچند صد مجروح وناقص العضو ازاد شد سد موصل وشرق موصل ازادى خود را مدیون پیشمرگه ها هستند کردها خالصا مخلصا با امریکا دوست وهم پیمان بودند وتنها جماعتى در خاورمیانه هستند غیر از اسراییل که پتانسیل جامعه وحکومت سکولار دارند انوقت امریکا در نهایت بلاهت دوستى کردها واستقلال کردستان را فداى عربهاى مذهبى وتند رو وحشد الشعبى کرد که نه تنها دوست مطلقا دشمن امریکا هستند انوقت استدلال اینست که اگر با حفظ تمامیت ارضى عراق حیدر عبادى قوى شود انوقت بر علیه ایران اقدام میکند بقول ایرانیها بزک نمیر بهار میاد
    اگر امریکا از کردها حمایت میکرد که مستقل شوند دیگر حشدالشعبى وبقیه تندروها وسپاه ایران باین قدرت نمیرسیدندهم قدرت هم ابرو وهم اعتماد بنفس . در حالیکه در طرف مقابل کردها همه شور وشوق وابرو واعتماد بنفس خود را از دست دادند کردستان مستقل باعث تضعیف عراق میشد ومطمنا بعد از ان عربهاى سنى عراق هم بدنبال استقلال میرفتند ومیماند جنوب شیعه نشین فقط تحت نفوذ ایران که در انصورت هم شاید همه شیعه ها زیر بار ایران نمیرفتند وبراى اسراییل وامریکا ایا سه کشور کرد وسنى وشیعه بهتر بود یا یک عراق بزرگتر وقویتر وبشدت ضد غرب واسراییل. در تمام سالهاى گذشته که در مناطق عرب نشین عراق وبا شرارتهاى ایران در انواع ترور وبمب گذاریها هزاران سرباز امریکایى کشته شدند هزاران مجروح وناقص العضو شدند ودر تمام این سالها در کردستان حتى یک سرباز امریکایى کشته نشد یک بمب گذارى انتحارى توسط کردها بر علیه امریکاییها نشد انوقت در عوض امریکاییها نفت کرکوک را از کردها گرفته وبه عراقیها وایرانیها جایزه دادند سر وصدا راه انداخته اند که ایران محاصره اقتصادیست انوقت براى فروش نفت کرکوک قرار داد میبندد ظاهرا در سوریه هم سر کردها به نفع ایران ودار ودسته بشار اسد دارد کلاه میرود ومطمن باشید با اینهمه یاس ونومیدى وسرخوردگى که کردها پیدا کرده اند در کردستان هم زمینه رشد جریانهاى تند رو مذهبى ضد غرب وضد امریکایى فراهم شده وبزودى معلوم میشود انوقت من نمیدانم یک سیاستمدار در امریکا نیست که ذره ایى شعورش باین موضوعات بدیهى برسد من تمام عمرم دوستدار وعاشق امریکا وغرب بودم وحالا از صمیم قلب میگویم…

Comments are closed.