اتحادیه اروپا فراخوانی نخست وزیر اسرائیل را برای به رسمیت شناختن پایتختی اورشلیم نپذیرفت

 

 

تلاش نخست وزیر اسرائیل برای تشویق کشورهای اروپایی به هدف آن که آنان نیز به پیروی از پرزیدنت ترامپ، اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسند، با جواب رد وزیران خارجه آن کشورها روبرو گردید. آنان گفتند چنین اقدامی نه تنها به پیشرد صلح کمکی نخواهد کرد، بلکه به آن آسیب خواهد رساند.

نتانیاهو در دیدار دو روزه ای که از پاریس و بروکس داشت، به کشورهای اروپایی توصیه کرد همانند رئیس جمهوری آمریکا به یک اقدام طبیعی و منطقی دست بزنند و این واقعیت را که اورشلیم پایتخت باستانی و کنونی اسرائیل است به رسمیت بشناسند.

کشورهای اروپایی در عین حال که این فراخوانی را رد کردند، گفتند به رئیس جمهوری ایالات متحده امکان می دهند که تلاش های صلح ایالات متحده ادامه یابد.

نخست وزیر اسرائیل پس از بازگشت به اسرائیل، به خبرنگاران گفت که برخی کشورهای اروپایی به انتقال سفارتخانه گرایش نشان می دهند – ولی خانم فدریکا موگرینی سرپرست امور خارجی اتحادیه اروپا گفت که چنین احتمالی وجود ندارد.

موگرینی که روز گذشته (دوشنبه) نخستین مقام اتحادیه اروپا بود که در بروکسل با نتانیاهو دیدار و گفتگو کرد به خبرنگاران گفت: هیچ یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا قصد چنین اقدامی را ندارد.

نتانیاهو در دیدار با وزیران خارجه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا، از جمله به آنان گفت: «اقدام پرزیدنت ترامپ نه تنها به روند صلح آسیب نمی رساند، بلکه با برسمیت شناختن واقعیت پایتختی اورشلیم، پایه های مذاکرات صلح را مستحکم می کند»

خانم موگرینی در واکنش به این سخنان گفت: «اتحادیه اروپا مایل نیست شاهد کاهش اعتبار ایالات متحده هنگام تلاش برای پیشبرد روند صلح باشد».

از میان ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا ، در حال حاضر تنها جمهوری چک است که اعلام داشته امکان انتقال سفارتخانه از تل آویو به اورشلیم را مورد بررسی قرار داده است.

با این همه، جمهوری چک روشن ساخته که حاکمیت اسرائیل بر شرق اورشلیم را به رسمیت نمی شناسد و تنها بخش غربی شهر را پایتخت اسرائیل می داند.

همچنین دولت مجارستان نگذاشت که اتحادیه اروپا قطعنامه ای در نکوهش اقدام پرزیدنت ترامپ صادر کند.

ولی خانم موگرینی گفت: «اسرائیل می تواند از هر کشوری انتظار داشته باشد که سفارتخانه خود را به اورشلیم منتقل سازد. ولی کشورهای اروپایی چنین کاری نخواهند کرد».