در تماس تلفنی روحانی و قاسم سلیمانی با سران گروه های ترور فلسطینی، آنها را مورد تشویق قرار دادند

 

در یک تلاش آشکار به هدف دلگرم کردن سران گروه های تروریستی حماس و جهاد اسلامی آزادی فلسطین، حسن روحانی و قاسم سلیمانی در یک تماس تلفنی با اسماعیل هنیه سرگرده جدید حماس به او گفتند که حمایت های گسترده رژیم ایران از آن سازمان ادامه خواهد یافت. تحلیلگران سیاسی پیشتر ارزیابی کرده بودند که حماس به دنبال یک رشته ضربه هایی که بر آن وارد شده، و تغییراتی که در منطقه و جهان از نظر لزوم مبارزه با ترور رخ داده، بسیار تضعیف شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی که در نطق خود در سازمان ملل ادعا کرده بود که رژیم ایران یک حکومت مسالمت جو می باشد، و با آن که محمد جواد ظریف در مقاله اش در نیویورک تایمز نوشته بود که حکومت ایران حاضر به همکاری و مسالمت با کشورهای همسایه است، حسن روحانی و قاسم سلیمانی به سرکردگان حماس و جهاد اسلامی گفتند که از تلاش آن ها برای ادامه نبرد مسلحانه و اجرای عملیات تروریستی علیه اسرائیل جانبداری می کنند.

اسرائیل در این هفته اعلام داشت که با به کارگیری تکنولوژی بسیار پیشرفته، اکنون می تواند تونل های تعرضی حماس را که از داخل نوار غزه به سوی خاک اسرائیل حفر می شود، به موقع شناسائی کرده و منهدم سازد.

کارشناسان نظامی گفتند که بدین سان، حماس جنگ افزار راهبردی خود را در مبارزه با اسرائیل از دست می دهد.

همچنین، حماس با خشم و نا مهربانی بسیاری از کشورهای عرب روبرو شده که یک علت عمده آن، نزدیکی حماس به حکومت ایران است که علنا برای برانداختن رژیم های سنی مذهب کشورهای عربی و از جمله یمن، تلاش می کند و جنگ بی امانی را علیه عربستان سعودی به راه انداخته است.

پیکار جهانی علیه ترور نیز، که کشورهای عرب میانه رو به آن پیوسته اند، موقعیت گروه تروریستی حماس و جهاد اسلامی را دشوارتر می سازد.

حسن روحانی در گفتگوی تلفنی با اسماعیل هنیه، از جمله گفت: «ایران از هویت اسلامی و فلسطینی بیت المقدس همچنان پشتیبانی می کند و بر این باور است که فلسطینیان باید به مبارزه مسلحانه ادامه دهند».

قاسم سلیمانی فرماده “سپاه قدس” وابسته به سپاه پاسداران نیز در گفتگوی تلفنی با اسماعیل هنیه اظهار داشت: «حکومت اسلامی ایران در قضیه قدس، قاطعانه از فلسطینی ها حمایت می کند».

اسماعیل هنیه فردای روز اقدام پرزیدنت ترامپ، از فلسطینی ها خواستار شده بود به یک انتفاضه دیگر علیه اسرائیل دست بزنند. ولی ارزیابی می شود که این فراخوانی بی پاسخ مانده است.

در روزهای اخیر گفته شده بود که عملیات اعتراضی اعراب و فلسطینی ها علیه اقدام پرزیدنت ترامپ فرو کش می کند – گرچه همیشه این احتمال وجود دارد که عملیات تروریستی تازه ای رخ دهد.

قاسم سلیمانی که ماموریت او ایجاد آشوب و جنگ در کشورهای عرب همسایه است، به طور جداگانه با فرماندهان شاخه های نظامی حماس و جهاد اسلامی آزادی فلسطین گفتگو کرد. این افراد مسوولین ادامه عملیات تروریستی و مسلحانه علیه اسرائیل هستند.