وزیر خارجه فرانسه حکومت ایران را به “جاه طلبی های منطقه ای” و رسیدن به سواحل مدیترانه متهم ساخت

 

دو روز پس از دیدار بین رهبران اسرائیل و فرانسه در پاریس، وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه ای، حکومت اسلامی ایران را متهم ساخت که می کوشد از طریق تسلط بر سوریه و یا گسترش حضور نظامی خود در آن کشور، به سواحل دریای مدیترانه راه یابد و امنیت کشورهای اروپایی را نیز در معرض خطر قرار دهد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، در دیداری که روز یکشنه با پرزیدنت امانونل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در کاخ الیره داشت، ارزیابی کرد که حکومت ایران قصد دارد ۸۰ هزار نفر از جنگجویان تحت فرمان خود را در سوریه مستقر سازد.

حکومت ایران، علاوه بر اقراد سپاه پاسداران، هزاران نفر از شیعیان افغانستان، پاکستان و عراق را نیز مسلح کرده و به سوریه فرستاده است.

فرماندهای سپاه پاسداران در هفته های اخیر تهدید کرده اند که قصد دارند موشک هایی با برد بلند بسازند که بتواند امنیت اروپا و حتی ایالات متحده را نیز به خطر اندازد. حکومت ایران در گذشته ادعا کرده بود که قصد تولید موشک هایی را با برد بیشتر از دوهزار کیلومتر ندارد و هدفش دسترسی به اسرائیل و نابودی این کشور است.

ولی حتی دولت مصر نیز ابراز نگرانی کرده بود که موشک هایی با برد دو هزار کیلومتر، می تواند خاک آن کشور را نیز هدف قرار دهد.

همچنین نواحی جنوبی یونان و سراسر خاک ترکیه نیز در تیررس چنین موشک هایی قرار دارد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم دارند به زودی، یک نشست اضطراری برای بررسی خطرات برنامه های موشکی ایران برگزار کنند.

خامنه ای و فرماندها سپاه پاسداران در ماه های اخیر گفته اند که هیچ قدرتی در جهان نمی تواند حکومت ایران را ناچار به توقف برنامه های موشکی خود سازد.

آگاهان می گویند: حکومت ایران واکنش ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان را در برابر رفتارهای موشکی و اتمی کره شمالی از نزدیک دنبال می کند و می بیند که در نتیجه داشتن چنین قدرتی، حکومت های جهان جرات تعرض به رژیم کره شمالی را ندارند.

پرزیدنت ترامپ که در ماه های اخیر بارها دولت کره شمالی را به رویارویی جنگی تهدید کرده بود، اکنون دوباره گفتگوهای مسالمت آمیز را پیشنهاد می کند.

وزیر خارجه جدید فرانسه “ژان ایو لو دریان” روز گذشته (سه شنبه) گفت: حکومت اسلامی ایران دارای جاه طلبی های منطقه ای است و می خواهد از طریق استقرار در سوریه، به سواحل دریای مدیترانه راه یابد و از آن جا به همه کشورهای اروپایی دسترسی داشته باشد.

وزیر خارجه فرانسه افزوده گفت: «دولت پاریس نمی تواند چنین جاه طلبی های حکومت ایران را تحمل کند».

این مقام ارشد فرانسوی که با شبکه دوم تلویزیون پاریس  گفتگو می کرد، افزود: «دولت روسیه و حکومت اسلامی ایران به هدف جلوگیری از سقوط رژیم بشار اسد وارد سوریه شدند. روسیه، از طریق حمایت هوایی و کمک های زمینی در راه تامین این هدف می کوشد، ولی رژیم ایران است که شبه نظامیان شیعه را مسلح ساخته و چریک های تحت فرمان خود (حزب الله لبنان) را به سوریه فرستاده است».

پرزیدنت پوتین روز دوشنبه گفته بود که قصد دارد بخش عمده نیزوهای روسی را به زودی از سوریه بیرون برد. ولی یک فرمانده ارشد آمریکایی گفت که نسبت به اجرای این وعده رئیس جمهوری روسیه تردید بسیار دارد.

وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه تلویزیونی شب گذشته، خواهان تضمین استقلال سوریه در آینده گردید و خروج نیروهای بیگانه را خواستار شد.

آگاهان می گویند این سخنان وزیر خارجه فرانسه، دقیقا همان هشدارهای نخست وزیر اسرائیل است که گفته بود دولت اورشلیم ادامه حضور نیروهای وابسته به حکومت ایران را ، پس از پایان گیری بحران کنونی آن کشور تحمل نخواهد کرد.

وزیر خارجه فرانسه با تکرار خواسته های نخست وزیر اسرائیل گفت: «باید تضمین شود که سوریه در آینده استقلال خود را باز یابد و هیچ کشور دیگری بر رهبران آینده سوریه فشار وارد نیاورد».

او در ادامه سخنان خود تاکید کرده گفت: «جمهوری اسلامی و روسیه، هم اکنون دو بازیگران عمده صحنه سیاسی سوریه هستند و بنابراین وظیفه دارند که همراه دیگر اعضای شورای امنیت، برای پیشبرد یک راه حل سیاسی بکوشند».

با آن که فرانسه با حکومت اسلامی ایران قراردادهای بازرگانی عمده ای، به ویژه در رشته خودرو سازی و استخراج نفت امضا کرده، ولی این نخستین بار نیست که از سیاست های توسعه طلبانه رژیم ایران به صراحت انتقاد می کند.

رژیم ایران به این اتهامات واکنش نشان داده و آن ها را بی اساس خوانده است. ولی فرماندهای سپاه پاسداران و برخی آخوندهای تندرو حکومت به صراحت می گویند که هدف آنان “حمایت از مستضعفین در سراسر جهان” است.

ـثش