در همایش سازمان همکاری کشورهای اسلامی، حکومت ایران در حاشیه قرار گرفت و اردوغان ابتکار عمل را به دست داشت

رجب طیب اردوغان رهبران همه کشورهای اسلامی را به یک نشست اضطراری دعوت کرده بود تا به تصمیم پرزیدنت ترامپ در مورد به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل اعتراض کنند. رئیس جمهوری ترکیه از این تریبون به یک بهره گیری گسترده سیاسی دست زد و با شدت بی سابقه ای به اسرائیل حمله برد و به رئیس جمهوری ایالات متحده توهین کرد، تا تاج رهبری جهان اسلام را برای خویش مطالبه کند. حضور حسن روحانی در این اجلاس کاملا حاشیه ای و کم رنگ بود. خمینی با این شعار بر کشور ایران مسلط شده بود که رهبری جهان اسلام را به دست گیرد.
در قطعنامه پایانی سران سازمان همکاری کشورهای اسلامی تاکید گردیده که شرق اورشلیم باید پایتخت آینده کشور مستقل فلسطینی قرار گیرد.
کمترین نتیجه ای که از این قطعنامه می توان گرفت آن است که، کشورهای مسلمان جهان، غرب اورشلیم را به عنوان پایتخت کشور اسرائیل می پذیرند و بر موجودیت اسرائیل تائید می گذارند.
حسن روحانی در حالی در این همایش حضور یافت، (و احتمالا به پیش نویس قطعنامه رای موافق داد)، که رژیم ایران فریاد “مرگ بر اسرائیل” سر می دهد و ادعا می کنند که اسرائیل تا ۲۵ سال دیگر نابود خواهد شد. (البته از روزی که علی خامنه ای این ادعا را مطرح کرده دو سال می گذرد، ولی همان ۲۵ سال را همچنان تکرار می کنند)
در بیانیه پایانی تاکید شده که اگر شورای امنیت نسبت به اعلام شرق اورشلیم به عنوان پایتخت کشور فلسطین اقدام نکند، کشورهای اسلامی به مجمع عمومی سازمان ملل روی خواهند آورد.
تحلیلگران می گویند که لحن بیانیه به طور کلی بسیار ملایم است و هیچ تهدیدی علیه ایالات متحده عنوان نشده است. احتمال می رود که علت اصلی این امر، مخالفت عربستان و چندین کشور دیگر عربی و اسلامی بوده که با دولت واشنگتن همکاری نزدیک دارند و نمی خواهند این دوستی خدشه دار شود.
محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطینی نیز اعلام داشت که قصد دارد از سازمان ملل بخواهد موجودیت آنان را به عنوان کشور مستقل فلسطین بپذیرد.
برخی تحلیگران ارزیابی می کنند که محمود عباس از دیرباز پشتیبانی بسیاری از فلسطینی ها را به عنوان رهبر آن ها از دست داده و از آن جا که ایالات متحده نیز درخواست های افراطی فلسطینیان را رد می کند، تنها مکانی که محمود عباس می تواند به آن پناه آورد مجمع عمومی سازمان ملل است که در آن کشورهای عربی و اسلامی و غیرمتعهدها و رژیم های ضد مردمی دارای اکثریت عددی می باشند.
در همایش سران، اردوغان شدیدترین لحن را علیه اسرائیل در پیش گرفت و سران این کشور را “تروریست” خواند و حمایت قاطع خود را از فلسطینی ها اعلام کرد.
هیچ یک از سخنرانان دیگر همایش دیروز با چنین لحن گزنده ای علیه اسرائیل یا ایالات متحده سخن نگفت.
اردوغان از دیرباز خود را حامی گروه حماس معرفی می کند و بارها از اسرائیل خواسته است محاصره زمینی و دریایی علیه نوار غزه را بردارد – و این در حالی که حماس علنا خواهان نابودی اسرائیل است و با حکومت اسلامی ایران دست اتحاد داده است.
برخی تحلیلگران می گویند که اردوغان آرزو دارد رهبری جهان اسلام را به دست گیرد و همانند روح الله خمینی، می خواهد قضیه فلسطینی ها را وسیله ای برای رسیدن به این هدف خود قرار دهد.
اردوغان در سخنرانی روز یکشنبه (۱۹ آذرماه) در همایش هواداران حزب اسلامگرای “عدالت و توسعه” نیز اسرائیل را یک حکومت تروریستی خوانده و گفته بود: «فلسطین یک قربانی بی تقصیر است و اسرائیل تروریست است// بله اسرائیل تروریست است».
نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به این سخنان پاسخ قاطع داد و یادآور شد که خود حکومت کنونی ترکیه است که کردهای شرق آن کشور را بمباران می کند و زن و کودک را می کشد و آزادی ها را از مردم ترکیه می گیرد و روزنامه نگاران را به زندان می اندازد و آنانی را که مخالف حزب و حکومت او هستند، از کار برکنار می کند.

حسن روحانی در سخنرانی در همایش سران، به طور کلی لحن ملایمی در پیش گرفت و از جمله گفت: «آمریکا احترامی برای آرمان های فلسطینیان قائل نیست» و افزود: «باید از همه راهکارهای ممکن از اجرای این اقدام غیرقانونی آمریکا جلوگیری کرد».
گروه تروریستی حماس خواهان آن شده بود که مسلمانان و اعراب، ایالات متحده را تحریم کنند. ولی کسی به این فراخوانی اعتنایی نکرد و حتی حکومت ایران نیز از آن جانبداری نکرد.
حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، بی آن که طرحی را ارائه دهد، گفت: «جمهوری اسلامی ایران آماده است با همه کشورهای اسلامی برای دفاع از”قدس شریف” همکاری کند».
روحانی در عین حال خطاب به ایالات متحده گفت: «آمریکا بداند که جهان اسلام نسبت به سرنوشت فلسطین بی تفاوت نیست».
برخلاف لحن آرام روحانی، اردوغان با ادبیات بسیار گزنده ای علیه ایالات متحده و شخص پرزیدنت ترامپ سخن گفت و او را “دارای افکار و اندیشه های صهیونیستی” توصیف کرد.
اردوغان گفت: «اورشلیم خط قرمز ما محسوب می شود و ایالات متحده دیگر نمی تواند نقش میانجی صلح را ایفا کند».

2 دیدگاه‌

  1. اردوغان: آنچه اسرائیل با فلسطینی‌ها می‌کند، گرگ با گوسفندان نمی‌کند=گاو و گوساله بنی اسرائیلی حالا چرا به گوسفند و گرگ ارتقاء پیدا کرده است. گاو و گوساله و گوسفند و گرگ همه از خانواده پستانداران و نشخوار هستند

    ترس از گرگ هرچند در بین انسان شیوع زیادی دارد اما انسان طعمه طبیعی گرگ محسوب نمی‌شود و موارد حمله گرگ به انسان بسیار نادر است. اینکه گرگ نسبت به انسان چه واکنشی نشان می‌دهد بستگی به تجربه قبلی او از برخورد با انسان‌ها دارد. گرگ‌هایی که تجربه منفی از برخورد با انسان ندارند یا قبلاً از انسانی غذا دریافت کرده‌اند از آدم‌ها نمی‌ترسند اما در صورتی که تهدید شوند واکنش خصمانه نشان می‌دهند. حملاتی که در این حالت صورت می‌گیرد در بدترین حالت به چند گاز سریع ختم می‌شود و ادامه پیدا نمی‌کند. در مواردی که گرگی انسان را به قصد خوردن شکار کرده‌است نیز اغلب قربانیان کودک بوده‌اند و تقریباً تمام گزارش‌های نادری که از خورده شدن افراد بزرگسال رسیده به زنان مربوط می‌شود

  2. یک دریدگی و وقاحت مدل ویژه ای میخواهد که اساساً اسلام سیاسی که در ترکیه و همین حزب عدالت و توسعه بنا نهاده شد با الگوی خمینی بوده و ادامه منش اخوانی ها و همان میت و اینتلیجنت سرویس و بومرنگی که از عثمانی ۵۷ به اینجا پرتاب شد به خودشان بازگشته علی الحساب و ایردیغان خمینی کراواتی فلات آناتولی شده است و عمام استانبول و پیش طاغوت عظمی چه به به چه چهی میکرد… کسانی که زن آبستن را میکشند میگویند عمام گفته فتنه را در نطفه خفه کنید سپس تمام اعتبار پوپولیستی و عوامفریبانه ایردیغان بر روی موضوع شوی فیلم هندی درگیری با شیمون پرز بود از بیخ ایردیغان مطرح نبود به شکلی پوپولیستی آمد به شیمون پرز آن تهمت ها را زد با چه نقش بازی کردنی.. شریفی نیا باید برود نزد ایردیغان شاگردی بکند! اشک و آه و فغان برای کودکان آتن که همه چشم براه تواند بلوتوث! به مهران مدیری گفته زکی! سپس دوباره در شرایطی که کشوری که بصورتی میلیتاریستی و رژیمی تک نفره و سلطانی دست خودش است ویرانش کرده طرف واژه کردستان در دهانش چرخیده اعمال شریعت شده و به اشارتی ده ها هزار نفر زندانی .. صدها هزار نفر از نان خوردن افتاده و تمامی مردم ترکیه باید در وحشت باشند در دانشگاه ها کسی علیه ایردیغان سخنی نگوید والا یکباره دچار گولنیسم میشود.. مطرح کردن کسانی چون ایردیغان جداً نادرست است! یعنی حتی بصورت دوفاکتو رژیم های قدار اسلامیزه آن هم به شکل فاشیستی تورکی قاره تورک و عثمانی را نباید به رسمیت شناخت. توهین به شان و جایگاه زمامداری ، مردمان ساکن آن بلاد و مفاهیم دیپلماسی است. در تهران و دیگر بلاد ایران هم امت واحده(شرکت واحد اتوبوسرانی) یک عرعر و عوعو میکنند.. بروند در خیابان هایشان عوعو کنند یا سخنرانی های آتشین کند . بالاخره برای استخدام باید این کارها را بکنند والا یا اعمال شریعت میشوند یا به دین الله میپیوندند. چرا بجای خندیدن، واکنش سیاسی صورت میدهید؟ مضحکه جالبی نیست؟

Comments are closed.