از معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، هنگام دیدار از اورشلیم، همانند “پادشاه” پذیرایی خواهد شد

پرزیدنت ترامپ در سفرش به اسرائیل “به طور خصوصی” به زیارت دیوار ندبه رفت

سخنان منابع نزدیک به کاخ سفید که گفته اند مایک پنس معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، هنگام دیدار این هفته از اسرائیل “به طور رسمی” به زیارت “کُتِل هَمَعراوی” (دیوار ندبه) خواهد رفت، موجب ابراز نگرانی در میان اعراب و فلسطینی ها شده است. زیارت این دیوار باستانی، که مقدس ترین مکان دینی یهودیان محسوب می شود، بخش جدایی ناپذیری از برنامه دیدار مقامات ارشد و رهبران کشورهای خارجی است که به دعوت دولت اسرائیل به این کشور می آیند. روسای جمهوری پیشین ایالات متحده نیز همگی در جریان سفر به اسرائیل به زیارت دیوار ندبه رفته اند.

ولی در حالی که زیارت همه آنان “خصوصی” بوده، محافل کاخ سفید می گویند که مایک پنس “به طور رسمی” به زیارت کتل همعراوی خواهد رفت. به مفهوم دیگر، ایالات متحده، این مکان مقدس را بخشی از پایتخت اسرائیل می داند – و این در حالی که تقریبا همه کشورهای دیگر جهان، تل آویو را پایتخت اسرائیل می خوانند و برخی رسانه های فارسی زبان برون مرزی هم، تل آویو را پایتخت اسرائیل معرفی می کنند و اورشلیم را عامدانه “بیت المقدس” می نامند – و این در حالی که بیت المقدس نیایشگاه بزرگ یهودیان به روی تپه صیون بوده که بخشی از شرق اورشلیم را تشکیل می دهد.

گفته می شود که مقامات اسرائیلی قصد دارند از معاون رئیس جمهوری ایالات متحده همانند “پادشاه” استقبال کنند و پذیرایی بسیار گرامی از او تدارک دیده شده است.

ولی فلسطینی ها و اعراب از این دیدار ناخشنود هستند و فلسطینی ها اعلام کرده اند که در اعتراض به تصمیم پرزیدنت ترامپ، حاضر به ملاقات با مایک پنس نخواهند شد و دیدار او را تحریم می کنند.

محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطینی گفت که فلسطینیان هیچ گونه تغییری را در مرزهای پیش از جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ را نخواهند پذیرفت. تا آن سال، بخش شرقی اورشلیم در اشغال دولت اردن بود – که اکنون فلسطینی ها آن را به عنوان پایتخت آینده خود مطالبه می کنند.

محافل خبری می گویند که معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، در دیدار با رهبران اسرائیل، درباره چند موضوع اساسی گفتگو خواهد کرد که مهمترین آن ها خطرات ناشی از رفتارهای حکومت ایران در منطقه و همچنین اوضاع سوریه است.

با آن که گفته شده مایک پنس اختیاراتی درباره روند گفتگوهای صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها ندارد، آگاهان ارزیابی می کنند که وی خواهد کوشید اسرائیل را به همکاری بیشتر با عربستان سعودی برای رسیدن به صلح با فلسطینی ها تشویق کند.

بنا بر این ارزیابی، رویارویی با زیاده خواهی های حکومت ایران و تهدیدهای منطقه ای آن، ایجاب می کند که همکاری های بیشتری بین اسرائیل و عربستان برقرار گردد.

عربستان که حدود ۱۵ سال پیش طرح صلحی را برای ایجاد آشتی بین اسرائیل و فلسطینی ها ارائه داد، و این طرح مورد تصویب و تائید کشورهای عضو اتحادیه عرب نیز قرار گرفت، اکنون مبارزه بی امانی را در همه جبهه ها علیه حکومت شیعه در ایران به راه انداخته است.

با توجه به آن که این پیکار مورد قبول اسرائیل و ایالات متحده و در راستای منافع مشترک منطقه ای می باشد، نزدیک تر شدن هرچه بیشتر اسرائیل و عربستان، به سود این هدف خواهد بود و دولت واشنگتن آن را تشویق می کند.

یک وزیر پرنفوذ اسرائیلی به نام ییسرائل کاتس چند روز پیش ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن سلمان، را دعوت کرد به طور رسمی از اسرائیل دیدن کند. ییسرائل کاتس که وزیر راه و ترابری است، سمت وزیر سیاست های راهبردی اسرائیل را نیز به عهده دارد و مسوول پرونده روابط اسرائیل با کشورهای عرب نیز می باشد.

محافل سیاسی واشنگتن گفتند که هدف از اعزام مایک پنس به اسرائیل، آن هم یک هفته پس از اظهارات پرزیدنت ترامپ، تاکید هرچه بیشتر بر راوابط پایای دولت های واشنگتن و اورشلیم، و در عین حال تلاش برای بهبود مناسبات ایالات متحده با جهان اسلام است که پس از سخنان پرزیدنت ترامپ کمی به سردی گرائیده است.

“کنت واینستین” رئیس اندیشکده هادسون در واشنگتن به دکتر ستاره درخشش رئیس بخش فارسی صدای آمریکا گفت: «گسترش دخالت های ایران در منطقه، یکی از دلنگرانی های عمده ایالات متحده و کشورهای اروپایی می باشد».

او ارزیابی کرد که دخالت های حکومت ایران در جنگ داخلی سوریه و فتنه گری های رژیم در لبنان، به موازات شرکت فعال در جنگ یمن، از جمله موضوع هایی است که ممکن است معاون رئیس جمهوری ایالات متحده با رهبران اسرائیل در میان گذارد.

محافل آگاه در واشنگتن می گویند که مایک پنس خطرات برنامه های موشکی حکومت ایران را نیز با رهبران اسرائیل مسرح خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بارها نسبت به این خطر هشدار داده بود.

حکومت ایران در یکی از آزمایش های اخیر خود، روی بدنه موشک ها به زبان عبری نوشته بود “اسرائیل نابود باید گردد”.

برخی تحلیگران می گویند پرزیدنت ترامپ قصد جدی دارد در راه پیشبرد صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها گام های جدی بردارد. ولی در عین حال، برخی آشنایان امور منطقه ابراز نگرانی می کنند که ممکن است پرزیدنت ترامپ در مرحله ای از تلاش های صلح خود، ممکن است برای پاسخگویی به بخشی از خواسته های فلسطینی ها، گذشت های خطرناکی را بر اسرائیل تحمیل کند.

 

 

یک دیدگاه

  1. کُتِل هَمَعراوی” (دیوار ندبه) مسلمانان آن را دیوار بُراق (به عربی: حائِط البُراق) می‌خوانند و معتقدند پیامبر اسلام مرکب خود را در شب معراج به آن بست

    در حقیقت قبله اول و آخر در این دیوار در اوج خویش به رسمیت شناخته خواهد شد

Comments are closed.