دیدار تاریخی معاون رئیس جهوری ایالات متحده از اسرائیل، به علت مشکلات داخلی آمریکا، عقب افتاد

اعلام به تعویق افتادن سفر معاون رئیس جمهوری ایالات متحده به اسرائیل، گرچه موجب تاسف در اورشلیم گردید، ولی مقامات رسمی توضیح دادند که ملاحظات دولت واشنگتن و ضرورت های حضور مایک پنس در جریان رای گیری پیرامون مسائل مالیاتی آمریکا در مجلس سنا را درک می کنند – گرچه ممکن است عامل دیگری نیز در این تصمیم گیری دخالت داشته و آن واکنش خصمانه و خشمی است که مقامات حکومت خودگردان فلسطینی و برخی کشورهای عرب بیان داشته بودند.

این دومین بار است که دیدار مایک پنش از اسرائیل به تعویق می افتد. قرار بود که او ده روز پیش این سفر را آغاز کند و در عید حنوکا (جشن شادمانی و آزادی یهودیان) در اورشلیم باشد و از جمله از کُتِل هَمَعراوی (دیوار ندبه) زیارت کند.

موعد آینده دیدار معاون رئیس جمهوری ایالات متحده اواسط ژانویه سال آینده (حدود یک ماه دیگر) تعیین شده است.

محافل آمریکایی امیدوارند که تا آن هنگام خشم فلسطینیان از اقدام اخیر پرزیدنت ترامپ فروکش کند و دیداری بین آنان و مایک پنس انجام شود.

قرار بود که پنس در این سفر، از قاهره نیز دیدن کند و با پرزیدنت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر هم به گفتگو بنشیند.

مصر در روزهای اخیر پیشگام ارائه طرحی به شورای امنیت بود که در آن از ایالات متحده خواسته شده بود به رسمیت شناختن اورشلیم را باطل کند و از انتقال سفارتخانه به پایتخت اسرائیل خودداری ورزد.

خانم نیکی هیلی سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، در نکوهش این طرح سخنان قاطعی بیان داشت و برای اولین بار در دولت پرزیدنت ترامپ، آن را وتو کرد.

ولی مقامات آمریکایی می گویند که هیچ یک از این جریانات علت اصلی تعویق سفر نیست، بلکه معاون رئیس جمهوری باید هنگام رای گیری در مورد لایحه مالیاتی در مجلس سنا، در واشنگتن حضور داشته و به آن لایحه رای موافق بدهد.

به گفته کارشناسان امور آمریکا، رای معاون رئیس جمهوری در چنین مواردی، در ایالات متحده اهمیت بسیار دارد.

هنوز معلوم نیست که این رای گیری در سنا چه روزی انجام خواهد گرفت. ولی حضور معاون رئیس جمهوری در روند رای گیری یک امر ضروری است.

مقامات اسرائیلی پیشتر گفته بودند که از مایک پنس هنگام دیدارش از اورشلیم، “همانند یک پادشاه” استقبال خواهد شد. او یکی از نزدیکترین دوستان اسرائیل در ایالات متحده تلقی می شود.

پیشتر گفته شده بود که مایل پنس قصد دارد به طور رسمی و در مقام معاون رئیس جمهوری از دیوار ندبه دیدن کند.

انتشار این خبر خشم فلسطینیان را برانگیخته است، زیرا در گذشته مقامات ارشد آمریکایی به صورت “خصوصی وشخصی” به زیارت کتل همعراوی می رفتند، تا از نظر سیاسی، برای دولت آمریکا تعهدی ایجاد نکند.