کلیسای قیامت در اورشلیم متعلق به مسیحیان است، ولی مسلمانان کلید دار آن هستند

گزارش مصور تلویزیون “صدای آمریکا”

هنگامی که هوا تاریک می شود، ادیب جودۀ مسلمان ، از کوچه پس کوچه های بخش باستانی اورشلیم، که حصاری آن را دربر گرفته، کلید به دست، به سوی یکی از مقدس ترین اماکن مذهبی مسیحیان رهسپار می شود.

خانواده جَوده از متشخص ترین خانواده های قدیمی اورشلیم است و از این رو، قرن ها پیش، کلید آهنین و سنگین کلیسای قیامت به دست آن ها سپرده شده است. باور مسیحیان آن است که حضرت عیسی در این مکان مصلوب و به خاک سپرده شد.

ادیب جَوده می گوید که سابقه این امر به دوران صلاح الدین ایوبی باز می گردد که در سال ۱۱۸۷ اورشلیم را از دست صلیبیون بیرون آورد. او به خبرگزار “صدای آمریکا” می گوید:

«حرفی نیست؛ به شرافت قسم، حرفی نیست که یک مسلمان کلید کلیسای قیامت را در دست داشته باشد – کلیسائی که مهمترین مکان مقدس مسیحیت است. این واقعا یک افتخار است».

یکی دیگر از قدیمی ترین خانواده های متشحص مسلمان در اورشلیم، خانوادۀ نُصیبه نیز، یک ماموریت تشریفاتی دارد و آن، گشودن و بستن درهای بزرگ کلیساست – کاری که تا به امروز آن ها ادامه می دهند، و انگشتانی قوی می خواهد، زیرا کلید کلیسا سی سانتیمتر طول دارد و وزن آن به ۲۵۰  گرم می رسد.

تاریخ دانان درباره ریشه های این قرار، اختلاف نظر دارند. برخی می گویند که صلاح الدین ایوبی از آن جهت تولیت این مکان را بر عهده دو خانواده متشخص مسلمان نهاد که بر سیادت اسلام بر مسیحیت در این شهر تاکید کند. این امر مفاهیم مالی نیز داشت، زیرا از زائران مسیحی مالیات گرفته می شد.

قدیمی ترین سند موجود در این باره متعلق به قرن شانزدهم میلادی است.  جوده ده ها فرمان را با امضای حاکمان وقت در امپراطوری عثمانی  ارائه می کند که کلید داری این مکان را به خانواده او سپرده  بودند

جوده می گوید که کلید کنونی متعلق به ۸۰۰ سال پیش است. کلید دیگری نیز وجود داشته، که پس از چند قرن استفاده، از کار افتاده است.

ادیب جوده الحسینی، کلید دار کلیسای قیامت می گوید: «از سال ۱۱۸۷ تا کنون، خانواده من به طور دائم این ماموریت را انجام می دهد و به آن افتخار می کند. من از هشت سالگی این کار را آموختم. این از پدر به فرزند منتقل می شود. حالا سی سال است که من این وظیفه را انجام می دهم. احساسم این است که کلیسای قیامت در واقع خانه دوم من است».

تولیت اداره کردن بخش های مختلف کلیسا به فرقه های ارتدوکس های یونانی، ارامنه و همچنین کاتولیک های پیرو واتیکان سپرده شده، امری که گاهی بحث درباره این که چه کسی مسوول چه قسمتی است، موجب تنش در بین فرقه های مختلف مسیحی در این کلیسا می ش

سپردن کلید درهای یکی از مقدس ترین کلیساهای مسیحی به دست خانواده های مسلمان، به نوعی موجب حفظ آرامش بین فرقه های مختلف مسیحی می شود. برخی کارشناسان حتی می گویند که این کلیسای قدیمی در اورشلیم، می تواند نمونه همزیستی بین ادیان باشد.

بابک اسحاقی، صدای آمریکا، اورشلیم

گفتنی است: از سال ۱۹۹۶۷ که اسرائیل بخش شرقی اورشلیم و همچنین کرانه باختری رود اردن را از تسلط اردن آزاد کرد، پیروان همه ادیان و فرقه های مذهبی از آزادی کامل برای اجرا آئین های دینی خود و حفظ اماکن مقدس خویش برخوردارند. پرزیدنت دونالد ترامپ در سخنان اخیر خود درباره اورشلیم، به این واقعیت نیز اشاره کرد.

 

 

2 دیدگاه‌

  1. ما به اسرائیل بزرگ می اندیشیم درود وبرکت بر اسرائیل درود و برکت بر بنی اسرائیل برکت ارضی بر سرزمین مقدس اسرائیل زیر چتر ستارگان داوودی صهیونیسم

Comments are closed.