محافل سیاسی: احتمال دارد که امیرنشین بحرین به زودی اسرائیل را به رسمیت بشناسد و روابط دیپلماتیک  برقرار کند

بحرین از سال ها پیش نوعی همکاری های پنهان را با اسرائیل آغاز کرده و مناسبات همچنان رو به گسترش می رود که پایان آن ممکن است شناسایی رسمی و برقراری روابط کامل دیپلماتیک باشد

هم زمان با دیدار رسمی رئیس جمهوری کشور افریقایی چاد از اسرائیل، در اورشلیم فاش شد که بحرین ممکن است در اینده نزدیک، اسرائیل را به رسمیت بشناسد. در گزارش های پیشین گفته شده بود که دولت بحرین نمایندگانی را از اسرائیل به دیدار از آن امیرنشین دعوت کرده است.

بحرین از سال ها پیش نوعی همکاری های پنهان را با اسرائیل آغاز کرده و مناسبات همچنان رو به گسترش می رود که پایان آن ممکن است شناسایی رسمی و برقراری روابط کامل دیپلماتیک باشد.

با این همه آگاهان می گویند که هنوز این شناسایی، نهایی نشده و ممکن است مدت زمان دیگری به درازا بکشد.

از هنگام به روی کار آمدن حکومت اسلامی در ایران، امیرنشین بحرین خود را به شدت در خطر احساس می کند و به گفته آگاهان، این واقعیت یکی از علل اصلی گرایش بحرین به برقراری روابط دیپلماتیک و رسمی با اسرائیل است.

حکومت ایران در بحرین یک گروه ستیزجوی شیعه برپا ساخته که دولت مَنامه می کوشد آن را به شدت سرکوب کند و احتمال زیاد می رود که به اطلاعاتی امنیتی از جانب اسرائیل برای رسیدن به این هدف نیاز دارد.

بحرین از نظر تاریخی بخشی از خاک ایران محسوب می شده، ولی در دوران محمد رضا شاه، ایران در مقابل دریافت مالکیت جزایر تنب و ابوموسی، و ملاحظات سیاسی و بین المللی دیگر، از مالکیت بحرین صرفنظر کرد.

با آن که اکثریت مردم بحرین را مسلمانان شیعه تشکیل می دهند، ولی تقریبا همه آن ها عرب هستند و ادامه حاکمیت بر آن جزیره، ممکن بود در حال و هوای بین المللی دهه نود میلادی، برای ایران دردسر ساز باشد.

اگر بحرین با اسرائیل روابط علنی دیپلماتیک برقرار سازد، سومین کشور عربی خواهد بود که اسرائیل را به رسمیت شناخته است.

امیرنشین های عرب در سال های اخیر، در واکنش به عملیات تحریک آمیز و تجاوزگرانۀ رژیم ایران، به اسرائیل نزدیک شده اند.

بنیامین نتانیاهو امروز (دوشنبه) به خبرنگاران گفت که بزودی از چند کشور مسلمان دیگر دیدن خواهد کرد. او همچنین از امکان گسترش مناسبات با بحرین نام برد. ولی هنوز این روند قطعی و نهایی نشده است.

دیپلمات های ورزیده اسرائیلی گفتند که این گونه تحولات به زمان نیاز دارد و ممکن است مدت دیگری طول بکشد.

3 دیدگاه‌

  1. بحرین و ملت عزیز بحرین عزیز ما هستند ایشان در قلب و فکر خود همیشه دوست و در کنار اسرائیل بوده و هستند چون اسمان یهوه از بحرین حمایت میکند و ان مردم را دوست دارد . درود و برکت بر اسرائیل باد درود و برکت بر تمام یاران اسرائیل باد

  2. دولت خوب و دوست داشتنی اسرائیل و کشورهای دنیا که آزاد اندیش ودرفکر پیشرفت خود وملتشان میباشند باید به هر نحوی هم که شده برعلیه دولت فاسد و دزد وپلید جمهوری اسلامی دروغین ایران متحد شوند ویکدیگر را برسمیت بشناسند. اتحاد با دجال وکلاه بردار واختلاس کن و دزد آخوند و ملاء ایرانی چیزی نصیبشان جز پلیدی و نکبتی نخواهد شد.

Comments are closed.