دادستان کل آمریکا دستور داد گزارش کارشکنی های اوباما در رابطه با ایران و حزب الله بررسی شود

 

یک هفته پس از آن که برخی رسانه های همگانی در ایالات متحده اتهاماتی را علیه پرزیدنت اوباما در مورد ارفاق به حکومت ایران و حزب الله منتشر کردند، دادستان کل ایالات متحده دستور داد که این اتهامات به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد.

در این اتهامات آمده بود که پرزیدنت اوباما چنان برای رسیدن به توافق اتمی موسوم به “برجام” با حکومت اسلامی ایران التهاب داشت که در کار اداره ای که برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر از جانب حزب الله لبنان برپا شده بود کارشکنی کرد، تا مبادا رژیم ایران دلخور شود و از مذاکرات اتمی عقب نشینی کند.

این اتهام در نشریه جنجالی “پولیتیکو” برای نخستین بار انتشار یافت و کوتاه مدتی پس از آن شبکه تلویزیونی “فاکس نیوز” آن را پخش کرد و همچنین روزنامه نیویورک تایمز نیز از کشف اسناد و قرائنی در این زمینه سخن گفت.

آگاهان می گویند که قاچاق مواد مخدر از لبنان به دیگر کشورهای جهان و به ویژه به قاره آمریکای شمالی و جنوبی، یکی از مهمترین منابع درآمد حزب الله لبنان است.

بنا به نوشته پولیتیکو، سازمان کل مبارزه با مواد مخدر در ایالات متحده که میلیاردها دلار بودجه دارد، در دوران ریاست جمهوری پرزیدنت اوباما اداره ویژه ای برپا کرده بود که ماموریت آن مبارزه با قاچاق مواد مخدر از لبنان به قاره آمریکا بود.

به گفته یکی از مسوولان پیشین این پروژه، از آن جا که بخش عمده ای از مواد مخدر در لبنان توسط حزب الله قاچاق می شود، پس از چندی معلوم شد که عواملی در داخل ایالات متحده در کار این اداره و تلاش آن برای شناسائی و بازداشت قاچاقچیان و بستن راه آنان در کشورهای قاره آمریکا اخلال می کند.

فردی که این افشاگری را کرد “دیوید آشر” نام دارد و کارمند پیشین وزارت دفاع و از طراحان اصلی “پروژۀ کساندرا” بوده است.

به گفته این فرد، کارشکنی در این زمینه به دستور دولت پرزیدنت اوباما بوده که نمی خواسته است موجب ناخرسندی و اعتراض رژیم ایران گردد که احتمالا از ادامه مذاکرات اتمی با کشورهای ۵+۱ منصرف شود.

اکنون دادستان کل ایالات متحده، حف سشنز دستور داده که درباره این اتهامات تحقیقات جامعی صورت گیرد. آگاهان این اتهامات را با وخامت زیاد تلقی می کنند، زیرا مبارزه با قاچاق مواد مخدر یکی از ضرورت های عمده جامعه آمریکایی می باشد.

دادستان کل، همزمان با اعلام خبر برپایی کمیسیون ویژه، ابراز امیدواری کرد که معلوم شود اتهامات وارده بی اساس بوده و دولت پرزیدنت اوباما در کار مبارزه با قاچاق مواد مخدر از لبنان به قاره آمریکا اخلال نکرده است.

سشنز در عین حال گفت: کار ادارات نظارت و جلوگیری از فعالیت های بزهکارانه و خشونت آمیز، برای امنیت ایالات متحده اهمیت ویژه دارد و وی امیدوار است که کسی در کار این نهادها اخلال نکرده باشد.

پیشتر، چند تن از اعضای برجسته کمیته نظارتی مجلس نمایندگان در نامه ای به دادستان کل، خواهان آن شده بودند که نقش دولت پرزیدنت اوباما در زمینه کار این ادارات و نهادها، با توجه به گزارش های انتشار یافته، مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

این نمایندگان از دادستان کل خواسته اند که در ظرف دو هفته همه اسناد و مدارک مربوط به بررسی این اتهامات را در اختیار آنان بگذارد.

در گزارش وبسایت پولیتیکو، از قول “دیدوید آشر” آمده بود که که طرح مبارزه با مواد مخدر قاچاق شده از لبنان، “پروژه کساندرا” نام گذاری شده بود، ولی مقامات وابسته به رئیس جمهوری، با برخی توصیه ها و فعالیت های خود، عملا اجرای این طرح را مختل کرده و به اصطلاح، آن را خشکانیده بودند.

پولیتیکو همچنین نوشته بود که برخی مقامات ارشد آمریکایی و از جمله کارمندان وزارت امور خارجه و وزارت دادگتسری، با این امید که حزب الله به عنوان هم پیمان و دست پرورده رژیم ایران ممکن است قادر باشد نقش مثبتی در خاورمیانه ایفا کند، در تلاش اداره ویژه برای ادامه تحقیقات و یا دستگیری افراد مظنون و یا برقراری تحریم علیه آنان کارشکنی می کردند و اجازه نمی دادند که افراد مشکوک به این گونه فعالیت ها مورد تحریم قرار گیرند.

یکی از حزئیات وخیمی که در گزارش پولیتیکو افشاگری شده آن است که نه تنها مقامات دولت اوباما در کار این اداره در کشورهای آمریکای لاتین اخلال می کردند، بلکه حتی در داخل ایالات متحده نیز زیر نظر گرفتن برخی فعالیت های افراد و سازمان های مربوط به حزب الله لبنان  با اخلال روبرو شد تا مبادا رژیم ایران خشمگین شود.

همانگونه که گفته شد، بیشترین بخش از فعالیت حزب الله لبنان در قاچاق کردن مواد مخدر، در کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی آنجام می گیرد، ولی بخش نامعلومی از این مواد، از آن کشورها به داخل ایالات متحده قاچاق می شود.

ماموران پیشین “پروژه کساندرا” و از جمله شخص دیوید اشر گفتند که این اهمال عمدی در مبارزه با قاچاق موجب گردید که حزب الله لبنان به یکی از بزرگترین قاچاقچیان هروئین در دنیا و به ویژه در قاره آمریکا مبدل شود

دیوید آشر همچنین به پولیتیکو گفته بود که هر اندازه رسیدن به توافق برجام با حکومت ایران نزدیک تر می شد، کار نظارت بر فعالیت های بزهکارانه حزب الله در آمریکای لاتین و داخل ایالات متحده نیز دشوارتر می گردید. همچنین شماری از ماموران این پروژه به ماموریت های دیگری فرستاده شدند و عملا کار این اداره متوقف گردید.

پولیتیکو نوشت: این رفتار دولت پرزیدنت اوباما ، به حزب الله لبنان امکان داد که نه تنها امنیت ایالات متحده را به خطر اندازد، بلکه به یک تهدید جهانی مبدل شود.

2 دیدگاه‌

  1. کمیته جایزه صلح نوبل نروژ و دیوان بین‌المللی دادگستری معروف به دادگاه جهانی رکن قضائی اصلی سازمان ملل متحد در جریان وقایع صلح هسته ای و نقض حقوق بشر و اصل صداقت در امور حقوق بشر مؤظف به پاسخ گوئی به جوامع جهانی است

  2. علاوه بر منبع درآمدی روش نفوذ و تخریب ملت های غیرمغولیست آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی و پرورش تروریست و جنایتکاران مزدور است

Comments are closed.