“العربی الحدید”: رئیس جمهوری مصر السیسی، به کشورهای عرب توصیه کرد با اسرائیل داد و ستد کنند

مصر نخستین کشور عربی بود که درست چهل سال پیش برای برقراری صلح با اسرائیل پیشگام شد

یک رسانه عربی نوشت که رئیس جمهوری مصر، پرزیدنت عبدالفتاح السیسی به امیرنشین های عرب و دیگر کشورهای عربی توصیه کرده است که با اسرائیل به داد و ستد بازرگانی بپردازند.

یک رسانه خبری به نام “العربی الجدید” در گزارش اختصاصی خود نوشت که رئیس جمهوری مصر این پیشنهاد را در دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در میان گذاشته و آن را به سود ثبات منطقه و پیشبرد آرامش و صلح دانسته است.

مصر نخستین کشور عربی بود که درست چهل سال پیش برای برقراری صلح با اسرائیل پیشگام شد و سپس اردن را برای امضای پیمان صلح مورد تشویق قرار داد و اکنون ممالک عربی را به داد و ستد با اسرائیل تشویق می کند – که از دیدگاه برخی تحلیلگران، می تواند مرحله مهمی در راه به رسمیت شناختن اسرائیل و آغاز همکاری های علنی باشد.

این توصیه پرزیدنت السیسی در حالی انتشار می یابد که مصر از هنگام امضای پیمان آشتی با اسرائیل از آنچه که سیاست صلح سرد نامیده می شود پیروی می کند و امکان نداده است که داد و ستد بازرگانی با اسرائیل شکوفا شود.

ولی آشنایان امور می گویند که مصر با توجه به خطرات رویارویی با اسلام افراطی و سازمان های ترور عربی که از داعش و اخوان المسلمین الهام می گیرند، بیش از پیش به همکاری با اسرائیل روی می آورد.

دولت مصر در مهار کردن حماس و دیگر سازمان های ترور در غزه نقش مهمی داشته و به آنها فشار آورده که خشونت و تعرض علیه اسرائیل را متوقف سازند و یا کاهش دهند. ولی در گزارش های امروز (آدینه) آمده بود که گروه جهاد اسلامی آزادی فلسطین که که از رژیم ایران دستور می گیرد، حاضر به مصالحه نشده و همچنان به رفتار آشوبگرانه ادامه خواهد داد.

العربی الجدید نوشت که مصر قصد دارد برای پیشبرد صلح با اسرائیل، یک گروه چهارگانه عربی برپا کند. ریاست این گروه را مصر به عنوان بزرگترین و مهمترین کشور عربی به عهده خواهد داشت و عربستان سعودی، اردن و حکومت خودگردان فلسطینی اعضای آن خواهند بود.

پرزیدنت السیسی از هنگامی که حکومت اِخوان المسلمین در مصر را برانداخته و خود قدرت را به دست گرفته، به همکاری با اسرائیل نزدیک تر شده است. به گفته آگاهان، یکی از علل این روند، شدت گرفتن خطر اسلام افراطی در شبه جزیره سینا و عملیات تروریستی این گروه های ترور علیه ارتش مصر و گردشگران خارجی می باشد.

یک دیدگاه

  1. برادر سیسی از اینکه منطق رو متوجه شدی و دیدت رو نسبت به اینده نزدیک وسیع گردانده ای باب نیک است این را بدانید اگر اسرائیل امروز ده میلیون است این نشان ازاین است که اسرائیل بیش از میلیاردها جمعیت دارد چرا که زمین و زمان و اسمان و فرشتگان و همه و همه در خدمت اسرائیل هستند درود و برکت بر اسرائیل باد تا ابد .

Comments are closed.