مسیحیان در سراسر جهان عید کریسمس (زادروز عیسی مسیح) را جشن گرفته اند

 

پاپ اعظم فرانسیس، امروز (دوشنبه) در سخنرانی به مناسبت جشن کریسمس، اسرائیل و فلسطینی ها را فراخواند گفتگوهای صلح را از سر گیرند و بکوشند با هم به آشتی برسند. رهبر روحانی کاتولیک های جهان در سخنان روز گذشته (یک شنبه) نیز از کشورهای غربی خواست که نسبت به پناهجویان از کشورهای اسلامی و افریقایی مهربانی بیشتری نشان دهند. این فراخوانی در حالی مطرح می شود که داعش و گروه های اسلامی افراطی از جمله اموان المسلمین مصر و گروه حماس که بر غزه مسلط شده است، در هر فرصت مسیحیان را مورد حمله قرار می دهند و مراکز دینی آن ها را به آتش می کشیدند.

یک گروه از مسیحیانی که شب گذشته و امروز (دوشنبه) توانستند آئین زادروز حضرت مسیح را به آزادی برگزار کنند، مسیحیان شهر موصل در عراق بودند که تا چند ماه پیش زیر ستم داعش قرار داشتند و شدیدا آزار و حتی کشته می شدند.

پاپ اعظم کاتولیک های جهان در سخنرانی خود، پناهجویان نگون بخت را به یوسف و مریم والدین عیسی مسیح تشریح کرد و گفت: لازمه ایمان آن است که با نیازمندان و پناهجویان خوشرفتاری شود.

گروه های تروریستی اسلامی پیشتر تهدید کرده بودند که مراسم جشن کریسمس در برخی کشورها را به خاک و خون خواهند کشید، ولی تا لحظه ارسال این گزارش و با پایان گرفتن روز کریسمس، حادثه سوئی از هیچ کشور جهان گزارش نشد/

در اسرائیل جوامع مختلف مسیحی، دیشب و امروز با برخورداری از آزادی کامل آئین های کریسمس را در کلیساها و اماکن مقدس و مذهبی خود برگزار کردند.

مسیحیان در اسرائیل، همانند پیروان ادیان دیگر، از آزادی های کامل برخوردار هستند و حتی از بودجه دولت بهره می برند.

شهر ناصره در شمال اسرائیل که محل زندگی خانواده حضرت مسیح بوده، در این روزها به صورتی بسیار زیبا تزئین شده است. همچنین کلیساها و اماکن مقدس مسیحی در اورشلیم، که اکثر آن ها در بخش شرقی شهر قرار دارند، لیاس عید بر تن کرده است.

آئین مرکزی شب عید، در همه کلیساهای اسرائیل برگزار شد. این کلیساها عمدتا در شمال کشور قرار دارد.

در ده ها کشور دیگر جهان، حتی در ممالکی که اقلیت مسیحی کوچکی دارد، جشن کریسمس برگزار می شود.

در ایران، مسیحیان تلاش بسیار کردند که جشن آن ها بدون سروصدا و با تواضع کامل برپا گردد. معمولا عوامل وابسته به گروه نهی از منکر وابسته به حکومت دینی، در برابر کلیساها کمین کرده اند تا از ورود افرادی که غیرمسیحی به نظر می آیند جلوگیری شود. اگر فردی که ظاهرا از خانواده مسلمان است، اعتراف کند که به دین عیسی ایمان آورده، بازداشت و زندانی می شود و حتی با خطر مرگ روبرو می باشد.