شورای امنیت برای بحث درباره سرکوب تظاهرکنندگان ایران، امشب به درخواست ایالات متحده یک نشست اضطراری برگزار می کند.

به درخواست ایالات متحده، شورای امنیت سازمان ملل شامگاه امروز (جمعه به وقت ایران) یک نشست اضطراری برپا می سازد تا به خیزش مردمی و کشتار تظاهرکنندگان به دست ماموران حکومت اسلامی ایران رسیدگی کند. دولت های روسیه، چین و ترکیه از این اقدام ابراز ناخشنودی کرده اند و دولت های اروپایی نیز التهاب چندانی نسبت به آن نشان نداده اند. حکومت ایران تلاش ایالات متحده را “دخالت در امور داخلی” خویش توصیف کرده است.

برخلاف ادعاهای حکومت ایران، دایر بر این که تظاهرات و اعتراض های مردمی فروکش کرده، در ساعات شب گذشته درگیری های بیشتری بین مردم و نیروهای انتظامی در چند شهر ایران رخ داد.

سران ایالات متحده و بسیاری از رهبران سیاسی در آن کشور در روزهای اخیر بارها پشتیبانی خود را از خیزش مردمی در ایران بیان کرده اند. ولی رئیس جمهوری فرانسه گفته است که بهتر است غرب بکوشد به نحوی با حکومت ایران وارد گفتگو شود.

فرانسه منافع اقتصادی زیادی در ایران دارد و امیدوار است که فروش هواپیماهای مسافری ارباس و اعطای امتیاز کشف و استخراج نفت در خلیج فارس به آن کشور سپرده شود. فرانسه در صنعت اتومبیل سازی ایران نیز سهم بزرگی را به دست گرفته است.

حکومت ایران برپایی نشست اضطراری را که به ابتکار خانم نیکی هیلی سفیر ایالات متحده در آن سازمان صورت می گیرد، اقدامی عبث و دخالت در امور داخلی خود تلقی کرده است.

انتظار نمی رود هیچ گونه قطعنامه ای در نکوهش رفتار حکومت ایران در سرکوب تظاهر کنندگان صادر شود. زیرا بی تردید با وتوی روسیه و چین روبرو خواهد شد. ولی برخی آگاهان بر این باورند که چنین ابتکار ایالات متحده می تواند یک دلگرمی برای ملت ایران باشد.

با فشار ایالات متحده، شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز وارد صحنه شد و با انتشار بیانیه ای از حکومت ایران خواستار گردید سرکوبگری علیه تظاهر کنندگان را متوقف سازد و به حق مردم برای برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز احترام گذارد.

وزیر خارجه روسیه، در بیان ناخرسندی کشور خود از برگزاری نشست اضطراری، از جمله گفت: «چنین اقدامی “غیرسازنده و زیان آور” خواهد بود. او توضیح نداد که چگونه ممکن است زیرفشار گذاشتن رژیمی برای خودداری از کشتن مردم معترض، “مخرب و مضر” باشد.

استدلالی که سرگئی لاوروف برای این موضع روسیه عنوان کرد، آن بود که شورای امنیت وظیفه ندارد به امور حقوق بشر در کشورهای جهان رسیدگی کند. ولی او توضیح نداد که چنین اقدامی، چه زیانی ممکن است در پی داشته باشد.

در نیویورک، یک سخنگو از جانب رئیس دوره ای شورای امنیت تائید کرد که در نشست امشب (پیش از ظهر نیویورک) وضع حقوق بشر در حکومت ایران و سرکوب اعتراض های مردمی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

 

 

یک دیدگاه

  1. I’m so happy Israel government decided to fund the Persian section of Radio Israel. Mr. Menash Amir is a respectable Persian journalist and he must have a open communication channel to explain Israel and Iran relationship. Much respect for Mr. Amir. One of your listener since age of 14 in Iran and now a 39 years old man from US.

Comments are closed.