سوریه: نیروی هوایی اسرائیل دوباره به حمله هوایی و موشکی علیه مواضعی در آن کشور دست زده است

عکس تزئینی است.

ارتش سوریه اعلام کرد که سپیده دم امروز ارتش اسرائیل مواضعی را در آن کشور از هوا و زمین مورد حمله قرار داده است. در بیانیه ارتش سوریه گفته شده که حدود ساعت ۴۰ر۲ بامداد، اسرائیل از مسیر لبنان چند موشک به سوی سوریه پرتاب کرده است. همچنین یک موشک زمین به زمین از فراز بلندی های گولان به سوی خاک سوریه شلیک شده است. ارتش سوریه ادعا کرد که توانسته است یک موشک را در هوا شکار کند. در این بیانیه همچنین ادعا شده که نیروی هوایی سوریه توانسته است به سوی هواپیماهای جنگی اسرائیل آتش بگشاید.

اسرائیل معمولا به این گونه ادعاها پاسخی نمی دهد.

در بیانیه رسمی سوری گفته شده که ارتش آن کشور این اقدام تجاوزکارانه اسرائیل را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

یک گروه از اوپوزیسیون سوریه پیشتر خبر داده بود که موشک های اسرائیلی مواضع نظامی و انبارهای اسلحه و موشک وابسته به حکومت اسلامی ایران را مورد حمله قرار داده اند.

در این گزارش گفته شده بود که یک قرارگاه نظامی ارتش سوریه واقع در شرق دمشق پایتخت آن کشور آسیب دیده است. در این مکان یک انبار بزرگ اسلحه وجود داشته است.

در سال هایی که از دخالت نظامی فعال حکومت ایران در سوریه می گذرد، ده ها بار از حملات هوایی و موشکی اسرائیل علیه مواضع نظامی در خاک سوریه سخن گفته شده است.

طبق قطعنامه شورای امنیت، ارسال اسلحه برای این گروه تروریستی، امری فتنه گرانه و ممنوع است. ولی حکومت ایران همیشه این قطعنامه را نادیده گرفته است.

کابینه محدود سیاسی – نظامی دولت اسرائیل روز گذشته (یک شنبه) آخرین رویدادها در سوریه را مورد ارزیابی قرار داد و به ویژه بر خطرات ناشی از ادامه حضور سپاه پاسداران در سوریه تمرکز کرد.

این کابینه محدود، و همچنین کمیسیون امنیت و سیاست خارجی پارلمان اسرائیل، هر از چند گاهی این مساله حساس را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند.

اسرائیل در جریان جنگ داخلی در سوریه سیاست عدم دخالت در پیش گرفت، ولی هم زمان اعلام داشت که نخواهد گذاشت نیروهای جمهوری اسلامی در آن کشور مستقر شوند و همچنین اجازه نخواهد داد که ایران از طریق خاک سوریه سلاح های پیشرفته برای حزب الله در لبنان قاچاق کند.

وزیر انرژی اسرائیل، دکتر یوال اشتاینیتس که پرونده فعالیت های اتمی و موشکی حکومت ایران نیز در حیطه اختیارات او قرار دارد از برگزاری نشست ویژه خبر داد که در آن علاوه بر وزیران ارشد، شماری از امیران ارتش و مقامات سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی نیز حضور داشتند.

اشتاینیتس گفت که اسرائیل همیشه به طور علنی و با وضوح اعلام داشته که اجازه استقرار حکومت ایران در سوریه را نخواهد داد و تلاش خواهد کرد که نگذارد از طریق خاک سوریه، سلاح های توازن شکن برای حزب الله لبنان قاچاق شود.

نخست وزیر اسرائیل بارها نسبت به خطرات استقرار سپاه پاسداران ایران و حزب الله لبنان در سوریه هشدار داده است. دکتر اشتاینیتس نیز در این باره گفت: ما نمی خواهیم که سپاه پاسداران در سوریه مستقر شود و پایگاه هوایی در آن جا برپا سازد»

از آن جا که افراد سپاه پاسداران چندان علاقه ندارند جان خود را در سوریه به خطر اندازند، رژیم ایران به حزب الله لبنان نیز دستور داد وارد جنگ در سوریه شود. علاوه براین، حکومت ایران حدود ده هزار نفر از شیعیان افغانی و عراقی را نیز با پرداخت حقوق ماهیانه برای جنگ در سوریه استخدام کرده است.

کشته شدن بیش از دو هزار نفر از رزمندگان افغانی در جنگ سوریه موجب خشم و ناخرسندی دولت افغانستان گردیده که خواهان پایان بخشیدن به این سوء استفاده رژیم ایران شده است. همچنین چند تن از نمایندگان پارلمان افغانستان هشدار داده اند که ممکن است علیه این رفتار حکومت ایران، به سازمان ملل شکایت کنند.