رئیس موساد: «خیزش مردمی در ایران را، فراتر از با چشم و با گوش دنبال می کنیم»

یوسی کُهن، رئیس موساد

رئیس سرویس امنیت خارجی اسرائیل (موساد)، امروز (سه شنبه) گفت که اسرائیل خیزش مردمی در ایران را از نزدیک دنبال می کند و به ارزایبی مفاهیم آن می پردازد. یوسی کوهن در ادامه سخنان خود گفت: «اسرائیل نه تنها چشم و گوش خود را متوجه رویدادهای ایران ساخته، بلکه بیش از این اقدامات، هوشیاری نشان می دهد.

رئیس موساد این سخنان را در جریان یک سخنرانی بیان داشت و این، یکی از موارد نادری است که او درباره این گونه امور به طور علنی اظهار نظر می کند.

یوسی کهن در سخنان خود به دشواری های زندگی مردم ایران اشاره کرد و گفت که انتظارات مردم از دولت حسن روحانی برآروده نشده  است و این در حالی که قول داده وضع اقتصادی مردم را بهبود خواهد بخشید و سطح زندگی آنان را بالا خواهد برد.

او گفت: به موازات این امر، جناح بسیار قدرتمندی در ایران وجود دارد که دهان هرکس را که بخواهد زبان به انتقاد بگشاید می بندد و جنایاتی مرتکب می شود که نمونه آن را در تظاهرات خیابانی تابستان ۸۸ در ایران دیدیم.

رئیس موساد به توافق اتمی موسوم به برجام نیز پرداخت و آن را یک توافق بسیار بد توصیف کرد که کنار آمدن با آن یک اشتباه بوده است. او یادآور شد که پیش از رسیدن به توافق برجام، وضع اقتصادی حکومت ایران بسیار بحرانی بود و تحریم های بین المللی آسیب جدی به آن وارد ساخته بود. ولی حتی پس از امضای برجام نیز حکومت پولی را که باید صرف رفاه مردم گردد، در راه های چون برنامه های موشکی و کمک به سازمان های ترور بیگانه هزینه می کند.

یوسی کوهن، در دنباله سخنان خود، به افزایش نفوذ رژیم ایران در منطقه پرداخت و از جمله گفت: حکومت ایارن اکنون به یک دالان زمینی و هوایی دست یافته و می تواند از طریق خاک عراق، افراد مسلح خود را به سوریه بفرستد و با هواپیما به حمل اسلحه و مهمات بپردازد.

او گفت ادامه چنین وضعی برای امنیت اسرائیل بسیار خطرناک است و باید از ادامه آن جلوگیری شود.