محمد جواد ظریف به تقلید از خامنه ای و روحانی: «خیزش مردمی، توطئه آمریکا و عربستان است»

محمد جواد ظریف

از سخنان محمد جواد ظریف در واکنش به خیزش مردمی در ایران چنین بر می آید که وزیر خارجه ایران نیز در انکار این بپاخیزی، دست کمی از فرماندهان سپاه پاسداران و آخوندهای حاکم بر ایران ندارد. ظریف نیز با نادیده گرفتن ریشه های خشم مردمی در ایران، تظاهرات و اعتراض های اخیر را به کشورهای همسایه نسبت داد و به آنها اخطار کرد که مبادا در صدد سوء استفاده از این وضع برآیند.

این سخنان محمد جواد ظریف با اظهارات حسن روحانی در تضاد است که روز گذشته (دوشنبه ۱۹ دیماه) گفته بود که باید به خواسته‌های مردم توجه شود و گفته بود که اکثریت قابل توجهی از ایرانیان افراد جوان هستند.

وزیر خارجه حکومت ایران که دیدگاه خود را در جریان سخنرانی در نشست شورای امنیت ملی ایران بیان کرد، به بازگویی ادعاهای فرماندهان سپاه پاسداران و سران قوه قضائیه پرداخت که موج اعتراضات مردمی در ایران را به توطئه بیگانگان نسبت داده بودند.

محمد جواد ظریف در سخرانی خود در شورای امنیت ملی، از جمله گفت: «برخی کشورها تلاش کردند از وقایع اخیر ایران سوء استفاده کنند» و افزود: «هیچ کشوری نمی تواند از طریق ایجاد ناامنی در کشورهای همسایه، برای خود امنیت ایجاد کند».

احتمال می روزد که منظور او عربستان سعودی بوده که سالیان دراز است در معرض حملات تبلیغاتی و همچنین جنگ نیابتی از جانب حکومت اسلامی ایران قرار دارد.