مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قاطع، قطعنامه حمایت از معترضان در ایران را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه (۱۹ دی ماه ۱۳۹۶/ ۹ ژانویه ۲۰۱۸)، با رای مثبت ۲۳۲ نماینده جمهوریخواه و ۱۸۲ نماینده دموکرات، قطعنامه ای را به تصویب رساند که ضمن حمایت قاطعانه از اعتراضات مردم ایران،  از دولت دونالد ترامپ می‌خواهد که تحریم‌های تازه ای را علیه ناقضان حقوق بشر در ایران وضع کند. در این قطعنامه که توسط  «اِد رویس»، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا  و یکی دیگر از اعضای ارشد مجلس نمایندگان ارائه شده بود، اقدامات حکومت ایران در نقض شدید حقوق بشر و سرکوب معترضان به سختی محکوم شده است. در این قطعنامه، نمایندگان تصریح کرده‌اند که ایالات متحده در کنار ایرانیانی ایستاده است که در برابر یک حکومت ظالم و فاسد به پا خاسته اند و خواهان آزادی و زندگی بهترهستند.

«اِد رویس»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در سخنانی که پیش از رای گیری درباره قطعنامه پیشنهادی “حمایت ازمردم ایران” ایراد کرد،  گفت: «امروز ما کنار مردم ایران ایستاده‌ایم، مردمی که در اعتراضات قانونی علیه رژیمی سرکوبگر و فاسد شرکت می کنند. آنها مردمی بزرگ هستند». او با ستایش فراوان از کوروش بزرگ افزود: «این کوروش بزرگ بود که نخستین اعلامیه جهانی حقوق بشر را نوشت. سندی که از فرهنگهای دیگر محافظت می‌کرد و جایگاهی ویژه در تاریخ تمدن بشر به دست آورد. در واقع، ما که در جوامع آزاد زندگی میکنیم، بدهی بزرگی به مردم ایران داریم. آنها وارثان فرهنگ پارسی هستند. ارزش‌ها و ایده‌های کوروش در حکومت‌داری، الهام بخش رهبران عصر روشنگری اروپا و پدران ما که کشورمان را بنیانگذاری کردند بود. آنها این ایده‌ها را به قانون اساسی ایالات متحده پیوند زدند. توماس جفرسون دو نسخه از یک کتاب تاریخی به نام سایروپدیا (کورش نامه) که توسط یک تاریخ نگار یونانی به نام گزنفون نگاشته شده بود را داشت». او در ادامه گفت: «شگفت انگیز است که ایرانیان در حال حاضر از حقوق بسیار کمتری نسبت به پدران خود برخوردار هستند. کوروش برای اقلیتهای قومی و مذهبی احترام قائل بود. اما رژیم ایران به طور پیوسته بر دامنه تبعیض و سرکوب علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی – از آذری‌ها تا بلوچ ها، از کردها و عربها تا بهائیان، مسیحیان و زرتشتیان افزوده است. سران رژیم ایران به طور مرتب با خشونت، آزار و اذیت، ارعاب و  بازداشت شهروندان خود، ارکان حقوق بشر را نادیده می‌گیرند».

این نماینده برجسته کنگره همچنین تاکید کرد «ما باید هزمان با ایستادگی در کنار مردم ایران، برای آنان روشن سازیم که هدف از تحریمها، مردم ایران نیستند، بلکه هدف، رژیم سرکوبگر و بی‌ثبات کننده ایران است».

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «رژیم ایران به طور پیوسته تعهدات بین المللی خود را نقض می کند. همانطور که این قطعنامه روشن می کند، مجلس نمایندگان ایالات متحده به طور کامل از کسانی که در ایران برای آزادی های اساسی به خیابانها آمده اند،  قاطعانه حمایت می کند. ما با این امید به آنها می پیوندیم که شجاعت آنان، ظهور یک نظام سیاسی با انتخاباتی آزاد و دموکراتیک در ایران را پایه ریزی کند.»

تصویب این قطعنامه با استقبال دولت آمریکا روبرو شد و ساعاتی پس از تصویب، سران کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان با «مایک پنس» معاون «دونالد ترامپ» در کاخ سفید  دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار، معاون رئیس جمهور آمریکا از نمایندگانی که این قطعنامه را به تصویب رساندند، سپاسگزاری کرد.

از زمان شروع اعتراضات و خیزش مردم ایران، دولت جدید آمریکا قاطعانه و پیوسته از این اعتراضات حمایت کرده و دیگر کشورها را نیز تشویق کرده تا از خواسته ها و حقوق مردم به پاخاسته ایران پشتیبانی کنند.