هاشمی شاهرودی از آلمان گریخت، تا مورد پیگرد دادستانی آن کشور قرار نگیرد

از راست به چپ: آخوند هاشمی شاهرودی- آخوند رمضانی رئیس مرکز اسلامی هامبورگ- پروفسور مجید سمیعی

خبرگزاریهای آلمانی گزارش میدهند آخوند محمود هاشمی شاهرودی رئیس پیشین قوه قضائیه و رئیس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام که احتمال دستگیری و محاکمه او در آلمان می‌رفت، ظهر روز پنج‌شنبه از آلمان گریخته است.

هاشمی شاهرودی که در مطبوعات آلمان به عنوان “قاضی مرگ” لقب گرفته است، مسئول بیش از ۲۰۰۰ اعدام در ایران، از جمله به دار آویختن کودکان و نوجوانان زیر سن قانونی شناخته میشود.

امروز از آلمان خبر رسید که هاشمی شاهرودی توسط ستونی از اتومبیلهای با پلاک سیاسی و با اسکورت پلیس آلمان و تحت تدابیر شدید امنیتی از کلینیک مغز و اعصاب پروفسور سمیعی در شهر هانوفر آلمان، به فرودگاه هامبورگ منتقل شد و در ساعت ۱۳:۳۰ به وقت محلی با یک فروند هواپیمای ایران‌ ایر از آلمان به سمت تهران گریخت.

در روزهای پیش و در پی برملا شدن حضور هاشمی شاهرودی در آلمان برای معالجه تومور مغزی، کنشگران سیاسی ایرانی مخالف جمهوری اسلامی در آلمان کمپینی برای بازداشت و محاکمه او به راه انداختند که توجه رسانه‌ها و افکار عمومی آلمان و سایر کشورها را به شدت به خود جلب کرد و در پی آن یک سیاستمدار برجسته آلمانی از حزب سبزها به نام «فولکر بک» رسما شکایت نامه‌ای عیله او به اتهام “جنایت علیه بشریت و نقض فاحش حقوق بشر” تقدیم دادگاههای آلمان کرد.

از نظر قوانین آلمان، امکان رسیدگی به شکایت علیه آخوند هاشمی شاهرودی وجود داشته و هنوز نیز دارد.  قوانین آن کشور در سال ۲۰۰۲ اصلاح شدند و موادی به آن افزوده شد که تعقیب و مجازات این گونه جنایتکاران را در خاک آلمان امکان پذیر می‌سازد. با این اصلاحات در قوانین آلمان، آن کشور می تواند به اتهاماتی از قبیل “جنایت علیه بشریت” در یک کشور خارجی رسیدگی کند. چندین کشور اروپایی نیز در سال های اخیر چنین قوانینی برقرار ساخته‌اند که محاکمه و مجازات جنایتکاران کشورهای دیگر را در خاک کشورهایشان امکان پذیر می‌سازد.

دادستانی آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد که به شکایات مطرح شده علیه هاشمی شاهرودی رسیدگی خواهد کرد. همزمان با اعلام این خبر آخوند هاشمی شاهرودی تحت تدابیر شدید محافظان شخصی‌ از بیمارستان محل بستری‌اش به قصد گریز به تهران خارج شد.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند با توجه به استقلال قوه قضائیه در آلمان، امکان اعمال نفوذ دولت آن کشور بر قضات و دادستانها بسیار ناچیز و گاه غیر ممکن است. از همین روی و با توجه به تجربه حکم دادگاه میکونوس، ترجیح داده شد پیش از اینکه کار از کنترل خارج شده و حکم بازداشت هاشمی شاهرودی صادر گردد، از دردسر پیش آمده خلاص شوند و شاهرودی را به ایران بازگردانند. اما پرونده شکایات رسیده علیه هاشمی شاهرودی همچنان باز است و دادستانی آلمان به آن رسیدگی خواهد کرد.

یک تحلیلگر ایرانی که نخواست نامش برده شود، به “رادیو پیام اسرائیل” گفت: «سرنوشت آخوند هاشمی شاهرودی و رفتار دولت آلمان هرچه باشد، نوعی هشدار به سران حکومت اسلامی ایران است که حتی اگر در آینده به یک کشور خارجی بگریزند، از احتمال محاکمه و مجازات در امان نخواهند بود».

اعتراض ایرانیان شهر هانوفر آلمان در مقابل کلینیک پروفسور سمیعی در اعتراض به بستری بودن هاشمی شاهرودی