کشورهای اروپایی همچنان علیه آمریکا در رابطه با برجام موضع می گیرند

پرزیدنت ترامپ در حالی باید تصمیم خود را اعلام کند که وزیران خارجه کشورهای اروپایی پس از نشستی که روز گذشته در بروکسل با محمد جواد ظریف وزیر خارجه حکومت ایران داشتند، اعلام کردند که آنان همگی خواهان ادامه برجام هستند و سیاست آمریکا را در این زمینه نمی پذیرند.

آگاهان امور گفتند که اتخاذ این سیاست به خاطر آن است که اروپائیان می خواهند همچنان به داد و ستد گسترده با حکومت ایران ادامه دهند و خطر موشکی و اتمی رژیم را یک خطر فوری برای خود تلقی نمی کنند.

ایتالیا و اسپانیا در هتفه های اخیر دادوستد بازرگانی خود را با حکومت اسلامی ایران گسترش داده اند. ایتالیا حاضر شده چندین میلیارد دلار اعتبار بانکی در اختیار ایران قرار دهد. با توجه به آن که مشکلات بانکی بین المللی رژیم ایران هنوز به طور کامل برطرف نشده، این اعتبار بانکی از جانب ایتالیا می تواند موجب تقویت رژیم شود.

وزیران خارجه آلمان و بریتانیا و فرانسه در بیانیه مشترکی که به حمایت از برجام انتشار دادند، از ایالات متحده خواستار شدند همچنان در این توافق بماند و از خروج از آن خودداری ورزد.

پیش از انتشار این بیانیه، محمد جواد ظریف به طور جداگانه با فدریکا موگرینی سرپرست سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین با وزیر خارجه فرانسه گفتگو کرده بود.

اروپائیان چند روز پیش قول دادند که در دیدار با ظریف، از حکومت ایران بخواهند که آزادی های مردم را محترم شمارد و به آنان امکان دهد به اعتراض های مسالمت آمیز دست بزنند. معلوم نیست که موگرینی آیا واقعا بر حسب تعهد خود، این موضوع را با طریف در میان گذاشته است یا خیر؟

ظریف پیشتر ادعا کرده بود که چنین موضوعی مطرح نشده و این خبر “دروغ” را اسرائیل منتشر ساخته است.

وزیر خارجه حکومت اسلامی تاکید کرده بود که نشست او با وزیران خارجه چند کشور اروپایی، صرفا به منظور بحث درباره برجام است و موضوع دیگری در آن مطرح نخواهد شد.

ظریف پیشتر گفته بود که پای بندی ایران به برجام، منوط به وفاداری دیگر کشورهای امضا کننده به مفاد آن می باشد. عباس عراقچی نیز گفته بود که ایران همه تدابیر لازم را در این رابطه اندیشیده است.