ترامپ “با بی میلی” برجام را “برای آخرین بار” تمدید کرد، ولی چهار شرط اینده قائل شد و چهارده تن از عناصر کلیدی رژیم ایران را تحریم کرد و به حمایت از خیزش ایرانیان سخن گفت

پرزیدنت ترامپ تاکید کرد که با بی میلی و حتی برای آخرین بار تعلیق تحریم ها علیه حکومت ایران را تائید می کند. ولی در عین حال، علیه آخوند صادق آملی لاریجانی و سیزده تن دیگر از مقامات رژیم ایران، اعلام تحریم گردیده است. رئیس جمهوری ایالات متحده در بیانیه ای تاکید کرده که در سه ماه آینده انتظار دارد اروپائیان در اصلاح اساسی برجام بکوشند، در غیر این صورت ایالات متحده از آن خارج خواهد شد.

وزیر خزانه داری ایالات متحده، استیو منوچین، پیشتر گفته بود که انتظار دارد تحریم های بیشتری علیه حکومت ایران برقرار شود. ولی اعلام تحریم علیه صادق لاریجانی . سیزده تن دیگر از مقامات رژیم یک اقدام نمادین است و بعید می نماید که در موقعیت و یا فعالیت رئیس قوه قضائیه ایران و دیگر تحریم شدگان، تغییری به وجود آورد و یا یک اسیب عملی وارد سازد.

ولی معیارها و شروطی که پرزیدنت ترامپ برای اصلاح و تغییر برجام قائل گردیده، ممکن است تا سه ماه دیگر به عمر توافق کنونی پایان دهند. کشورهای اروپایی تاکید کرده اند که از نظر آن ها برجام به شکل کنونی آن مفید بوده و باید ادامه یابد.

پرزیدنت ترامپ در عین حال که اعلام داشت لغو تحریم ها، پس از امضای توافق اتمی موسوم به برجام، سه ماه دیگر ادامه خواهد داشت، و تاکید کرد که این آخرین بار است که او چنین می کند، خواستار ایجاد تغییرات اساسی در این قرار داد شد – امری که هیچ یک از کشورهای اروپای غربی آن را تائید نمی کنند.

در بیانیه ای که به نام پرزیدنت ترامپ انتشار یافت گفته شده که تمدید سه ماه تعلیق تحریم ها، تنها به هدف آن است که در این فرصت برای ایجاد تغییرات اساسی در برجام، از جانب کشورهای اروپایی اقدام شود.

پرزیدنت ترامپ در این بیانیه گفته است: «من کاربرد شماری از تحریم ها را در مورد فعالیت هسته ای رژیم ایران همچنان به حال تعلیق در می آورم. ولی تنها هدف آن است که شرکای اروپایی ما طی این مدت برای رفع ایرادهای فاجعه بار توافق برجام اقدام کنند.»

رئیس جمهوری ایالات متحده در ادامه پیام خود افزوده است: «من بار دیگر تعلیق تحریم ها را مورد تائید قرار نمی دهم و اگر در هر زمانی تشخیص دهم که این تلاش ها بی فایده است، بلافاصله از برجام خارج خواهیم شد».

پرزیدنت ترامپ چهار شرط و معیار را برای آینده برجام مورد تاکید قرار داده و در بیانیه خود نوشته است:

یک – حکومت ایران باید به بازرسان آژانس بین المللی اجازه و امکان دهد که بدون فوت وقت ار همه اماکنی که لازم بدانند بازرسی به عمل آورند.

یادآوری می شود که حکومت تا کنون بارها از اعطای این اجازه در مورد اماکن مشکوکی چون پارچین روی گردانیده و ادعا کرده است که بازرسان حق ورود به قرارگاه های نظامی را ندارند – و این در صورتی که، فعالیت برای تولید بمب هسته ای، معمولا در اماکن نظامی صورت می گیرد.

دو – پرزیدنت ترامپ خواستار گردیده که در برجام اصلاح شده، تدابیری گنجانیده شود که ایران در آینده، حتی نتواند به تولید بمب هسته ای نزدیک شود.

در وضع کنونی، حکومت ایران همه توانایی های فنی و تکنولوژی و تاسیسات و ماشین آلات مربوط به غنی سازی را همچنان حفظ کرده و بنابراین، هر لحظه که اراده کند، می تواند فعالیت غنی سازی اورانیوم را در کوتاه ترین مدت از سر بگیرد.

سران رژیم بارها ادعا کرده اند که می توانند “در ظرف چند ساعت” فعالیت اتمی را تجدید کنند، زیرا همه تاسیسات دست نخورده باقی مانده است.

اکنون رئیس جمهوری ایالات متحده خواهان به کارگیری تدابیری است که این امکان از رژیم ایران سلب شود.

در حال حاضر، تنها کوره اتمی آب سنگین اراک است که کاملا از کار افتاده است.

سوم – زمان برقراری ممنوعیت های اتمی علیه رژیم ایران باید نامحدود باشد – و این در حالی که در توافق برجام، برخی از محدودیت ها فقط به مدت هشت سال است، و بعضی دیگر ده ساله می باشد و در پاره ای از موارد، این محدودیت به مدت پانزده سال برقرار خواهد بود.