نخست وزیر اسرائیل در گفتگو با رئیس جمهوری فرانسه: برجام باید اصلاح شود

 

بنیامین نتانیاهو در یک تماس تلفنی با پرزیدنت امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، توافق اتمی موسوم به برجام را یک توافق بد نامید و خواهان اصلاح مواد آن، به شیوه ای گردید که خطر اتمی شدن رژیم ایران برای همیشه منتفی شود.

این گفتگوی تلفنی فردای روزی انجام گرفت که پرزیدنت ترامپ اعلام داشت که “برای آخرین بار” برجام را به مدت سه ماه مورد تائید قرار می دهد، تا در این فرصت، کشورهای اروپایی با رژیم ایران به گفتگو بپردازند و موجب اصلاح توافق برجام شوند.

نتانیاهو مدت ها پیش از آن که کشورهای ۵+۱ با ایران به توافق اتمی برسند، خواستار برقراری نظامی شد که همه توانایی های اتمی از رژیم ایران گرفته شود تا نتواند بمب هسته ای تولید کند.

حکومت اسلامی ایران، در همان حالی که اسرائیل را به نابودی تهدید می کند، در تلاش برای دستیابی به توان تولید بمب هسته ای است و همزمان انواع موشک های جنگی تولید کرده تا اسرائیل را هدف قرار دهد.

نتانیاهو در گفتگو با ماکرون تاکید کرد که ادامه برنامه های موشکی حکومت ایران تصمیم شورای امنیت را نقض کرده و امنیت منطقه را به خطر انداخته است.

در حالی که رئیس جمهوری ایالات متحده قاطعانه خواهان اصلاح برجام شده، کشورهای اروپایی و همچنین روسیه و چین با این خواسته مخالفت ورزیده اند.

همچنین رژیم اسلامی ایران اعلام کرده که با گشودن برجام موافقت نمی کند و حاضر به تغییر هیچ یک از مواد آن نیست.

رئیس جمهوری ایالات متحده در خواسته های چهارگانه خود برای اصلاح مفاد برجام، از جمله تاکید دارد که در چارچوب اصلاح برجام، باید ادامه آزمایش های موشکی حکومت ایران نیز ممنوع گردد.

دفتر نخست وزیری اسرائیل اعلام کرد که نتانیاهو در گفتگو با پرزیدنت ماکرون تاکید کرده که حتی اگر کشورهای اروپایی خواهان ادامه برجام هستند، اصلاح برخی مواد آن جنبه حیاتی دارد و اروپائیان باید برای انجام آن بکوشند.

به گفته منابع خبری، نتانیاهو در روزهای اخیر با چند تن دیگر از رهبران کشورهای اروپایی در همین زمینه گفتگو کرده و به آن ها گفته است که عقل و منطق ایجاب می کند که مواد برجام اصلاح شود و اروپائیان باید سخنان پرزیدنت ترامپ را جدی بگیرند.

پرزیدنت ترامپ گفته است که اگر در پایان ماه سوم، اروپانیان با ایران برای اصلاح مواد برجام به توافق نرسند، ایالات متحده تحریم های گذشته را از نو علیه حکومت ایران برقرار خواهد کرد که مفهوم آن باطل دانستن آن توافق است.

برقراری این تحریم ها، حتی اگر یک جانبه باشد، معاملات اروپا با حکومت ایران را به طور جدی دچار اخلال خواهد کرد.

برخی رسانه های اسرائیلی نوشتند که نتانیاهو در گفتگو با پرزیدنت ماکرون، همچنین از خیزش مردمی در ایران جانبداری کرده و بر آن چه که وی “جنایات حکومت ایران” نامیده انگشت گذاشته و همچنین گفته است که حکومت ایران در کشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه با به راه انداختن جنگ نیابتی موجب قتل مردمان بی دفاع می شود.

نخست وزیر اسرائیل از رهبران کشورهای اروپایی خواستار شد که این “جنایات” حکومت ایران و سرکوب مردم در آن کشور را با صدای بلند و به طور قاطع محکوم بدانند.

درباره پاسخ رئیس جمهوری فرانسه نسبت به خواسته های نخست وزیر اسرائیل خبری منتشر نشده است

نزدیکان نخست وزیر اسرائیل می گویند که او قرار است دو ماه دیگر دیدار تازه ای به طور جداگانه با پرزیدنت ترامپ و رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین داشته باشد.

یک دیدگاه

  1. اینا که جرات این غلطای زیادی را ندارن همین الانم میدونن ۴ تا موشک بزنن اسراییل هم یه اتم ول میده وسط تهران

Comments are closed.