نخست وزیر اسرائیل در دیدار از هند مورد استقبال بسیار گرم قرار گرفت و پیمان های بازرگانی مهمی بین دو کشور امضا شد

در ادامه دیدار رسمی نخست وزیر اسرائیل از هند، امروز (دوشنبه) چندین قرارداد مهم بازرگانی بین دو کشور امضا شد و بنیامین نتانیاهو با وزیر خارجه هند نیز دیدار کرد، که در آن، روابط دو کشور و مسائل خاورمیانه و ازجمله ایران و فلسطینی ها مطرح گردید. یک هیات ۱۳۰ نفره از بازرگانان ارشد اسرائیل، نخست وزیر را در این دیدار مهم همراهی می کند. ارزش پیمان های بازرگانی و اقتصادی که امروز امضاء شد میلیاردها دلار است.

پیمان های بازرگانی و اقتصادی که امروز بین دو کشور امضا شد، همکاری های گسترده تری را در امور کامپیوتری و سایبری، دفاع و تسلیحات، آب و گاز و نفت امکان پذیر می سازد و اسرائیل کوچک به یک شریک بازرگانی بزرگ برای هند مبدل می شود.

آگاهان امور می گویند که با این همه، امکانات بسیار بیشتری برای افزایش همکاری های فیمابین وجود دارد زیرا جمعیت هند از یک میلیارد نفر فراتر می رود و برای اسرائیل کوچک که تنها هست میلیون نفر جمعیت دارد، امکانات بسیار گسترده ای هنوز موجود است.

با آن که هند نیز همانند اسرائیل در امور کامپیوتری و سایبری پیشرفت های زیادی داشته، کارشناسان می گویند که گسترش همکاری ها موجب رقابت ناسالم در بازار جهانی نخواهد شد، زیرا دانش اسرائیلی تکمیل کننده تجربیات هند در این زمینه است.

هند همچنین به عنوان یک کشور در حال رشد که جمعیت آن مرتبا در سطح نگران کننده ای بالا می رود، و جمعیت روستایی بسیار زیادی دارد، به تجربیات کشاورزی و ابیاری اسرائیل بسیار نیازمند است.

در مورد تضاد بین اسرائیل و هند پیرامون روابط با ایران، آگاهان می گویند که هند رژیم ایران را یک بازار بزرگ برای کالا و تکنولوژی خود و همچنین یک سکوی پرش اقتصادی برای دستیابی به کشورهای آسیای میانه می داند.

از آن جا که مناسبات پاکستان با هند همیشه بحرانی بوده، دولت دهلی نو نمی تواند از طریق پاکستان به جمهوری های نوپا در آسیای مرکزی دست یابد و از این رو خاک ایران می تواند مسیر عبور باشد.

به همین جهت نیز هست که هند ۸۵ میلیون دلار در بندر چابهار هزینه می کند که آن جا برای انتقال کالاهای هندی به داخل ایران و کشورهای آسیای میانه آماده گردد.

هند که در گذشته سیاست ضد اسرائیلی علنی داشت، ۲۵ سال پیش کاملا تغییر روش داد و با اسرائیل روابط رسمی برقرار کرد و از آن هنگام تا کنون این مناسبات دائما رو به گسترش می رود و امروز در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

نخست وزیر هند شش ماه پیش یک دیدار رسمی از اسرائیل به عمل آورد و در پایان، این دیدار را بسیار ثمربخش و آموزنده لقب داد.

یکی از شهرهایی که در آن سفر مورد دیدار نخست وزیر هند قرار گرفت، بندر حیفا بود که در آن جا آرامگاه بزرگی نیز به یاد سربازان هندی وجود دارد که در جنگ جهانی دوم در پیکار با حکومت آلمان نازی، در خاک اسرائیل جان باختند. این سربازان در ارتش بریتانیا خدمت می کردند که در آن سال ها قیمومت سرزمین اسرائیل (فلسطین) را به عهده داشت.

نارندرا مودی، در سفری که به اسرائیل داشت، از رفتن به کرانه باختری و دیدار با مقامات حکومت خودگردان فلسطینی خودداری ورزید و این در حالی که بسیاری از رهبران و شخصیت های جهانی که به اسرائیل می آیند، دست کم دیدار کوتاهی نیز با مقامات فلسطینی به عمل می آورند. ولی نخست وزیر هند گفت که تنها برای دیدار از اسرائیل به این خاک سفر کرده است.

مودی در حالی از رفتن به رام الله خودداری ورزید که شمار مسلمانان در هند فراتر از ۱۷۰ میلیون نفر است.

در گزارش های پیشین گفته شده بود که هند در یک ساله گذشته دو میلیارد دلار از اسرائیل جنگ افزارهای مدرن و تکنولوژی پیشرفته خریداری کرده، ولی آگاهان می گویند این امکان بالقوه وجود دارد که خریدهای هند حتی به ده برابر این مبلغ برسد.

روزنامه های هند، در گزارش های امروز خود پیرامون دیدار نخست وزیر اسرائیل، از جمله نوشتند که مناسبات دو کشور آن قدر دوستانه است که نارندرا مودی نخست وزیر هند شایسته دید که خود شخصا به استقبال نتانیاهو در فرودگاه برود، و این در حالی که قرار بود وزیر خارجه هند خانم سوشما سُواراج از او استقبال کند.

با آن که هند با حکومت ایران نیز، که از نابودی اسرائیل سخن می گوید، روابط اقتصادی و بازرگانی گسترده ای دارد، ولی علنا از دوستی و همکاری های نزدیک با اسرائیل با افتخار سخن می گوید. بدیهی است که اسرائیل و هند در برابر حکومت اسلامی ایران سیاست های کاملا متفاوتی دارند، ولی این امر خللی در دوستی بین اورشلیم و دهلی نو به وجود نمی آورد.

همچنین، هند علیه ایالات متحده، و علیه منافع اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل در مورد اورشلیم رای داد. ولی این رفتار به دوستی و همکاری بین دو کشور اسیبی نرسانده است.

همچنین هند اخیرا یک قرارداد تسلیحاتی را به مبلغ بیش از ۹۰۰ میلیون دلار با اسرائیل باطل کرد. ولی آشنایان امور می گویند که این اقدام به علت اختلاف نظر و نزاع بین جناح های دولتی در هند بوده و به اسرائیل ارتباطی نداشته است.

با سخنانی که شب گذشته (یک شنبه) از زبان محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در همایش بزرگ سیاستمداران فلسطینی در رام الله شنیده شد، برخی تحلیلگران به این ارزیابی رسیده اند که او عملا همه درها را به روی همکاری های احتمالی آینده با ایالات متحده بسته و راه ادامه میانجیگری آمریکا در نزاع فلسطینی ها با اسرائیل سد کرده است.

محمود عباس در سخنان خشمگینانه خود، با اشاره به اقدامات اخیر دولت واشنگتن در مورد پذیرقتن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، و همچنین کاهش مبلغ شصت میلیون دلار از کمک سالیانه ایالات متحده به “آوارگان فلسطینی”، پرزیدنت ترامپ را “خانه خراب” نامید، که در فرهنگ عربی یکی از بزرگترین دشنام ها محسوب می شود.

در واقع مفهوم سخن توهین آمیز محمود عباس که به زبان عربی، خطاب به ترامی گفت “بَخرَب بِیتَک” آن است که خداوند خانه را خراب کند. در عُرف دیپلماسی این ناسرائی است که قابل بخشایش نیست.

محمود عباس این دشنام را هنگام سخنرانی در همایش بزرگ سیاستمداران فلسطینی در رام الله بیان کرد و با فریاد شادی همه حاضران روبرو شد. ولی آگاهان امور می گوید که چنین توهینی، خشم پرزیدنت ترامپ را نسبت به فلسطینی ها دو چندان خواهد کرد.

سفیر ایالات متحده در اسرائیل نیز در روزهای اخیر با نکوهش قتل یک مرد جوان اسرائیلی به دست تروریست های فلسطینی، حکومت خودگردان را به تروریست پروری متهم ساخته بود.

به کار بردن توهین “خانه خراب” برای رهبر یک دولت خارجی، ظاهرا خراب کردن پل های ارتباطی محسوب می شود و بی تردید مورد خشم شدید پرزیدنت ترامپ قرار خواهد گرفت، که در این روزها از هر طرف مورد هجوم و انتقاد قرار دارد.

یا این همه، برخی از آشنایان به امور فلسطینی ها می گویند که در پشت پرده، برخی از مقامات ارشد فلسطینی به تماس و ارتباط با دولت واشنگتن ادامه می دهند.

قرار است معاون ریاست جمهوری ایالات متحده، مایک پنس چند روز دیگر به اسرائیل بیاید. دولت اورشلیم این سفر را بسیار مهم می داند و گام دیگری در راه تحکیم هرچه بیشتر مناسبات فیمابین تلقی می کنند. ولی هنوز معلوم نیست که آیا آقای پنس با محمود عباس هم دیدار خواهد داشت.

فردای روزی که پرزیدنت ترامپ اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، سران فلسطینی ها با ابراز خشم شدید، اعلام داشتند که دیدار معاون ریاست جمهوری ایالات متحده را تحریم می کنند و از دیدار با او خودداری می ورزند.

قرار است مایک پنس در این سفر امکان پیشبرد صلح با فلسطینی ها را بررسی کند و همچنین پشتیبانی کامل ایالات متحده از اسرائیل را بیان دارد. گفته می شود که او از جمله قصد دارد “به طور رسمی” از کُتِل هَمَعراوی (دیوار ندبه) دیدن کند.

دیدارهای پیشین همه سران و مقامات ارشد آمریکایی از این مقدس ترین مکان دینی یهودیان، که در شرق اورشلیم قرار دارد، همیشه به عنوان یک دیدار شخصی توصیف شده است. از این رو اعطای هویت “رسمی” به دیدار از اهمیت سیاسی نیز برخوردار می باشد.

 

 

یک دیدگاه

Comments are closed.