محمد عباس، رهبر فلسطینیان، رئیس جمهوری آمریکا را “خانه خراب” نامید

با سخنانی که شب گذشته (یک شنبه) از زبان محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در همایش بزرگ سیاستمداران فلسطینی در رام الله شنیده شد، برخی تحلیلگران به این ارزیابی رسیده اند که او عملا همه درها را به روی همکاری های احتمالی آینده با ایالات متحده بسته و راه ادامه میانجیگری آمریکا در نزاع فلسطینی ها با اسرائیل سد کرده است.

محمود عباس در سخنان خشمگینانه خود، با اشاره به اقدامات اخیر دولت واشنگتن در مورد پذیرقتن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، و همچنین کاهش مبلغ شصت میلیون دلار از کمک سالیانه ایالات متحده به “آوارگان فلسطینی”، پرزیدنت ترامپ را “خانه خراب” نامید، که در فرهنگ عربی یکی از بزرگترین دشنام ها محسوب می شود.

در واقع مفهوم سخن توهین آمیز محمود عباس که به زبان عربی، خطاب به ترامی گفت “بَخرَب بِیتَک” آن است که خداوند خانه را خراب کند. در عُرف دیپلماسی این ناسرائی است که قابل بخشایش نیست.

محمود عباس این دشنام را هنگام سخنرانی در همایش بزرگ سیاستمداران فلسطینی در رام الله بیان کرد و با فریاد شادی همه حاضران روبرو شد. ولی آگاهان امور می گوید که چنین توهینی، خشم پرزیدنت ترامپ را نسبت به فلسطینی ها دو چندان خواهد کرد.

سفیر ایالات متحده در اسرائیل نیز در روزهای اخیر با نکوهش قتل یک مرد جوان اسرائیلی به دست تروریست های فلسطینی، حکومت خودگردان را به تروریست پروری متهم ساخته بود.

به کار بردن توهین “خانه خراب” برای رهبر یک دولت خارجی، ظاهرا خراب کردن پل های ارتباطی محسوب می شود و بی تردید مورد خشم شدید پرزیدنت ترامپ قرار خواهد گرفت، که در این روزها از هر طرف مورد هجوم و انتقاد قرار دارد.

یا این همه، برخی از آشنایان به امور فلسطینی ها می گویند که در پشت پرده، برخی از مقامات ارشد فلسطینی به تماس و ارتباط با دولت واشنگتن ادامه می دهند.

قرار است معاون ریاست جمهوری ایالات متحده، مایک پنس چند روز دیگر به اسرائیل بیاید. دولت اورشلیم این سفر را بسیار مهم می داند و گام دیگری در راه تحکیم هرچه بیشتر مناسبات فیمابین تلقی می کنند. ولی هنوز معلوم نیست که آیا آقای پنس با محمود عباس هم دیدار خواهد داشت.

فردای روزی که پرزیدنت ترامپ اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، سران فلسطینی ها با ابراز خشم شدید، اعلام داشتند که دیدار معاون ریاست جمهوری ایالات متحده را تحریم می کنند و از دیدار با او خودداری می ورزند.

قرار است مایک پنس در این سفر امکان پیشبرد صلح با فلسطینی ها را بررسی کند و همچنین پشتیبانی کامل ایالات متحده از اسرائیل را بیان دارد. گفته می شود که او از جمله قصد دارد “به طور رسمی” از کُتِل هَمَعراوی (دیوار ندبه) دیدن کند.

دیدارهای پیشین همه سران و مقامات ارشد آمریکایی از این مقدس ترین مکان دینی یهودیان، که در شرق اورشلیم قرار دارد، همیشه به عنوان یک دیدار شخصی توصیف شده است. از این رو اعطای هویت “رسمی” به دیدار از اهمیت سیاسی نیز برخوردار می باشد.

 

محمود عباس در سخنان دیشب خود تاکید کرد که شرق اورشلیم باید پایتخت کشور آینده فلسطینی باشد. مفهوم این امر آن است که او می خواهد بر اماکن مقدس ادیان سه گانه و از جمله کتل همعراوی مسلط باشد.

برخی فلسطینیان ادعا می کنند دیواری که از دیدگاه یهودیان متعلق به “بیت المقدس” یعنی نیایشگاه باستانی یهودیان در این نقطه محسوب می شود، در واقع دیواری است که اسب بُراق از روی آن حضرت محمد را به آسمان برد و برای یهودیان تقدسی ندارد – و این در حالی که بیت المقدس یهود یک هزار و ششصد سال پیش از ظهور اسلامی بنا شده بود.

 

محمود عباس در سخنرانی خشمگینانه شب گذشته خود، نه تنها رئیس جمهوری ابرقدرت جهانی را “خانه خراب” نامید، بلکه یک رشته ادعاهای مالیخولیایی نیز علیه اسرائیل و پیشینه این کشور بیان داشت و به پیروی از “تئوری توطئه” ادعا کرد که اسرائیل را اروپائیان به وجود آوردند تا عاملی در این منطقه داشته باشند که موجب نفاق و شکاف در میان مسلمانان و اعراب شود.

این ادعا در حالی مطرح می شود که حنبش تجدید حیات ملی یهودیان از اواسط قرن نوزدهم و از هنگامی آغاز شد که امپراطوری های بزرگ در اروپا در حال متلاشی شدن بود و هر ملتی می خواست از استقلال خود برخوردار گردد.

به دنبال پیدایش این جنبش ناسیونالیستی بود که یهودیان اروپا نیز به این اندیشه رسیدند که دو هزار سال نیایش دینی برای بازگشت به سرزمین پدری بی فایده مانده و هنگام آن است که یهودیان نیز عملا سرنوشت خویش را به دست گیرند و برای بازگشت به استقلال و سیادت ملی اقدام کنند.

آن چه که محمود عباس در سخنان شب گذشته خود از آن با نام “توطئه امپریالیستی برای فرافِکنی در میان اعراب” نامید، اعلامیه بالفور در سال ۱۹۱۷ می باشد که در آن گفته شده که دولت بریتانیا حق یهودیان را برای داشتن یک “خانه ملی” در این سرزمین می پذیرد.

لرد بالفور که در آن هنگام وزیر خارجه بریتانیا بود، در سالی این بیانیه را صادر کرد که امپراطوری عثمانی در حال متلاشی شدن بود و ایجاب می کرد که درباره سرنوشت سرزمین های تحت تسلط این امپراطوری و از جمله عراق، سوریه، لبنان و غیره تصمیم گیری شود.

بریتانیا تاکید کرده بود که برپایی “خانه ملی برای یهودیان” نباید به منافع همسایگان عرب آسیب برساند و یا به حساب آن ها باشد.

این بیانیه درست یک صد سال پیش در ماه نوامبر صادر گردید و اکنون فلسطینی ها ادعا کرده اند که می خواهند علیه بریتانیا به دادگاه های بین المللی شکایت کنند – اظهاراتی که موجب تمسخر آشنایان به حقوق بین المللی شده است.

گفتنی است که تائید برپایی خانه ملی یهودیان ۲۲ سال پیش از آغاز جنگ جهانی دوم و فاجعه کشتار شش میلیون نفر یهودی رخ داد و بنابراین نمی تواند با هولوکاست کوچکترین ارتباطی داشته باشد.

در فرهنگ عربی، “تئوری توطئه” یک امر رایج است و این گونه ادعاهای بی اساس در مورد ریشه و پایه استقلال دوباره کشور یهود، امری رایج می باشد.

محمود عباس با پیروی از این فرهنگ، در سخنان خود از جمله گفت: «اسرائیل یک توطئه استعماری است و ارتباطی با یهودیان ندارد». او حتی خیال پردازی خود را به آن جا کشاند که افزوده گفت: «چه بسا که انگلیس از میانه قرن هفدهم، در سودای تسلط بر فلسطین بود».

 

 

گفته می شود که محمود عباس، در دوران دانشجویی نیز دکترای خود را در مورد هولوکاست نوشت و در آن ادعا کرد که فاجعه کشتار یهودیان یک افسانه بوده و واقعیت نداشته است.

محمود عباس در سخنان دیشب خود، به ویژه از این پیام پرزیدنت ترامپ ابراز خشم کرد که در توییتر خود نوشته بود که فلسطینی ها از زیر بار مذاکرات صلح با اسرائیل شانه خالی می کنند.

رئیس حکومت خودگردان فلسطینی، در واکنش، خطاب به پرزیدنت ترامپ گفت: «ای خانه خراب، چه هنگام ما از مذاکرات صلح دوری جسته ایم؟»

محمود عباس در حالی این ادعا را مطرح می کند که در ظرف همه سال هایی که از دور کنونی نخست وزیری بنیامین نتانیاهو می گذرد، با قرار دادن سه پیش شرط حاضر به بازگشت به دور میز مذاکره با اسرائیل نشده است.

موضوع دیگری که عباس با خشم بسیار از آن یاد کرد، تصمیم ایالات متحده برای یک کاهش ۵۰ درصدی در کمک سالیانه آمریکا به آژانس ویژه کمک به پناهندگان عرب است. این کمک تا کنون ۱۲۰ میلیون دلار بوده و به ۶۰ میلیون کاهش می یابد.

ایالات متحده، همانند اسرائیل، می گوید که در مدارس فلسطینی، کودکان را به تنفر و ستیز علیه اسرائیل تربیت می کنند و با این شیوه هرگز نمی توان به صلح رسید. فلسطینی ها تا کنون درخواست ایالات متحده را برای حذف مطالب ضد اسرائیلی و ضد یهودی از کتاب های درسی رد کرده اند.

نخست وزیر اسرائیل از رئیس جمهوری ایالات متحده درخواست کرده از قطع کمک مالی به فلسطینیان خودداری کند – ولی در همان حال، این کمک را در اختیار آژانس اصلی کمک به پناهندگان وابسته به سازمان ملل کند و آژانس ویژه کمک را که مخصوص فلسطینی ها برپا شده برچیند.

محمود عباس در سخنان خود، اظهارات پرزیدنت ترامپ را که اورشلیم را “پایتخت جاودان اسرائیل” نامید به باد تمسخر گرفت و گفت: «اورشلیم قبله گاه اول مسلمانان بوده و همانگونه که کعبه قبله گاه همه مسلمانان جهان است، فلسطینیان نیز اورشلیم را قبله گاه خود می دانند و از آن صرفنظر نخواهند کرد».

یک دیدگاه

  1. همه این دعوا ها مال اینه که حقی را که خدا قرار داده نمیخان قبول کنند پس اصلا اسلام ندارند.جز اینه که تسلیم امر خدا باشی مگه من تحقیق نکردم که ببینم حق با کیه.یک هشتم از نیل تا فرات از نظر دولتی مال یهوده ما لکیت شخصی زمینهای فلسطینان هم محفوظ.ولی تحت قیومیت اسراییل.مثل اینکه من تو ترکیه یا دبی زمین بخرم

Comments are closed.