نتانیاهو: فتنه گری های حکومت ایران و خطرات آن، موضوع مهم گفتگو با نخست وزیر هند

بنیامین نتانیاهو گفت که در مذاکرات روز گذشته (دوشنبه) با نخست وزیر هند در دهلی نو، یکی از موضوع های اساسی، برنامه های موشکی و اتمی ایران و همچنین دخالت نظامی آن رژیم در کشورهای همسایه بوده است.

او گفت: «بخش چشمگیری از گفتگوها من با اقای مودی، در رابطه با ایران بود. من برای ایشان خطرات ناشی از اقدامات حکومت ایران را تشریح کردم و توضیح دادم که این حکومت می خواهد رهبری جهان اسلام را در دست خود قبضه کند و همه مسلمانان سراسر جهان را زیر هِیمَنۀ خود قرار دهد.»

نتانیاهو افروده گفت: «من به میهماندار خود (نخست وزیر هند) و همچنین در دیدار با وزیر خارجه آن کشور دیدگاه های خود را در مورد توافق اتمی برجام تشریح کردم و بر کاستی های این توافق انگشت گذاشتم»/

نخست وزیر اسرائیل یادآوری کرد که درباره همین موضوع با رهبران برخی از کشورهای اروپایی نیز گفتگو کرده  و از آن ها خواسته ام که از دیدگاه های پرزیدنت ترامپ در این زمینه جانبداری کنند. به آن ها توضیح دادم که برخی می اندیشیدند که پرزیدنت ترامپ فقط حرف می زند و هرگز از برجام خارج نخواهد شد. ولی من برایشان توضیح دادم که بهتر است این سخنان را جدی بگیرند.»

نتانیاهو گفت: «پس از سخنانی که پرزیدنت ترامپ روز جمعه بیان داشت، برخی به تدریج درک می کنند، و شاید هم کمی دیر باشد، که واقعیات این گونه است.»

نخست وزیر اسرائیل در پایان این بخش از سخنان خود گفت: «شاید این آخرین فرصت برای کشورهای بزرگ باشد که برای ایجاد تغییرات لازم در برجام اقدام کنند».

نتانیاهو در ادامه سخنان در دیدار با خبرنگاران، به رویدادهای نوار غزه نیز اشاره کرد. ارتش اسرائیل سه روز پیش فاش ساخت که یک دالان زیرزمینی دیگر حماس را که از داخل نوار غزه به خاک اسرائیل حفر شده بود شناسایی کرده است. هواپیماهای اسرائیلی دهانه ورودی این تونل در داخل غزه را بمباران کردند و آن را به کلی ویران ساختند. یک شاخته این دالان زیرزمینی به داخل اسرائیل می رسید و شاخه دیگر آن به خاک مصر منتهی می شد.

نخست وزیر گفت: «دیدید که ما شنزار را بمباران نکردیم، بلکه یک تونل تهاجمی را ویران ساختیم» او افزود: «در آینده نیز هرگاه حماس بخواهد به تعرض های مشابه دست بزند، باز هم تونل ها را شناسایی کرده و ویران خواهیم ساخت».

آگاهان می گویند این تونل کشف شده، از همه دالان های زیرزمینی پیشین فلسطینیان وسیع تر و مجهزتر بوده و آن ها می توانسته اند هم زمان گروه های متعددی از نیروهای تهاجمی خود را از آن جا وارد خاک اسرائیل کنند و یا به مصر بفرستند.

حماس همچنین می توانست از طریق این تونل، سلاح های قاچاق شده توسط حکومت ایران به شبه جزیره سینا را به داخل نوار غزه منتقل سازد.

یک دیدگاه

Comments are closed.