در جریان رویارویی با ارتش اسرائیل در غزه و کرانه باختری، دو فلسطینی کشته شدند

فلسطینیان می گویند که در کرانه باختری، یک فلسطینی در جریان رویارویی با نیروهای ارتش اسرائیل هلاک شده است. این درگیری شب گذشته (دوشنبه) در یک ابادی به نام جیوس در نزدیکی شهر قلقیلیه رخ داد. علت آغاز درگیری آن بود که گروهی از جوانان فلسطینی با ایجاد راه بندان، به پرتاب سنگ به سوی سربازان اسرائیلی دست زدند. سربازان ابتدا کوشیدند با گاز اشک آور و وسائل دیگر اشوبگران را متفرق سازند، ولی در لحظه ای ناچار به تیراندازی دند که در جریان آن یک فلسطینی ۲۴ ساله آسیب دید و کشته شد.

روز پنجشنبه گذشته نیز گروهی از فلسطینی ها در مرز نوار غزه با اسرائیل به آشوب و اغتشاس پرداختند که به کشته شدن یک تن از آنان انجامید. همچنین یک فلسطینی دیگر در رویارویی با سربازان اسرائیلی در کرانه باختری هلاک شد.

همرمان اعلام گردید که اسرائیل در تلاش برای بازپس گرفتن باقیمانده اجساد دو سرباز خود که در غزه جان باختند و حماس اجساد آن ها را در اختیار گرفت، مقررات ورود خویشاوندان اعضای حماس را که قصد درمان پزشکی در اسرائیل دارند، سخت تر کرده است.

اسرائیل در دو سال اخیر به شیوه های مختلف کوشیده است بازمانده اجساد این دو تن را از حماس پس بگیرد. ولی آن سازمان با آشنایی به میزان حساسیت مردم اسرائیل نسبت به این موضوع های انسانی، برای بازگرداندن بازمانده اجساد این جانباختگان خواهان آزادی صدها تروریست فلسطینی از زندان های اسرائیلی است – امری که اسرائیل تا کنون قاطعانه آن را رد کرده است.

تا کنون اسرائیل به آن گروه از اهالی غزه که به شدت بیمار هستند و امکان درمان آن ها در خود آن سرزمین وجود ندارد، بنا بر ملاحظات انسان دوستانه اجازه می داد در بیمارستان های اسرائیل بستری شوند.

ولی والدین یکی از سربازان جانباخته به نام خانواده گولدین، با مراجعه به دیوان عالی عدالت خواستار گردید که دولت اسرائیل اجازه ورود به این بیماران را موکول به آن کند که حماس بازمانده پیکرهای دو سرباز را (که برخلاف هرگونه موازین انسانی پیش خود نگاه داشته) به اسرائیل باز گرداند.

در گذشته گفته شده بود که نمایندگان اسرائیل و حماس تا کنون چند بار با میانجیگری مصر در این باره گفتگو کرده اند. ولی حماس خواهان گرفتن امتیازاتی است که نمی تواند مورد قبول اسرائیل قرار گیرد.

یک دیدگاه

  1. اگر غزه و کرانه باختری به قیاس اسرائیل به پیشرفته ترین سلاح مجهز بشود تعداد تلفات از دو به صفر نزول پیدا خواهد کرد و مساوات تجدید حیات را کسب خواهد کرد

Comments are closed.