نتانیاهو: اسرائیل و هند در مبارزه با ترور اسلامی، همکاری خواهند کرد

نخست وزیر اسرائیل در چهارمین روز دیدار رسمی خود از هند، به خبرنگاران گفت که امکانات همکاری بین دو کشور در زمینه های مختلف، بسیار گسترده و حتی بی نهایت است. کارشناسان پیشتر گفته بودند که هند با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت، و با توجه به آن که رهبرانش همچنان برای بالا بردن سطح زندگی مردمان سخت می کوشند، امکانات اسرائیل در صادرات کالا و خدمات به هند بسیار زیاد است.

کارشناسان امور، یکی دیگر از رشته های مهم همکاری بین دو کشور را مبارزه مشترک علیه تروریسم اسلامی می دانند. هند از نخستین مرحله بازگشت به استقلال خود، با پاکستان در حال نزاع بوده است. پاکستان یکی از اصلی ترین گرمخانه های پرورش تروریسم اسلامی محسوب می شود و تعصب گرایان اسلامی در سال های اخیر بارها به

انجام ترورهای دهشتناک در هند دست زده اند که یکی از فجیع ترین آنها، در شهر بمبئی بود که در جریان آن یک زن و شوهر اسرائیلی نیز کشته شدند، ولی فرزند خردسال آن ها نجات یافت.

همراهان نخست وزیر در سفر به هند می گویند که این دیدار موجب تحکیم روابط در ابعاد گسترده گردیده و فرصت های بسیار به وجود آورده است. در دومین روز این دیدار یک رشته قراردادهای مهم بازرگانی، تکنولوژی و کشاورزی بین دو کشور امضا شد.

با این همه، تصور نمی رود که اسرائیل و هند در امور سیاسی منطقه ای به تفاهم بیشتر دست یافته باشند، که علت آن تفاوت منافع ملی دو کشور است.

در حالی که اسرائیل حکومت اسلامی ایران را بزرگترین دشمن خود می داند، هند با ایران روابط دوستانه ای دارد و اجرای پروژه بندر چابهار را نیز به عهده گرفته است که می تواند دروازه تجارت هند با کشورهای آسیای مرکزی باشد.

مساله رابطه با پاکستان نیز یکی دیگر از موضوع هایی است که هند و ایران را به یکدیگر نزدیک می سازد. با آن که پاکستان یک کشور اسلامی است، بارها روابط ایران با آن کشور دستخوش بحران شده است.

یکی از علل این بحران، فعالیت گسترده رژیم ایران برای تقویت شیعیان در پاکستان و استفاده از خاک آن کشور برای انجام عملیات تروریستی است. ولی این اقدام موجب جنگ مذهبی بین شیعه و سنی در پاکستان شده است و هر سال چندین بار درگیری های خونینی بین طرفین رخ می دهد.

در ادامه سفر نخست وزیر اسرائیل و همسرش به هند، امروز  آنان به دیدار تاج محل رفتند. در مسیر راه تابلوهایی آویخته شده بود که به نتانیاهو خوش آمد می گفت. همچنین در برخی خیابان ها هزاران نفر از مردم هند در پیاده روها گرد آمده بودند تا کاروان اتومبیل های حامل نتانیاهو و همراهانش را تماشا کنند.

میهمانان اسرائیلی، امروز همچنین به دیدار شهر آگرا در مرکز هند رفتند که روزگاری در تسلط ایران بود و آثار زیادی از آن دوران باقی مانده است.

هنگام دیدار از تاج محل، میهمانان اسرائیلی مورد استقبال گرم قرار گرفتند و یک گروه رقص محلی، برنامه زیبایی را در برابر آنان اجرا کرد. در طول این دیدار، تاج محل به روی گردشگران بسته شده بود.

نخست وزیر شب گذشته در همایش بین المللی اقتصاد و امور منطقه ای به عنوان سخنران اصلی شرکت کرد و از امکانات گسترده همکاری و بازرگانی بین کشورها سخن گفت و تاکید کرد که کشورهای جهان باید با عواملی که موجب ناامنی و به هم خوردن ثبات می شوند مبارزه کنند.

در این همایش که دومین سال است برگزار می شود، شماری از رهبران و وزیران پیشین کشورهای مختلف و همچنین مقامات بلندپایه هندی حضور داشتند.

 

 

یک دیدگاه

  1. سالها پیش وقتی از دانشگاهی در هند پذیرش گرفتم، فکر کردم که باید زودتر بار و بندیلم را ببندم و برای تحصیل به هند بروم. ولی قسمت نشد و سفارت هند فقط برای تحصیل در دانشگاههایی ویزا صادر می کرد که طرف قرارداد وزارت علوم ایران و هند بودند. فیلم شعله از پر فروش ترین و پر طرفدارترین فیلمها در ایران بود. روزی برای تماشا به سینمای شهرفرنگ رفتیم و حدود یک کیلومتر در صف ایستادیم و دست آخر بدون دیدن فیلم به خانه بازگشتیم. ولی بعد ها آن را از طریق ویدئو دیدم. هند با مهاتمای گاندی فقید شناخته می شود. رهبری که همیشه به دنبال صلح و آرامش و خیریت مردم خویش بود تا حدی که کتان به خود پیچید و همچون فقیران بر روی حصیر می نشست و شیر بز قوت بخش جان او بود. او نهایتاً قربانی ترور و تعصب کور شد. شاید و به احتمال زیاد نلسون ماندلا، رهبر آفریقای جنوبی هم از او پیروی کرد و در عوض انتقام کشی از طرفداران آپارتاید، صلح را ترویج نمود و در زمره رهبران خوب در تاریخ جهان شد. خمینی هم میتوانست راه گاندی را در پیش گیرد و افتخار جهان شود ولیکن راه انتقام و خشونت را پیش گرفت و نه تنها مردم خود را از زیر تیغ گذراند بلکه مدعی صدور انقلاب به جهان شد و نزدیکترین کسانی را که پله ترقی او شدند زیر پا گذاشت: قطب زاده،شریعتمداری، منتظری و هزاران نفر دیگر که با خوی شیطانی آخوندیسم نیست و نابود گردیدند. ولی در آن زمان هند پله های پیشرفت و ترقی را طی نمود، به تکنولوژی هسته ای دست یافت بدون اینکه کشوری را تهدید کند، صنایع شیمیایی و پتروشیمی خود را ارتقا بخشید، از نظر پزشکی به جایگاه خوبی دست یافت، صنایع غیر نظامی خود را توسعه داد و اتومبیل ملی تولید کرد که به تمام جهان صادر می شود، موشک و ماهواره به فضا فرستاد و دوستی خود را با جهان حفظ کرد. هند و اسرائیل می توانند الگوئی خوب برای کشورهای توسعه نیافته قرار گیرند. الان دوران جهان وطنی است. یعنی میهن من جهان است و باید برای بهبود این جهان دست به دست هم بدهیم به مهر، میهن خویش را کنیم آباد.

Comments are closed.