نتانیاهو از تصمیم پرزیدنت ترامپ برای کاهش بودجه کمک به فلسطینی ها جانبداری کرد

 

نخست وزیر اسرائیل ارزیابی کرد که انتقال سفارتخانه ایالات متحده از تل آویو به اورشلیم، در ظرف یک سال پیش رو عملی خواهد گردید. پرزیدنت ترامپ تصمیم به انتقال سفارتخانه را ماه گذشته اعلام کرد و گفت دستور داده است که این برنامه عملیاتی شود. وزیر خارجه آمریکا نیز تائید کرد که فعالیت های مقدماتی برای انجام این دستور آغاز شده است.

فلسطینی ها از این تصمیم ابراز خشم کرده اند و همه کشورهای عرب نیز با آن مخالفت ورزیده اند. ولی عملیات اعتراضی فلسطینیان پس از چند روز فروکش کرد.

با آن که در مجمع عمومی سازمان ملل نیز تصمیم ایالات متحده نکوهش گردید، ولی واکنش دولت عربستان نسبت به این اقدام آمریکایی بسیار ملایم بود.

نتانیاهو که در ادامه دیدار از هند، با خبرنگاران اسرائیلی سخن می گفت، از تصمیم ایالات متحده نیز برای تقلیل کمک نقدی خود به نهاد امدادرسانی به پناهندگان فلسطینی نیز حسن استقبال کرد و آن را اقدامی به جا نامید.

دولت آمریکا روز گذشته (سه شنبه) رسما اعلام کرد که از بودجه ۱۲۰ میلیون دلاری که هر سال به این نهاد می پرداخت نیمی از آن را کم می کند.

ایالات متحده بر این باور است که مبالغ اهدایی به مصرف واقعی نمی رسد و باید در تشکیلات کمک رسانی ذر وضع کنونی آن بازنگری کرد.

مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان برده شود گفتند که بخشی از این بودجه صرف تبلیغات زهرآگین علیه اسرائیل می شود. در کتب درسی مدارس فلسطینی که بودجه آن را این سازمان تامین می کند، نامی از موجودیت کشور اسرائیل وجود ندارد و به دانش آموزان فلسطینی راه تنفر و مبارزه با اسرائیل آموخته می شود.

نخست وزیر اسرائیلی گفته است که انتظار دارد قطع بودجه آمریکایی و یا کاهش آن، به صورت تدریجی انجام گیرد و ادامه کمک رسانی به نهاد اصلی سازمان ملل برای امدادرسانی به پناهندگان در سراسر جهان انتقال یابد.

اکثر مدیران و دست اندرکاران آژانس ویژه فلسطینی ها، خودشان فلسطینی هستند و گفته می شود که بخشی از این پول به مصرف تروریست پروری می رسد.

نخست وزیر اسرائیل با ابراز خرسندی از تصمیم پرزیدنت ترامپ، به خبرنگاران گفت: برای نخستین بار کشوری قاطعانه به رویارویی با رفتارهای سازمان ملل می پردازد.

آگاهان می گویند که سازمان ملل عملا در تسلط کشورهایی قرار دارد که به برقراری صلح در جهان کمکی نمی کنندو

سازمان ملل در همه دهه های اخیر همیشه از سیاست های ضد اسرائیلی پیروی کرده است.