کشورهای اروپایی قول دادند که برجام را به دقت مورد بازنگری قرار دهند

مقامات کشورهای اروپایی می گویند که اظهارات پرزیدنت ترامپ را در مورد مهلت ۱۲۰ روزه برای بازنگری در توافق اتمی موسوم به برجام به دقت دنبال می کنند. نخست وزیر اسرائیل هفته پیش با سران شماری از کشورهای اروپایی تلفنی گفتگو کرده و توصیه نموده بود که سخنان رئیس جمهوری ایالات متحده را جدی بگیرند.

پرزیدنت ترامپ هشدار داده است که اگر طی سه ماه آینده، کشورهای اروپایی نتوانند با حکومت ایران برای بازنگری در برجام به توافق برسند، ایالات متحده تحریم های پیشین را دوباره برقرار خواهد ساخت که مفهوم آن خارج شدن عملی از برجام می باشد.

نخست وزیر اسرائیل در گفتگوی امروز با خبرنگاران، این قاطعیت رئیس جمهوری ایالات متحده را ستود و آن را یک سیاست راهبردی بسیار مهم دانست. نتانیاهو گفت: «دو گزینه، بیشتر در برابر برجام قرار ندارد: یا اصلاح شود و یا باطل گردد».

اتحادیه اروپا روز گذشته (سه شنبه) رسما اعلام کرد که خواست پرزیدنت ترامپ را مورد “بررسی دقیق” قرار داده است.

یوهانس هان از مقامات ارشد اتحادیه اروپا گفت که به اعضای پارلمان اروپایی گفته است که به بررسی هشدار پرزیدنت ترامپ بپردازند. او گفت: در حال حاضر دولت های اروپایی نیز و از جمله بریتانیا، آلمان، فرانسه و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دقت مشغول بررسی این امر هستند.

مقامات اروپایی می گویند که در دیدار هفته پیش با محمد جواد ظریف وزیر خارجه حکومت ایران در بروکسل، او را “بر سر برخی موضوعات” به چالش کشیده اند.

هانس هان به خبرنگاران گفت که در دیدار با ظریف، درباره تظاهرات اعتراضی در ایران، دخالت رژیم ایران در جنگ سوریه، ادامه برنامه های موشکی رژیم  نیز گفتگو شده است.

وزیر خارجه آلمان و سرپرست سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته پیش گفته بودند که محمد جواد ظریف را برای گفتگو درباره سرکوب اعتراض های مردمی در ایران به گفتگو خوانده اند.

ظریف این خبر را نادرست خواند و تاکید کرد که او جز درباره امور اتمی، با وزیران خارجه کشورهای اروپایی درباره هیچ موضوع دیگری گفتگو نخواهد کرد.

در مورد برجام نیز، در حالی که اروپا می گوید که سیاست جدید پرزیدنت ترامپ را با دقت بررسی خواهد کرد، حکومت ایران هشدار داده که حاضر به بازگشایی برجام نیست و هیچ تغییری در آن نخواهد داد.

ولی هانس هان به خبرنگاران گفت: «بگذارید با صراحت سخن بگوئیم و اعلام کنیم که همه موضوع های مطرح شده باید حل و فصل شود». او در عین حال گفت: «حل این مسائل باید بیرون از چارچوب برجام باشد».

گفتنی است که ایالات متحده برنامه های موشکی حکومت ایران و همچنین دخالت های نظامی گسترده آن در کشورهای منطقه را بخشی از برجام تلقی می کند و آن را “روح برجام” نامیده است و می گوید این امور با هم ارتباط مستقیم دارند و نمی توان آن ها را از هم جدا کرد.