کشورهای اتحادیه اروپا، به دنبال فشار آمریکا، امکان تحریم رژیم ایران را بررسی می کنند

 

شماری از دیپلمات های اروپایی در بروکسل فاش ساختند که به ابتکار دولت آلمان، اتحادیه اورپا ممکن است یک رشته تحریم های جدید را علیه حکومت اسلامی ایران برقرار کند تا ایالات متحده را متقاعد سازد که در توافق اتمی موسوم به “برجام” بماند و موجب باطل گردیدن آن نشود.

رکس تیلرسون وزیر خارجه ایالات متحده که به دیدار از اروپا پرداخت، به همتایان خود در اتحادیه اروپا هشدار داد که قصد پرزیدنت ترامپ در مورد برجام جدی است و اگر اروپائیان تلاش کافی به عمل نیاورند، دولت واشنگتن از برجام خارج خواهد شد.

با آن که اروپائیان با این سیاست ایالات متحده به طور قاطع مخالف هستند، ولی می دانند که خروج ایالات متحده از برجام، عملا موجب باطل شدن این توافق می گردد و داد و ستد اروپا با حکومت ایران را بسیار دشوارتر و حتی احتمالا غیرممکن خواهد ساخت.

ایالات متحده چهار معیار برای ایجاد تغییراتی در برجام مطرح ساخته و از جمله خواهان افزایش نظارت های جدی بر فعالیت های اتمی ایران و همچنین توقف برنامه های موشکی رژیم می باشد.

ولی حکومت ایران اعلام داشته که حاضر نیست مفاد برجام دوباره گشوده شود و یا تغییراتی در آن داده شود. حکومت ایران همچنین ادعا می کند که برنامه های موشکی بخشی از برجام نیست و رژیم ایران در این زمینه تعهدی به دوش نگرفته است.

 

 

 

دولت های اروپایی نیز با این استدلال حکومت ایران موافق هستند، ولی سخت بیم دارند که اگر ایالات متحده برجام را ترک گوید، اروپا نیز متحمل زیان های اقتصادی کلانی خواهد شد.

این خبر که اروپائیان ممکن است برخی تحریم ها را از نو علیه حکومت ایران برقرار سازند، روز گذشته (شنبه) در هفته نامه اشپیگل انتشار یافت، ولی مقامات آلمانی و اروپایی حاضر نشدند درباره آن اظهار نظر کنند.

کشورهای اورپایی، با فشار ایالات متحده، دخالت نظامی رژیم ایران در امور کشورهای همسایه و همچنین سرکوب مردم را نیز نکوهش کرده اند – ولی تقبیح از جانب آنان بسیار ملایم و سطحی بوده است.

دولت پرزیدنت ترامپ ۱۲۰ روز به اروپائیان مهلت داده که در تماس با رژیم ایران، معیارهای مورد نظر امریکا را عملی سازند، امری که احتمال انجام یا موفقیت آن بسیار ضعیف است.

 

 

 

همزمان اعلام شد که نمایندگان جمهوریخواه در کنگره ایالات متحده، هم اکنون مشغول بررسی طرحی برای انجام تغییرات و اصلاحات لازم در قرارداد اتمی موسوم به “برجام” می باشند. پرزیدنت ترامپ چهار معیار برای اصلاح برجام را اعلام کرده و ۱۲۰ روز برای آن وقت قائل شده است. رئیس جمهوری همچنین گفته است که اقدامات آینده او در رابطه با برجام، با هماهنگی تنگاتنگ با کنگره عملی خواهد شد.

پرزیدنت ترامپ گفته است که اگر چهار معیار تعیین شده از جانب او عملی نگردد، خروج ایالات متحده از برجام به طور خودکار عملی خواهد شد.

دولت های چین و روسیه با این خواسته ها شدیدا مخالفت ورزیده و چند بار به ایالات متحده هشدار داده اند. دولت های اروپایی نیز التهابی در این زمینه نشان نمی دهند و ایران هم اعلام کرده که هیچگونه تغییری را نمی پذیرد.

 

 

 

 

نشریه “واشینگتن فری بِیکِن” که معمولا منابع خبری خوبی دارد نوشت که ابتکار عمل هم اکنون در دست دو عضو مجلس نمایندگان از حزب جمهوریخواه است که مشغول تهیه طرح لازم می باشند.

در اطلاعات کمی که از این اقدام آمده گفته شده که نمایندگان نامبرده، از جمله خواستار آن هستند که ساخت و آزمایش موشک های جنگی بالیستیک، برای همیشه در ایران ممنوع گردد و رژیم ایران بازرسی های سرزده از اماکن اتمی خود را امکان پذیر سازد.

حکومت ایران این شرائط و خواسته ها را بارها رد کرده است.

نمایندگان جمهوریخواه در کنگره آمریکا، همچنین خواستار آن هستند که تدابیری انجام شود که حکومت ایران هرگز نتواند امکان ساخت بمب هسته ای را داشته باشد.

در طرح آن ها آمده است که اگر حکومت ایران یکی از این خواسته ها را نقض کند، همه تحریم های بین المللی به طور اتوماتیک از نو برقرار خواهد شد.

نمایندگان جمهوریخواه، در طرح خود، به نقض حقوق انسانی و سرکوب شهروندان در حکومت اسلامی نیز پرداخته و نوشتند که اگر این وضع ادامه یابد، ایالات متحده باید تحریم های بیشتری علیه رژیم ایران برقرار کند.

یک دیدگاه

  1. تحریمها بی ارزش و هیچ مشکلی برای ایران نخواند داشت حکومت ایران به کانون بحران و ناامنی و ویرانی جهان تبدیل شده و تمام سران احمق و الاغ کشورهای قدرتمند جهان سرتعظیم در برابر حکومت داعشی و بسیار شیاد ایران فرود اورده اند.

Comments are closed.