در اسرائیل کشاکش بین سکولارها و مذهبیون پیرامون فعالیت در روز شنبه شدت گرفت

 

 

در سرائیل، کشاکش در مورد تقدس روز شنبه و بسته ماندن برخی مراکز خرید و تفریح در این روز، موجب بروز تظاهرات خشمگینانه ای در بندر اشدود در غرب کشور گردید. احزاب متعصب مذهبی که در دولت نتانیاهو عضویت دارند، با استفاده از قدرت سیاسی خویش طرحی را بر دولت قبولاندند که به موجب آن همه فروشگاه ها و مراکز تفریح در روز شنبه بسته خواهد ماند. اهالی سکولار اسرائیل که بیش از شصت درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند با این طرح مخالفند و روز گذشته بیش از دو هزار نفر از اهالی اشدود، علیه قانونی که اخیرا از تصویب پارلمان گذشته تظاهرات کردند.

حدود نیمی از اهالی شهر اشدود، افراد سکولاری هستند که از کشورهای اتحاد شوروی پیشین به اسرائیل آمده اند و شنبه را روز تعطیلی خود در هفته می دانند و خواستار بازماندن کافه رستوران ها، مراکز تفریح و شماری از فروشگاه ها هستند.

ساکنان سکولار همه شهرهای دیگر اسرائیل نیز خواسته های مشابه دارند. ولی شهرداری بندر اشدود روز گذشته بازرسان خود را به این مراکز فرستاده بود تا برای صاحبان این مکان جریمه نقدی کلان صادر کنند.

احزاب مذهبی می دانند که اگر از دولت نتانیاهو خارج شوند، کابینه او متزلزل خواهد گردید و برگزاری انتخابات زود ذسمی احتناب ناپذیر خواهد شد.

اویگدور لیبرمن وزیر دفاع و رهبر حزب راست گرای “ییسرائل بِیتِنو” از جمله رای دهندگان به قانون تحمیل مقررات روز شنبه بر اهالی کشور بود – و این در حالی که خود او و همه اعضای حزبش (که اکثرا مهاجران کشورهای شوروی پیشین هستند) دارای گرایش های سکولار می باشند.

لیبرمن هنگام تظاهرات در بندر اشدود در آن شهر حضور داشت و در یکی از مراکز خرید به نوشیدن قهوه نشست. برخی احزاب مذهبی خشم خود را نسبت به این اقدام وزیر دفاع، که در واقع اعتراض به قانونی است که دولت تائید و تصویب کرده، بیان داشتند.

 

2 دیدگاه‌

  1. والا خدا که تو قرآنم میگه اگه واقعا به خاطر تورات قیام کنند من کمکشون میکنم.ولی یه پیغمبری هست که هی عربا مگن یهودیا مشرک شدن فک کنم عزیر باشه یا یه همچین چیزی از اون نخاهین به نصح تورات و از خود خدا بخاهین تا کمکتون کنه.حالا از یهودیام اگه کسی خاست مسلمون بشه به جرم ارتداد سرشو نزنین.البته به نظر من اگه یه ایدیولوژی از خودش نتونست دفاع کنه باید نابود شه این بحث ارتداد که اینا تو اسلام مطرح میکنن بیشتر تو جنگها مطرح بوده وگرنه تو ۸ سال صلح هدیبیه هر کی میخاس بت پرست میشد هر کی میخاست مسلمون.کلا من نظرم اینه که خود کتب تورات و قرآن میتونن از خودشون دفاع کنن.به هر حال ما از خودمون چیزی نمیتونیم به وجود بیاریم با همینا که هست داریم بازی میکنیم و اسمشو گذشتیم تکنولوژی.و به تکنولوژی نمیشه مغرور شد.خوبه تعطیلی روز شنبه دارین تازه دوباره خودتونو پیدا میکنین.

  2. یکی از دوستانم که مسلمان بود روزی بمن گفت من دیگر از این به بعد در روزهای شنبه هیچ کاری نمی کنم. پرسیدیم چرا؟ گفت حتما چیزی در این شنبه یهودیان وجود دارد. گفت تا بحال هر کاری که در روزهای شنبه انجام داده ام موفق نبوده و برکت نداشته است و من هم بهمین خاطر دیگر در روزهای شنبه به کار و تجارت نمی پردازم.

Comments are closed.