میوه های جدید اسرائیل: توت فرنگی شکلاتی و گریپ فروت شیرین و خوشمزه

 

هم‌زمان با عید ایلانوت یا جشن درختکاری در اسرائیل، ده‌ها هزار نهال جدید در پارک های عمومی و جنگل‌ها و بیشه‌های سراسر کشور کاشته شد. نوروز درختان، طبق سنت یهودی، در اواسط زمستان آغاز می شود و در این تاریخ است که می توان درختان تازه کاشت و درخت های موجود را هَرَس کرد.

در حالی که در اکثر کشورهای جهان هر سال از شمار درختان کاسته می شود و در برخی ممالک جنگل های وسیع نابود می شود، اسرائیل جزو معدود کشورهایی است که هر سال بر تعداد درختان افزوده می شود – و این در حالی که اسرائیل یک سرزمین کم باران است و درختان به خودی خود نمی‌رویند.

برای افزایش تعداد درختان، نهادی در اسرائیل به نام “کرن کیمت لیسرائل” فعالیت می کند که با گردآوری هدایای مالی از یهودیان سراسر جهان، هر سال ده ها هزار نهال می کارد. با این شیوه بسیاری از زمین‌های بایر و خشک اسرائیل در ده های اخیر به بیشه های سبز مبدل شده است.

به همین مناسبت نیز گزارش هایی در رابطه با نوآوری های اسرائیلی در زمینه کشاورزی و پرورش انواع تازه میوه جات انتشار یافت. اسرائیل در بین کشورهای جهان، از نظر تکنولوژی پیشرفته کشاورزی و نوآوری در زمینه پرورش میوه، یک “ابرقدرت” محسوب می شود.

دانشمندان امور کشاورزی، در موسسات پژوهشی کشور به فعالیت گسترده می پردازند و یافته های خود را در رشته تولید و پرورش در داخل اسرائیل به کار می گیرند و همزمان دانش خود را در اختیار کشورهای دیگر جهان نیز قرار می دهند.

یکی از رشته های فعالیت دانشمندان امور کشاورزی، پرورش دادن انواع میوه های جدید و یا بهینه سازی میوه های سنتی است.

در انستیتوی پژوهش های کشاورزی، که زیر نظر وزارت کشاورزی اسرائیل اداره می شود، به پرورش انواع مرکبات و توت فرنگی توجه ویژه ای نشان داده شده است.

در این انستیتو نوع جدیدی “گریپ فروت”  یا در اصطلاح عامیانه آن در ایران میوۀ “توسرخ”، که نوعی پرتغال درشت، ولی با مزه ترش است، به عمل آورده اند که نه ترش است و نه هسته دارد.

گریپ فوروت دارای مقادیر زیادی ویتامین ث می باشد که برای سلامت انسان بسیار ضروری است، ولی ترش بودن آن برخی افراد را از خوردن این میوه مهم باز می دارد – گرچه افراد زیادی هستند که هنگام صرف صبحانه نیمی از این میوه مفید را نوش جان می کنند.

میوه دیگری که در موسسه کشاورزی اسرائیل پرورش یافته، آمیخته ای از نارنگی و مرکبات دیگری به نام “پومِلا” می باشد. پوملا که واژه فارسی آن را نیافتیم، چون شاید در ایران وجود ندارد، نوعی مرکبات بسیار درشت است که سه برابر پرتقال حجم دارد و دارای پوست کلفت، ولی مزه بسیار لذت بخشی است. میوه جدید، به رنگ نارنجی پرورش می یابد و این در حالی که پوملا نوعی سبز خاکستری است. نوع تازه ای از لیمو نیز پرورش یافته که هسته ندارد و می توان با فشار دادن آن، عصاره اش را مستقیما به داخل سالاد ریخت.

از دستاوردهای خوشمزه پژوهشگران امور کشاورزی در اسرائیل، نوعی توت فرنگی است که مزه شوکولات دارد و از عطر شربت انگور برخوردار است و می تواند به ویژه برای کودکان خیلی اشتها آور باشد.

نوع دیگری از توت فرنگی پرورش یافته در این نهاد پژوهشی، رنگ سرخ تند دارد و می گویند که مدتی طولانی تر سالم می ماند و لهیده نمی شود. البته مزه آن هم بسیار اشتها آور است.