منابع خبری سوریه: شماری از افراد سپاه پاسداران در عملیات اسرائیل در سوریه کشته شده اند

رهبر یک حزب راست گرا در اسرائیل می گوید که سر مار در ایران است و تنها دم او در سوریه دیده می شود. این سخنان را نفتالی بنت وزیر آموزش و پرورش در واکنش به تجاوز پهپاد ساخت ایران به خاک اسرائیل بیان داشت.

بنت که رهبر حزب “هبیت هیهودی” (خانه یهود) است، در مصاحبه رادیویی گفت: «رژیم ایران همانند اختاپوسی است که حتی ازگر یک دست آن را در سوریه قطع کنیم، باز هم دستان دیگرش به تجاورکاری ادامه خواهند داد.

رهبر خانه یهود که خود یکی از شاخه های مهم دولت ائتلافی کنونی اسرائیل است، به طور ضمنی از عملکرد دولت نتانیاهو انتقاد کرد و گفت: از اول نمی بایست اسرائیل به حکومت ایران امکان می داد در سوریه استقرار یابد.

در جلسه امروز (یک شنبه) هیات دولت، دکتر یوال اشتاینیتس وزیر انرژی و مسوول پرونده ایران در کابینه اسرائیل، به همین نکته اشاره کرد و گفت اسرائیل نخواهد گذاشت حضور رژیم ایران در سوریه افزایش یابد و قاطعانه با آن مبارزه خواهد کرد.

اشتاینیتس گفت: اکنون مدتی است که سپاه پاسداران به احداث پایگاه هایی برای اقامت دائم در سوریه پرداخته و قصد برپایی کارخانه تولید موشک در آن کشور را دارد و اسرائیل هرگز اجازه چنین کاری را نخواهد داد.

اشتاینیتس گفت که اسرائیل این هدف استراتژیک خود را به همه کشورهای بزرگ دنیا، از ایالات متحده تا روسیه اطلاع داده است.

وزارت خارجه آمریکا روز گذشته (شنبه) بیانیه قاطعی در نکوهش اقدام تحریک آمیز حکومت ایران انتشار داد. روسیه در بیانیه خود ضمن ابراز پشتیبانی از رژیم بشار اسد، و بی آن که اقدام اسرائیل را قاطعانه محکوم کند، از همه کشورهای منطقه خواست که از تعرض به حاکمیت کشورهای دیگر خودداری ورزند.

منابع اوپوزیسیون سوریه می گویند که در جریان حملات گسترده هوایی اسرائیل در خاک سوریه، دست کم ۹ تن کشته شده اند که احتمال زیاد می رود شماری از آن ها وابسته به سپاه پاسداران ایران بوده است.

اسرائیل اطلاع داده که اطاقک سیار فرماندهی پهپادها در ناحیه تدمور سوریه، هنگامی که در حال فرار بوده هدف قرار گرفته و نابود شده است. احتمال زیاد می رود که شماری از افراد سپاه پاسداران این اطاقک را اداره می کرده اند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل، دانی دانون، شکایت نامه شدیداللحنی را به شورای امنیت سازمان ملل علیه حکومت اسلامی ایران ارائه کرد و در آن رژیم ایران را به فتنه گری و تلاش برای شعله ور ساختن آتش جنگ و ستیز هرچه بیشتر در منطقه متهم ساخت.

ئر این نامه از جمله آمده است: «این نخستین بار نیست که اسرائیل درباره عملیات خطرناک حکومت اسلامی ایران در منطقه، به شورای امنیت هشدار می دهد و تاکید می کند که این عملیات ثبات منطقه را بر هم می زند». همچنین آمده است: «تعرض روز گذشته یک بار دیگر ثابت می کند که همه هشدارها و اخطارهای پیشین اسرائیل درست بوده است» و افزوده شده است: «اسرائیل از حق حاکمیت خود قاطعانه دفاع خواهد کرد و در برابر هیچ تعرضی ساکت نخواهد نشست».

اسرائیل در این یادداشت، از شورای امنیت خواستار شده که تعرض حکومت ایران را با اینت کار توانست مردم ایران را به کار گیرد

این گزارش های فشرده را نیز می توانید بخوانید:

نخست وزیر اسرائیل در یک تماس تلفنی دیگر با رئیس جمهوری روسیه، دوباره به وی گفت که اسرائیل اجازه نخواهد داد که نیروهای مسلح حکومت اسلامی ایران در سوریه استقرار یابند و برای دفاع از خود به هر اقدام ضروری دست خواهد زد. پرزیدنت ولادیمیر پوتین متقابلا از اسرائیل خواستار شد از اقداماتی خودداری ورزد که ممکن است باعث افزایش بحران در منطقه شود.

یک وزیر اسرائیلی گفت که سر مار در ایران است و اسرائیل باید سیاست قاطعانه تری در برابر عملیات تحریک آمیز رژیم ایران در پیش گیرد.

یک تحلیلگر اسرائیلی ارزیابی کرد که رژیم ایران می کوشد دولت روسیه را به درگیری و رویارویی با اسرائیل بکشاند و پرواز پهپاد ایرانی به سوی خاک اسرائیل در چارچوب این نیت بوده است.

کارشناسان اسرائیلی می گویند که حوادث سپیده دم روز گذشته فرصت بسیار مناسبی برای ارتش اسرائیل بود که بتواند سیستم ضد هوایی سوریه را متحمل خسارات سنگین کند.

هدف اسرائیل در دراز مدت همیشه آن بوده که برتری هوایی خود را در منطقه حفظ کند.

کارشناسان اسرائیلی می گویند که حوادث دیروز یک بار دیگر برتری اطلاعاتی اسرائیل را به اثبات رساند. زیرا اطاقک فرماندهی پهپادها، متعلق به سپاه پاسداران در سوریه، از جانب اسرائیل زیر نظر بود و از لحظه ای که پهپاد پرتاب شد، هلیکوپتر اسرائیلی آن را رصد می کند و یک دقیقه و نیم پس از آن که وارد خاک اسرائیل شد، هلیکوپتر آن را سرنگون کرد.

اسرائیل هنوز قطعات متلاشی شده پهپاد ایرانی را به خبرنگاران نشان نداده است. ولی ارزیابی می شود که آن تقلیدی از پهپاد آمریکایی RQ- 170 است که چند سال پیش توسط حکومت ایران شکار شد و گفته شده بود که رادارگریز است.

گزارش های مشروح تری درباره رویدادهای شبانه روز اخیر، در ساعات آینده در وبسایت ما قرار خواهد گرفت.

 

2 دیدگاه‌

  1. درود ، اسراییل حق دارد از منافع خو د ومردمش دفاع کند و هر عاقلی همین کار را میکند والبته پیشگیری بهتر از درمان است و باید اسراییل همیشه هوشیار باشد پیروز باشید

Comments are closed.