پرزیدنت ترامپ: فلسطینیان صلح نمی خواهند و اسرائیل اشتیاق نشان نمیدهد

رئیس جمهوری ایالات متحده در سخنانی تاکید کرد که رهبران فلسطینی به رسیدن به صلح با اسرائیل علاقه ای نشان نمی دهند و در همان هنگام این اطمینان وجود ندارد که در اسرائیل نیز قاطعانه خواهان رسیدن به آشتی با فلسطینی ها باشند.

پرزیدنت ترامپ این ارزیابی را در گفتگوی اختصاصی با روزنامه اسرائیلی “ییسرائل هیوم” بیان کرد و از جمله اظهار داشت: «در حال حاضر می توانم بگویم که فلسطینی ها به دنبال صلح نیستند. آن ها صلح نمی خواهند».

در همین حال، پرزیدنت ترامپ اشتیاق رهبران اسرائیل به پیشبرد صلح با فلسطینیان را نیز در برابر علامت سئوال قرار داد و گفت” «زیاد مطمئن نیستم که اسرائیل نیز چندان اشتیاق به رسیدن به صلح با فلسطینی ها را داشته باشد». و افزود: «در هر حال به تلاش ادامه دهیم تا ببینیم که چه پیش خواهد آمد».

روزنامه “ییسرائیل هیوم” (اسرائیل امروز) که این مصاحبه را انجام داد، متعلق به یک میلیاردر یهودی آمریکای به نام شِلدُن اِدِلسُن است که از طرفداران بسیار جدی پرزیدنت ترامپ محسوب می شود.

رئیس جمهوری ایالات متحده در بخش دیگری از سخنان خود، مناسبات با اسرائیل را در سطحی عالی توصیف کرد و افزود: «هنگامی که صلح با فلسطینی ها برقرار شود، این مناسبات باز هم بهتر خواهد شد»

پرزیدنت ترامپ در بخش دیگری از پاسخ های خود، به موضوع آبادی های اسرائیلی در کرانه باختری پرداخت و از جمله گفت: «موضوع شهرک سازی مورد بسیار بغرنج است و روند صلح را همواره دچار پیچیدگی کرده است و از این رو ما فکر می کنیم که اسرائیل باید در این مورد بسیار مراقب باشد».

در حالی که همه روسای جهوری پیشین ایالات متحده با احداث آبادی های اسرائیلی در کرانه باختری مخالفت ورزیده اند، و تقریبا همه کشورهای اروپایی و ممالک دیگر نیز آن را مخالف معاهدات بین المللی می دانند.

پرزیدنت ترامپ تا کنون هیچ سخنی در مخالفت با این آبادی ها بیان نداشته و این نخستین بار است که آن را امری “پیچیده” توصیف می کند.

سفیر ایالات متحده در اسرائیل، دیوید فریدمن جزو طرفداران آبادی های اسرائیلی نشین است. همچنین فرستاده صلح پرزیدنت ترامپ، حقوقدان جیسون گرین بلات نیز به طور ضمنی از این آبادی ها طرفداری می کند.

پرزیدنت ترامپ در ادامه این مصاحبه، همچنان نسبت به امکان پیشبرد صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها ابراز خوش بینی کرد و گفت: قصد جدی دارد که اسرائیل و فلسطینیان را به صلح نزدیک کند، ولی بر این باور نیست که در مقطع زمانی کنونی، ازسرگیری گفتگوهای صلح امکان پذیر باشد.

رئیس جمهوری ایالات متحده هشدار داده گفت: «این ممکن است آخرین فرصت ما باشد و پس از آن، ممکن است چنین فرصتی به دست نیاید».

3 دیدگاه‌

  1. بیا برو قرآن مقدسو وردار محمودم بیار جلوش سوره اسراییلو باز کن بهش بگو این چه سوره ای هست محمود میگه سوره اسراییل بعدش محمود به تو میگه حالا چی چی کشیدی بهش جواب بده چند هزار ساله داریم میکشیم

  2. بعدم حالا خودت میخوری آبادی هم میسازی حالا ثواب داره از اونچه که خدا روزیت کرده به این عربا کرانه غربی بده یه آبو برقو گازی هم براشون فراهم کن زندگی مرفه ترم خاستن خوب کمتر بچه بیارن حالا واجب نیست این همه عرب تو هم بلولن.اون بچه بدهاشونم که مقاومتین غزه جای خوبی برا مقاومته.اگه غزه هم ک.تاه اومد بازم ثواب داره برا اونام یه جزیره ایی چیزی بساز.همینه تو اسراییلم میگه خوبی تو به تو بر میگرده از خداشونم باشه ادارشون میکنی تو این بکش بکش منطقه هم امنیت دارن هم نونشون جوره خدا را شکر کنن

  3. فلسطین صلح نمی خواهد آمریکا را نمی خواهد اصلاً اسرائیل را نمی خواهد پس قدس شریف یعنی چی یعنی چه فلسطین خودت توضیح بده جونت بالا بیا بگو پس قدس شریف مگر صلح نمی خواهد

Comments are closed.