در همایش مونیخ، بسیاری از کشورها خواهان توقف دخالت ایران در منطقه

کنفرانس جهانی امنیت مونیخ روز گذشته (آدینه) با شرکت ۵۰۰ نفر از رهبران کشور ها و کارشناسان بزرگ استراتژی و وزیران خارجه تشکیل شد و از آنجایی که در رابطه با مسأله سوریه و مشکلاتی که جمهوری اسلامی ایران در منطقه بوجود آورده از همان شروع کار کنفرانس سخن گفته شد، دست چینی کوتاه از آنچه در این زمینه گفته شد، برای هم وطنان گزارش میکنیم.

شروع کار کنفرانس امنیت جهانی در مونیخ که در سه دهه گذشته بیشتر جنبه اروپایی داشت و اکنون یک کنفرانس مهم در صحنه سیاست جهانی شده است، با نطق های گرم و انتقاد آمیز شروع شد.

از نطق آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل گرفته تا سخنان تمیم بن حمد آل ثانی امیر جوان قطر بررسی و نظریه مشکلات و بی ثباتی خاور نزدیک را عنوان کردند که در همه آن‌ها چهره جمهوری اسلامی ایران بصورت کشوری که بی ثباتی را در منطقه تشدید میکند، دیده میشد.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد میگوید، اتفاقات اخیر در خاور نزدیک که در بی ثباتی منطقه نقش بزرگی دارد، اختلاف شیعه و سنی است که ما هرگز فکر نمیکردیم چنین مشکلی خطرات زیادی حتی برای جهان بوجود خواهد آورد. در وهله نخست فکر میکردیم این مشکلات را هر یک به تنهایی میتوانیم حل کنیم . اما متوجه شدیم همه باهم ارتباط دارند بعنوان مثال گروههایی که در این کشور ها جنگ میکنند، تغییر مکان میدهند و از کشوری به کشور دیگر میروند. این گروهها همه باهم در ارتباط هستند و صحنه جنگ را عوض میکنند و به کشور دیگری میروند.

تمیم بن حمد آل ثانی امیر جوان قطر با توجه به مشکلات و آتشی که در منطقه در حال شعله‌ور شدن میباشد گفت، نظام جهان تغییرت زیادی کرده، ما شاهد فعالیت افراد مجرمی هستیم که از نظر جهانی تحت تعقیب هستند اما خود را در کشورشان کاندید ریاست جمهوری میکنند. همسایه های ما ثبات منطقه را به خطر انداخته اند. دگم مذهبی زهر جامعه بشر است و در منطقه آن را مورد عمل خود قرار میدهند. امیر قطر بدون اینکه نامی از جمهوری اسلامی ببرد افزود، در کشور ما آزادی مطبوعات و آزادی عقیده وجود دارد اما هستند همسایه هایی که میکوشند این سیستم را مختل کنند. اکنون داعش وارد مرحله جدید ترور میشود.

ینس اشتولتن برگ دبیر کل ناتو نطقی ایراد کرد که بسیاری از شرکت کنندگان از او اطلاعات بیشتر در رابطه با توسعه محدوده عملیات در شرق اروپا بویژه آلمان برای توازن در مقابل روسیه خواستند. وی در رابطه با ایران گفت، جمهوری اسلامی ایران باید به مفاد قراداد هسته ای عمل کند. نکته مهم اینجا است که ایران باعث نگرانی ناتو شده است.

جو بایدان قائم مقام سابق پرزیدنت آمریکا در نطق خود که تشریح نفوذ روسیه در جهان بود، شدیداً از روسیه انتقاد کرد و گفت، روسیه سعی میکند سیستم دموکراسی کشور های اروپا دخالت کند. زیرا دموکراسی غرب را برای خود خطرناک میداند. بهمین جهبت ناتو و اتحادیه اروپا باید باهم همکاری نزدیک داشته باشند.

بعد از نطق کورتس صدر آعظم اتریش گفت، نماینده ایران میگوید، حاضر نیست کنار نماینده عربستان سعودی در سالن کنفرانس بنشیند، من این را قبول میکنم، اما هستند نمایندگان کشور هلای عضو ناتو که مایل نیستند کنار یکدیگر بنشینند، این برای من غیر قابل قبول و ناراحت‌کننده است.

همزمان با شروع مذاکرات کنفرانس امنیت مونیخ، خانم ترزا مای نخست وزیر بریتانیا که برای شرکت در کنفرانس به آلمان آمده بود، با آنگلا مرکل گفتگو کرد که نتیجه آن کنفرانس مطبوعاتی مطرح شد که یک مورد آن مسأله جمهوری اسلامی ایران و نقش این کشور در بی ثباتی منطقه مطرح میباشد گفته شد. هردو قرارداد هسته ای با ایران را تائید کردند که جوابی بود برای آمریکا اما در رابطه با دخالت ایران در کشور های منطقه قرار شد، مسأله را بیشتر مورد بحث قراردهند که صاحبنظران به آن نصیحت به جمهوری اسلامی نام گذاشتند. لازم به گفتن است که خانم مای نمیخواست در کنفرانس شرکت کند، اما ولفگانگ ایشینگر رئیس کنفرانس یک روز قبل از تشکیل آن در مصاحبه مطبوعاتی گفت، خیلی مایل بودم اگر خانم مای نیز در کنفرانس شرکت میکرد. بعد از اعلام این جمله شرطی از سوی رئیس کنفرانس اعلام شد خانم مای خواهد آمد لیکن قبلاً با آنگلا مرکل در برلین گفتگو خواهد کرد.

زیگمار گابریل با عنوان مدیر وزارت خارجه در کنفرانس امروز اولین فردی بود که سخن گفت و احتمال می‌رود دو نکته مهم باعث خواهد شد در کابینه جدید مرکل که در ماه مارس تشکیل خواهد شد، وزیر خارجه بماند.

این دونکته مهم اول آزادی روزنامه‌نگار آلمانی ترک تبار نشریه دی ولت آلمان دنیس یوچل بعد از یک سال از زندان ترکیه در استانبول بود که بازیگر اصلی این »سناریوی آزادی«، گابریل بود و تشکر گرم مرکل از او برای آزادی یوچل. هنگام خروج یوچل از زندان استانبول که به جرم همکاری با تروریست ها بدون تشکیل دادگاه حتی مدتی در زندان انفرادی بود، کارشناسان نظر دادند،

زیگمار گابریل در پست وزارت خارجه میماند. گابریل قبلاً نگرانی‌های مرکل را در رابطه با گذشته کوتاه پست وزارات خارجه که شامل مشکل اسرائیل و کنار آمدن با جمهوری اسلامی بود، تا حدود زیادی برطرف کرده بود. در‌واقع میتوان گفت، در آینده سیاست خارجی آلمان راه اشتاین مایر وزیر خارجه سابق را ادامه خواهد داد. نطق امروز گابریل که روشن سطح دیگری از قبل داشت در کنفرانس بسیار مهم بود زیرا چین را بعنوان یک نظام جدید سیاست جهان قبول کرد. وی در رابطه با سیاست خارجی از قدرت‌های بزرگ جهانی خواست، نگرش سیاست خارجی خود را جهانی سازند. اگر نظام جدید را برای ثبات جهان قبول کتیم، باید نگرش جهانی داشته باشیم.

نکته دیگری که ماندن زیگمار گابریل را در پست خود تا حدود زیادی تائید میکند، تغییر روش سیاست خارجی آلمان است. زیگمار گابریل بعد از اشتاین مایر که برای پست رئیس جمهور آلمان، وزارت خارجه را ترک کرد، وزیر خارجه شد و چون خون و پوستش یک سوسیال دموکرات واقعی است، با سیاست نتان یاهو در منطقه مخالف بود و از سویی دیگر رابطه خود را با جمهوری اسلامی تغییر داد در حالیکه رژیم ایران بعنوان حامی تروریست معروف شده است. این موارد مشکلات آلمان را با سیاست آمریکا در زمان ترامپ تشدید کرد.

آنگلا مرکل متوجه سرعت حرکت دیگر کشور های اتحادیه از جمله فرانسه برای کنار آمدن با ترامپ شد و در سیاست خارجی آینده خود در کابینه جدید، این نگرش جدید را به بوته آزمایش میریزد.

کنفرانس امنیت مونیج از این نظر قابل اهمیت است که طی سه روز جلسه روزانه بیش از یک هزار جلسه خصوصی در سالن های مختلف هتل »بایریشه هوف« با رهبران و سیاستمداران برجسته کشور ها رخ میدهد، میباشد.

 

اقامت

یک دیدگاه

  1. منطقه ایی که اینقدر بی محبته که یک اسراییل کوچیکو تو خودش نمیتونه جا بده میخام که تو آتش بسووووزه ه ه آره این ایرانه برن اسراییلو برسمیت بشناسن حقشونه چون ایرانو جلوی عهد خدا با بنی اسراییل قرار دادن یک مشت عرب سخت حرام زاده خشن بی اصلو نسب قرآن خداست سوره قلم برا چی حضرت محمد گفت سلمان از اهل بیت ماست بسگی این اعراب احمق بی گذشت سختو یک دنده و نفهمند مثل این کولیها آقای محمود هر روز کاسه گداییش یک جاست ما را نجات بدین خوب مرتیکه خود خاه بی گذشت بورو کنار بیا ده تا طرح صلح دادن هیچ کدومو قبول نکردن انگار باید کاری که روسیه دوره قاجار با ایران کردو اسراییل باهاشون بکنه یه کم ایران اومد حرف بزنه روسها گفتند حرف مفت بزنین تا خود تهران میاییم البته مقصر هم ایران بود اون موقع از اول یهویی ریختن مثل وحشی ها سر یهودیها حالا هم فکر کردن با ۳۰۰۰۰ نیروی مسلح میشه کل اسراییلو فتح کرد این انقلابم فلسطینیها خیلی کمکش کردن بلکه به طمعشون برا فتح قبله برسن اصلا نمیدونن خدا با اصحاب فیل چه کرد آقا حرمت روز شنبتو نگه دار بزا ببینم کی میخاد بیاد قبله را فتح کنه فقط شروع کننده درگیری نباش

Comments are closed.