رئیس جمهوری مصر در جواب اعتراضات: خرید گاز از اسرائیل تصمیم من نبود

در حالی که تحلیگران در اسرائیل ابراز امیدواری کردند که آمادگی اسرائیل برای فروش آب به اردن و گاز به مصر می تواند پایه صلح با آن کشورها را مستحکمتر سازد، پرزیدنت عبدالفتاح السیسی که خود را برای دور بعدی ریاست جمهوری مصر نیز نامزد کرده، در یک نطق انتخاباتی، کوشید از اهمیت این همکاری بکاهد.

در روزهای اخیر عوامل زیادی در داخل مصر، از این که کشورشان گاز سوختی مورد نیاز خود را از اسرائیل خریداری می کند، مورد انتقاد قرار دادند.

قرارداد فروش گاز بین دو کمپانی اسرائیلی و آمریکایی به نام “دلک” و “نوبل انرژی” با شرکت ملی گاز مصر امضا شده که به موجب آن اسرائیل در ده سال آینده ۶۴ میلیون متر مکعب گاز به مصر صادر می کند که ارزش آن ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

اسرائیل این گاز را از حریم آب‌های اقتصادی خود در دریای مدیترانه استخراج می کند و ارسال آن به مصر، از سال آینده و پس از احداث شاه لوله زیردریایی آغاز خواهد شد.

پرزیدنت السیسی در سخنانی خطاب به مردم مصر، و در پاسخ به موج انتقادها و اعتراض های رقیبان سیاسی و دینی خود، از جمله گفت که او در امضای قرارداد بین شرکت ملی گاز مصر و دو کمپانی اسرائیلی و آمریکایی دخالت مستقیمی نداشته، ولی از نظر محاسبات اقتصادی و بازرگانی، آن را یک دستاورد برای ملت مصر می داند.

گاز صادراتی اسرائیل از عمق دریای مدیترانه و از حوزه است که “آب های اقتصادی اسرائیل” نامیده می شود استخراج می گردد. مهندسین اسرائیلی و آمریکایی با اکتشاف حوزه های غنی گاز در این آب ها، اسرائیل را به یک کشور مقتدر در این زمینه مبدل ساخته است.

 

یک دیدگاه

  1. اسرائیل تنها کشور یهودی در جهان است و در این راستا با شرکت های خصوصی بمشابه شرکت های دولتی قرارداد خواهد بست. اسرائیل و مصر یادگارهای موسی در جهان مادی و معنوی قرادادهای طویل المدت به طولانی نیل به انجام خواهند رساند

Comments are closed.