سخنان معاون وزیر خارجه آمریکا علیه رژیم ایران و برجام، مشکلی برای اروپا

سخنان معاون ریاست جمهوری ایالات متحده، که گفت: دولت واشنگتن از این پس برجام را تائید نخواهد کرد، در محافل سیاسی با اهمیت زیاد تلقی شد و چنین تفسیر گردید که پرزیدنت ترامپ تصمیم خود را گرفته و در پایان مهلت ۱۲۰ روزه، رسما خروج ایالات متحده از برجام را اعلام خواهد کرد.

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری که در همایش محافظه کاران و جمهوریخواهان سخن می گفت، دوباره برجام را “یک توافق فاجعه بار” نام نهاد و اعلام داشت که آمریکا دیگر آن را تمدید نخواهد کرد.

از هنگام اعلام سیاست جدید پرزیدنت ترامپ، دولت آمریکا از کشورهای اروپایی خواسته بود که حکومت ایران را زیر فشار بگذارد که با تغییرات اساسی در مورد مفاد برجام موافقت کند. ولی از یک سو، کشورهای اروپایی اشتیاق زیادی به این ماموریت نشان ندادند و از سوی دیگر حکومت ایران قاطعانه اعلام داشت که با تغییرات در برجام موافقت نخواهد کرد.

عباس عراقچی معاون وزارت خارجه نیز در واکنش به خواست پرزیدنت ترامپ، روز چهارشنبه (پریروز) گفت که اگر ایران از برجام سودی نبرد، آن را ادامه نخواهد داد.

مقامات حکومت ایران پیشتر گفته بودند که ایالات متحده نمی گذارد که حکومت اسلامی از نتایج امضای برجام و موافقت با محدود ساختن برنامه های اتمی خود، سود مورد انتظار را به دست آورد.

اظهارات دیگر معاون ریاست جمهوری ایالات متحده نیز بسیار مهم تلقی شد که گفت: «دولت واشنگتن از این پس رفتارهای بی ثبات کننده رژیم ایران در منطقه را تحمل نخواهد کرد». گرچه خانم نیکی هیلی نیز چند روز پیشتر همین سخنان را بیان کرده بود، ولی اظهار آن توسط معاون رئیس جمهوری، و آن هم در همایش جمهوریخواهان و محافظه کاران آمریکایی، بسیار مهم تلقی می شود.

مایک پنس در میان کف زدن های پرشور حاضران، حکومت ایران را “عمده ترین رژیم حامی تروریسم” نام نهاد و هشدار داد که ایالات متحده از این پس رفتارهای آن را تحمل نخواهد کرد.