رسمی: ایالات متحده سفارت خود را سه ماه دیگر به اورشلیم منتقل می کند

مقامات وزارت خارجه ایالات متحده تائید کردند که سفارتخانه آمریکا در اسرائیل، تا سه ماه دیگر از تل آویو به اورشلیم انتقال خواهد یافت. پیشتر ارزیابی های مختلفی در مورد تاریخ انتقال انتشار یافته بود. در حالی که نتانیاهو گفته بود که این انتقال در ظرف سال کنونی عملی خواهد شد، پرزیدنت ترامپ گفته بود که زودتر از پایان سال میلادی آینده اجرا نخواهد شد.

اعلام موعد جدید گشایش سفارتخانه، شب گذشته (جمعه) توسط سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام شد که از این امکان ابراز خرسندی عمیق کرد و گفت که انتظار می رود انتقال سفارتخانه در ماه مه (سه ماه دیگر) عملی شود.

در حالی که کشورهای اروپایی از اظهارات سه ماه پیش پرزیدنت ترامپ را مورد انتقاد قرار داده و آن را زود هنگام توصیف کرده بودند، فلسطینی ها از آن ابراز خشم کردند و به تحریم دیدار با معاون رئیس جمهوری آمریکا دست زدند و اعلام داشتند که از این پس میانجیگری ایالات متحده را در نزاع فلسطینی – اسرائیلی رد می کنند.

دولت ترکیه از اعلام موعد انتقال سفارتخانه ابراز خشم کرد و امروز (شنبه) اعلام داشت که این اقدام مخالف تصمیمات بین المللی است و به روند صلح آسیب می رساند.

دولت رجب طیب اردوغان در آنکارا علنا طرفدار گروه تروریستی حماس است و می کوشد به رهبری جهان اسلام برسد.

ایالات متحده برای حفظ امنیت سفارتخانه در اورشلیم برنامه ویژه ای تنظیم کرده که جزئیات آن هفته پیش به تائید رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا رسید.

این احتمال مطرح شده که سازمان های ترور فلسطینی در صدد برآینده به عملیات تروریستی علیه سفارتخانه دست بزنند.

پرزیدنت ترامپ گفته بود که شمار زیادی از روسای جمهوری ایالات متحده وعده انتقال را داده بودند، و تنها اوست که این قول را عملی می کند.

اسرائیل تا چه ماه دیگر هفتادمین سالگرد نوزایی خود را جشن می گیرد و به گفته نزدیکان پرزیدنت ترامپ، برای او بسیار مهم بود که بازگشایی سفارتخانه همزمان با اعلام استقلال دوباره اسرائیل صورت گیرد.

ملت یهود دو هزار سال پیش موجودیت مستقل و کشور خود را از دست داد، ولی همیشه برای بازگشت به سرزمین پدری دعا خواند و فعالیت کرد و این آرزو هفتاد سال پیش (در سال ۱۹۴۸) جامه عمل پوشید.

اعلام جلو انداختن موعد انتقال سفارتخانه، یک روز پس از آن صورت گرفت که دفتر نخست وزیری اسرائیل اعلام کرد که نتانیاهو کمتر از دو هفته دیگر رهسپار واشنگتن می شود که در چارچوب آن دیدار دوباره ای نیز با پرزیدنت ترامپ خواهد داشت.

مقامات اسرائیلی می گویند که تصمیم به جلو انداختن زمان انتقال سفارتخانه، تصمیم خود دولت واشنگتن بوده و اسرائیل در این مورد اصراری نکرده بود.

خانم نیکی هیلی سفیر ایالات متحده در سازمان ملل هفته پیش در واکنش به سخنرانی اعتراض آمیز محمود عباس در شورای امنیت، به وی گفت که تصمیم برای انتقال سفارتخانه غیرقابل بازگشت است.

به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل و کانون دینی یهودیان جهان در حالی است که هنوز برخی رسانه های غربی از اورشلیم با نام جعلی “بیت المقدس” یاد می کنند. آن ها گویا آگاهی ندارند که بیت المقدس، نام نیایشگاه بزرگ یهودیان به روی تپه صیون (یا صهیون) در بخشی از اورشلیم است که نماد راستین سیادت و استقلال ملت یهود بوده و اکنون دو مسجد الاقصی و غمر به روی آن قرار دارد.

4 دیدگاه‌

  1. اورشلیم اسرائیل بعنوان کانون دین و علم به رسمیت شناخته شد ولی فلسطین در این مقطع تاریخی کنونی حساس گامی بسیار راسخ و جدی بر داشته است و اورشلیم را پایتخت دینی و علمی قبله اول مسلمانان جهان اعلام کرده است یعنی هم قبله هم پایتخت هم دینی هم علمی؛: بالطبع فلسطین همسایه اسرائیل است

  2. به نام خدا.آقا من حضرت محمدو دوست دارم ولی هر موقع میگم یا حضرت داوود خدا یه نیروی خاص و اعتماد به نفسی بهم میده میشه اینو به بچه های کنیسه بگی یه برسی بکنند ببینن شرکه یا شرک نیست.توی صلوات قرآن خدا بین پیامبرانش فرق نذاشته میگه سلام بر تو ای پیامبر

  3. به نام خدا.بیشترین کشوری که اسراییلو درک میکنه ایرانه چون چند هزار ساله داره با یه نکبتی داره ماهیت وجودی خودشو حفظ میکنه آقا تو قرآنم اختلاف اقوام هست عرق به کشور هست ……تلاش برای حفظ اینها نژاد پرستی نیست نژاد پرستی اونه که بگی من برترم و من قتل عام و نسل کشی میکنم این نسل کشی یهودیا توی اسراییل کو این عربا که وول میخورن این همه عرب پرو طلبکار همیشگی کسی کاریشون نداره وحشیا را پس ظلمی صورت نگرفته اگر درگیری بوده اول عربا مثل وحشیا ریختن روی سر اینا دیگه حقیقتو نمیشه کتمان کرد از همون اول اسلام ما را گول زدن تو پاچمون رفتن گفتن برابری برادری تو چی؟ توی دین.برابری و برادری در کتاب واحد قرآن بود.ولی دقیقا قرآن حرف از اختلاف طبقات میزنه.همین سوره اسراییل بزرگترین گواه بر ماهیت قومیتیه.سوره روم گواه بر اتحاد کشوری اینا سنده اینا چیه؟.از تو هم من خیلی خوشم میاد چون تو تو پاچت نمیره بچه زرنگی هستی ماشالله.همون توراتتو به هر قیمتی حفظ کن یه اصلاح سند کافیه با اضافه کردن چند تا سوره که ضعفهای دینی تکمیل شه.بگو من برا قرآن و حضرت محمد ارزش و احترام قائلم ولی هویت خودتو حفظ کن دین خودتو حفظ کن فقط شرکشو از بین ببر تمام قدرت برد اعراب همین داستان دینو شرکه که اگه ازش بگیری دیگه خدا هم اونجور کمکش نمیکنه وحشیو.این نژاد پرستی نیست این که بگی من برترم و بکشی شاید ولی حفظ هویت نه.بیشترین نژاد پرستی را خود اعراب به گواهی قرآن دارند میگه اگه این کتاب عجمی میومد ایمان نمیآوردند نه اینکه زیان عربی خدا باشه برا اینکه دیگه خدا مدیون اعراب نباشه وگرنه خدا ناتوان نیست اوستا به زبان عجمی اومد

  4. به نام خدا.ببین اسلام اول میگه خودتو سیر کن بعد خانوادتو بعدش محله بعد شهر یعنی انفاق و زکات و…مال بیت المال اگر به اطرافیان میرسه به دوردستها حرامه برسه یعنی اسلام میگه اول ببین دورو برت اگر گشنه نبود بره مثلا فلسطین ولی این عربا از اول از ایران هی پول کشیدن و فقطم به ایران خیانت کردن خیلی هم بد ذات و بندالن و طلبکارن و آبرو بر اسلام اینا را میگم چون چند هزار ساله نبودی یه موقع تو باغ نیستی.حالا هم که میبینن کم اووردن هی مگن ترکیه عثمانی و یکجورایی این جنگ سوریه به جاه طلبی ترکیه برا عثمانی شدن ربط داره میاد ترکیه سوریه را میگیره و بعدش از اونجا هم میگه فلسطین ماله عثمانی بوده ولی گوش فتنه پیش خودته همین عربا تو فلسطین خدا سر شاهده اگر دین نداشتم میگفتم همشونو از دم قتل عام کن ولی طبق فرمان حضرت موسی نکش ولی بهش بگو اینقدر تو منطقه برا ۴ تا خونه فتنه نکن یه روز نیا بگو سلمان اینا از نیل تا فراتو میخان یه روز ترکیه و خودت توی اسراییل تو امنیت نشستی خون بچه های مسلمانو برا هیچو پوچ و یه قبله منسوخ شده و ۴ متر زمین بی ارزش هدر نده فک میکنی ما نمیدونیم که این گروگانو گروگان گیریو اینا آخر عاقبت نداره چرا میدونیم دور تا دور ایران پلیس هست ویک کشور ورشکسته بی آب در به در ولی بازم نکششون چون خدا خونو دوست نداره این اسلام واقعیه ولی اگه مثل وحشیا با سلاح اومد مهلتش نده اینا اگه زور داشتن اصلا شاید باهات صحبتم نمیکردن فقط میکشتن

Comments are closed.