ارزیابی در اورشلیم: اسرائیل سامانه ضد هوائی روسی در سوریه را بمباران خواهد کرد

کارشناسان نظامی در اسرائیل ابراز نگرانی می کنند که استقرار سامانه ضد هوایی روسی از نوع اس – ۳۰۰ در سوریه، بی تردید آزادی عمل نیروی هوایی اسرائیل در حریم سوریه را محدود می سازد و حتی ممکن است پروازهای داخل اسرائیل را به خطر اندازد، ولی مشکلی وجود ندارد که نتوان بر آن غلبه کرد.

در گزارش های پیشین از قول سرگِئی لاوروف وزیر خارجه روسیه آمده بود که دولت مسکو در واکنش به حمله موشکی ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه به مراکزی در داخل سوریه که گفته می شود محل آزمایشگاه ها و یا مراکز تولید سلاح های شیمیایی بوده، احتمال تحویل دادن سامانه ضد هوایی اس – ۳۰۰ به سوریه را مورد بررسی قرار داده، گرچه هنوز در این باره تصمیم نهایی نگرفته است.

به گفته برخی آگاهان سیاسی، ممکن است این اظهارات وزیر خارجه روسیه، نوعی هشدار و تهدید نسبت به کشورهای غربی و حتی اسرائیل باشد که مبادا به بمباران های نظامی در خاک سوریه ادامه دهند.

در یک گزارش حتی ادعا شده که ممکن است روسیه این سامانه را “به طور رایگان” به سوریه بدهد، امری که بسیار بعید به نظر می رسد.

به گفته کارشناسان روسی، سامانه اس – ۳۰۰ قادر است همزمان به سوی ده ها هواپیمای دشمن موشک پرتاب کند.

بنا به ارزیابی کارشناسان نظامی، اسرائیل در سال های اخیر دست کم صد بار به روی سوریه پرواز داشته تا کاروان های اسلحه ایرانی به لبنان را که از طریق خاک سوریه فرستاده می شد، بمباران کند.

موضوع استقرار اس -۳۰۰ در سوریه بارها از جانب مسکو اعلام گردیده، ولی هنوز معلوم نیست که روسیه این بار چه تصمیمی خواهد گرفت. خودِ وزیر خارجه روسیه نیز تائید کرد که هنوز تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است.

کارشناسان نظامی در اسرائیل می گویند که این سامانه دو دهه پیش طراحی شده و پیشرفت های تکنولوژی امکاناتی برای خنثی کردن آن به وجود آورده است.

برخی کارشناسان حتی می گویند که نیروی هوایی اسرائیل قادر است محل استقرار چنین سامانه ای را بمباران کند و آن را خنثی سازد.

برخی رسانه ها نوشتند که اسرائیل هم اکنون با روسیه در تماس است که از ارسال چنین جنگ افزاری به سوریه خودداری ورزد. روسیه ماه گذشته از اقدام اسرائیلی در بمباران پایگاهی که گفته شد محل استقرار فرماندهی پهپادهای سپاه پاسداران ایران بوده، ابراز ناخرسندی کرد. اسرائیل مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته است.