آیا جسد پیدا شده در شاه عبدالعظیم، مومیایی شده و متعلق به رضاشاه است؟

انتشار گزارشی در مورد آن که جسد مومیایی شده رضا شاه پهلوی در بین خرابه هایی در نزدیکی شاه عبدالعظیم در شهر ری به دست آمده، امروز توجه ایرانیان در سراسر جهان را به خود معطوف داشته بود. برخی با مشاهده عکس هایی که گرفته شده، می گوید که این جسد مومیایی شباهت زیادی به بنیانگذار خاندان پهلوی در ایران دارد. ولی برخی دیگر ادعا می کنند که این جسد مومیایی شده نیست و به شاه فقید شباهتی ندارد.

در پی انتشار این گزارش، مدیر روابط عمومی آستان عبدالعظیم اعلام کرد که این جسد مومیایی نیست و چهره آن هم مشخص نیست.

در گزارش های دیرو (دوشنبه) گفته شده بود که احتمال می رود این جسد مومیای شده بوده و احتمال زیاد وجود دارد که مربوط به رضا شاه کبیر بنیان گذار خاندان پهلوی باشد.

در پی گسترش شایعات در این زمینه، مقامات شهرداری تهران و متصدیان شاه عبدالعظیم، اظهارات ضد و نقیضی در مورد هویت جسد بیان کردند.

شاهزاده رضا پهلوی نوه شاه فقید ایران در حساب توییتری خود نوشته است: اخبار مربوط به پیدا شدن پپکر مومیایی شده پدر بزرگ خود در شاه عبدالعظیم را از نزدیک دنبال می کند. او نوشت که در حال حاضر در حال بررسی این موضوع می باشد  و منتظر روشن شدن واقعیات امر در روزهای آینده می ماند.

شاهزاده رضا پهلوی در عین حال به مقامات مسوول هشدار داد که از هرگونه پنهانکاری و عدم شفافیت در این زمینه دوری جویند.

حسن خلیل آبادی رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران گفت: این پیکر مومیایی شده در بخش شرقی حرم شاه عبدالعظیم پیدا شده است و از آن جا که برخی احتمال می دهند این پیکر مربوط به رضا شاه باشد. ولی این جنازه متعلق به هر کسی باشد، به دلیل آن که اجساد مومیایی شده یک اثر فرهنگی محسوب می شود، باید حفظ شود.

آرامگاه رضا شاه در جریان انقلاب اسلامی، توسط صادق خلخالی و به دستور آیت الله خمینی با خاک یکسان شد.

خلخالی اعلام داشت که آرامگاه خالی بوده و در آن ایام شایع بود که خاندان پهلوی جسد را به خارج از ایران برده است.

آگاهان می گویند خمینی به این علت دستور ویران کردن آرامگاه را داد که به یک زیارتگاه ملت ایران مبدل نشود.

 

3 دیدگاه‌

  1. وای بر چنین حکومتی که حتی یک جسد خشک شده و پوسیده رانیز خطر میداند و برای پنهان کردن آن دست به هزاران دروغ و دغل میزند؛ آیا واقعا چنین حکومتی شایسته بقا است.

  2. انسان بزرگی چون رضا شاه کبیر با آن اندیشه ها و آرمان های پیشرفته و با آن خدمات عظیم و با آن عشق ملکوتی به وطن ، در خرابه ای زیر خشت و پاره آجر وخاک و خائن وجنایتکاری با افکاری متحجر درآرامگاهی مجلل ازطلا و فرش های نفیس و غرق در نور در جنوب تهران . باز هم نشسته ایم که…

Comments are closed.