به دنبال حمله موشکی به انبار موشک های جنگی حکومت ایران در سوریه، تب جنگی در منطقه بالا گرفته است

انفجارهای شدید در حومه شهر حلب در سوریه که از دو حمله با موشک های سنگرشکن انجام گرفت و انبارهای موشک های ساخت ایران نابود شد

به دنبال حمله موشکی شب گذشته به دو پایگاه در سوریه و کشته شدن افراد سپاه پاسداران، اسرائیل هشیار است که مبادا مورد حمله غافلگیر کننده قرار گیرد. در حمله موشکی در سوریه، انبارهای موشک های کوتاه برد و میان برد حکومت ایران نابود شد. آیا اسرائیل و ایران در آستانه جنگ قرار گرفته اند؟

آخرین خبر (ساعت ۷ بعدازظهر تهران): بنیامین نتانیاهو امروز نشست اضطراری کابینه محدود امنیتی – سیاسی را برگزار کرد و سپس اعلام شد که وی در ساعت ۳۰ر۹ امشب به وقت تهران نطق مهمی ایراد خواهد کرد که به زبان انگلیسی خواهد بود. این خبر با اهمیت بسیار روبرو شده و همگان در انتظار این سخنرانی هستند. درباره متن مطالب، برخی منابع خبری گفتند که او اطلاعات بیشتری درباره برنامه های اتمی حکومت ایران افشاگری خواهد کرد.

برخی کارشناسان نظامی در اسرائیل حدس می زنند که در جلسه امروز کابینه امنیتی، این احتمال مطرح گردیده که رژیم ایران ممکن است به یک حمله غافلگیر کننده علیه اسرائیل دست بزند، که چنین اقدامی، به مفهوم اعلام یک جنگ همه جانبه خواهد بود که ممکن است خاورمیانه را به آتش بکشد.

وزیر دفاع اسرائیل که در نیویورک به سر می برد راهی بازگشت به اورشلیم شده و در ساعات امشب به کشور می رسد. ولی مقامات دولتی می گویند که بازگشت اویگدور لیبرمن طبق برنامه قبلی بوده و به بحران جنگی ارتباطی ندارد.

وبگاه رادیو پیام اسرائیل، یک ساعت پس از سخنرانی نتانیاهو، من اظهارات او را در وبگاه قرار خواهد داد.

خبرگزاری تسنیم در تهران گزارش های امروز (دوشنبه) را در مورد انفجار انبارهای اسلحه سپاه پاسداران در سوریه و کشته شدن شماری از افراد سپاه پاسداران در این حمله موشکی نادرست خاند. تسنیم که وابسته به سپاه پاسداران است، در گزارش خود ار قول فردی که نامش برده نشد، ولی یک قمام ارشد سپاه پاسداران توصیف گردید، نوشت که چنین حمله ای صورت نگرفته است – ادعایی که با هیچیک از گزارش های دیگری که از داخل سوریه و اطراف آن رسیده همخوانی ندارد.

آگاهان سیاسی خاطر نشان می سازند که بر خلاف موارد گذشته، که بلافاصله اسرائیل را مسوول این گونه حملات معرفی می کردند، این بار به دولت دمشق و نه حکومت ایران، انگشت اتهام را به سوی اسرائیل دراز نمی کنند.

نکته دیگر آن است که این بار شیوه حمله با موارد گذشته تفاوت داشته و سخن از موشک های سنگرشکن است که به احتمال زیاد، برای نخستین بار در سوریه به کار می رود.

در گزارش های گذشته گفته شده بود که ایالات متحده دارای موشک های سنگر شکن است که می تواند تاسیسات اتمی زیرزمینی حکومت ایران را نیز نابود کند.

آگاهان سیاسی همچنین خاطر نشان می سازند که تا ساعت گزارش این خبر، دولت روسیه نیز به سکوت ادامه می دهد و هیچ کشور یا ارتشی را به مسوولیت این حملات موشکی متهم نساخته است.

رسانه های سوریه ساعاتی پیش تائید کردند که در جریان حمله موشکی، ۲۶ نفر کشته شده اند. منابع موثق خبری دوباره تاکید می کنند که علیرغم تکذیب های رژیم ایران، نقاطی که به موشک بسته شده، انبارهای موشک های متعلق به حکومت ایران و حزب الله لبنان بوده است. برخی رسانه های لبنانی می گوید که اکثر کشته شدگان اعضای سپاه پاسداران بوده اند. یک منبع خبری در اوپوزیسیون سوریه گزارش داد که یک افسر ارشد سپاه پاسداران در شمار هلاک شدگان بوده است.

یک سازمان حقوق بشر سوریه اعلام داشت که از میان ۲۶ نفر تلفات اعلام شده، تنها چهار نفر شهروند سوری بوده و بقیه آن ها افراد سپاه پاسداران، حزب الله لبنان و جنگجویان اجیر شده از جانب حکومت ایران بوده اند.

رسانه های لبنانی می نویسند که انبارهای بمباران شده، متعلق به موشک های کوتاه برد و میان برد ساخت ایران بوده که برای سپاه پاسداران و حزب الله لبنان در نزدیکی حماه و در مجاورت حلب ذخیره شده بود. اسرائیل موشک های تولیدی در ایران را که برای حزب الله لبنان نیز فرستاده می شود، یکی از مهمترین خطرات امنیتی برای خود تلقی می کند.

این گزارش های نیز در ساعات پیش درباره حمله موشکی به دو پایگاه نظامی در سوریه، در وبگاه رادیو پیام اسرائیل انتشار یافت:

حمله موشکی به دو انبار اسلحه در سوریه، که گفته می شود چند تن دیگر از افراد سپاه پاسداران نیز در آن کشته شدند، این پرسش را مطرح ساخته که آیا اسرائیل و ایران یک گام دیگر به برخورد گسترده نظامی نزدیک شده اند؟

یا آن که هنوز معلوم نیست این موشک ها از چه جهت شلیک شده و چه کشور یا نیروی نظامی مسوول پرتاب آن بوده، رسانه های همگانی وابسته به حکومت اسلامی ایران در لبنان و سوریه، این حمله را که در جریان آن چهل تن کشته شده اند، به اسرائیل نسبت می دهند و این در حالی که برخی رسانه های دیگر می گویند که احتمال دارد ایالات متحده عامل این حمله بوده است.

یک روزنامه عربی نوشت که در این دو حمله چهل نفر کشته شده اند که هیجده تن از آنان افراد سپاه پاسداران ایرانی بوده اند. در یک گزارش گفته شده که یکی از هلاک شدگان، از افسران ارشد سپاه پاسداران بوده است.

در گزارش ها آمده است که در جریان دو حمله موشکی جداگانه به انبارهای اسلحه سوریه، از موشک های سنگرشکن استفاده شده که انفجار آن ها آنقدر قوی بوده که موجب زمین لرزه ای به قدرت ۴ر۲ درجه ریشتر شده است.

اسرائیل و ایالات متحده تنها کشورهای منطقه هستند که این گونه موشک ها را در اختیار دارند. موشک سنگرشکن ساخت آمریکاست و در ایامی که شدیدا احتمال می رفت ارتش اسرائیل به تاسیسات اتمی رژیم ایران حمله کند، ایالات متحده با فروش شماری از آن ها به اسرائیل موافقت کرد.

رسانه های عرب زبان می نویسند که به احتمال زیاد، شماری از افرادی که در این حمله موشکی کشته شده اند، افراد سپاه پاسداران بوده اند. به گفته این منابع، دست کم شصت نفر نیز در این حمله نظامی زخمی گردیده اند.

این حمله، که هنوز درباره جزئیات آن اطلاعات موثقی در دست نیست، ساعاتی پس از دیدار بین نخست وزیر اسرائیل و وزیر خارجه جدید ایالات متحده صورت می گیرد. رسما اعلام شده بود که شیوه جلوگیری از زیاده خواهی های منطقه ای حکومت ایران، مهمترین موضوع مورد بررسی، بین بنیامین نتانیاهو و مایک پمپئو، شیوه رویارویی با حکومت ایران بوده است.

با آن که هنوز مشخص نیست که عامل اجرای این دو حمله موشکی چه کشور یا نیروی مسلحی بوده، آگاهان یادآوری می کنند که دو هفته پیش نیز یک پایگاه دیگر نظامی رژیم ایران در سوریه هدف بمباران قرار گرفت که در آن هفت تن از افراد سپاه پاسداران کشته شدند و حکومت ایران تهدید کرده است که سخت از اسرائیل انتقام خواهد گرفت.

شبکه تلویزیونی اسکای به زبان عربی، ار قول منابع اوپوزیسیون شمار تلفات سپاه پاسداران را ۱۸ نفر گزارش کرد و خبر داد که یکی از دو قرارگاهی که هدف حمله موشکی قرار گرفت، پایگاه لشگر ۴۷ ارتش سوریه بود که از مدتی پیش در اختیار سپاه پاسداران ایرانی قرار گرفته و انبارهای اسلحه سپاه در آن جا قرار داشته است.

شاهدان عینی گزارش دادند که در ساعات نیمه شب، شعله های عظیم آتش از این پایگاه به هوا خاست و یک رشته انفجارهای شدید شنیده شد.

تلویزیون دولتی سوریه خبر وقوع حمله های موشکی را مورد تائید قرار داد، ولی به شمار کشته شدگان احتمالی اشاره ای نکرد.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل، دانی دانون، هفته پیش در جریان مباحثات شورای امنیت در نیویورک یک عکس هوایی بزرگ را به حاضران نشان داد که در آن مکان استقرار بزرگترین قرارگاه نظامی سپاه پاسداران در نزدیکی دمشق مشخص شده بود.

5 دیدگاه‌

  1. امیدوارم تا آتش جنگ و درگیری از این بیشتر نشده فرایند انتقال قدرت در سوریه به نتیجه برسه و نظامیان خارجی سوریه را ترک کنند. چون در صورت مجاورت ایران با اسراعیل درگیری اجتناب‌ناپذیره.

  2. ما مردم ایران از حکومت محترم اسرائیل مى خواهیم که تمام مکانهاى نظامى ایران را در سوریه با حملات نظامى از بین به برد تا حکومت ایران مجبور شود پول ایران را فقط خرج ما مردم داخل ایران بکند الان در ایران وقتى مردم با خبر مى شوند که ارتش اسرائیل یک مکان نظامى ایران را در خاک سوریه با حملات نظامى از بین برده است بسیار خوشحال مى شوند . درود بر ارتش اسرائیل و مرگ بر آیت الله خامنه ایى .

  3. اگر اهدافی در سوریه مورد حمله قرار گرفته باشند مربوط به نیروهای اسد و گروه های وابسته به عربستان است که بکمک فرانسه انها را بعنوان اهداف ایرانی مشخص کرده اند

  4. آقای خامنه ای امروز فرمودید دوران بزن و در رو گذشته. دیشب شما باز هم خوردید حالا بفرمایید پاسخ دهید. این گوی و این میدان. زور شما ترسوها فقط به دخترهای ایرانی میرسه. وقتی کسی قدرتمند باشه خوب بلدید ساکت شوید.

Comments are closed.